Pagina 1 van 2

voorveer xc 70 gebroken

Geplaatst: 22.03.2012 - 18:39
door grbxc70
Hallo iedereen, ben nieuw op de site en hoop info te kunnen krijgen.
Ik heb een Volvo XC70 van 2004 (480.000 km, 1e eigenaar) en de veer voor links is gebroken. Ben naar een keten van schokdempers gegaan (in Belgiƫ) en deze konden niet aan de veer geraken en verwezen mij door naar Volvo.
Op het internet vond ik bij "autoparts" een spiraalveer voor de Cross Country, maar de Volvo dealer zei me dat ik langs moest komen omdat de kleur van de veer van belang was. Onderhand ben ik de weg kwijt. Heeft iemand een tip, want Volvo rekent normaal enorm veel voor elke reparatie.

Geplaatst: 22.03.2012 - 18:45
door V70/2.4D/2003
Wil je een nieuwe-> dealer, dan krijg je de juiste/
Wil me een gebruikte-> neem contact op met de diverse forumsponsoren die in gebruikte Volvodelen doen. Moet al raar zijn als het juiste veertje niet te vinden is.

Geplaatst: 22.03.2012 - 18:49
door grbxc70
V70/2.4D/2003 schreef:Wil je een nieuwe-> dealer, dan krijg je de juiste/
Wil me een gebruikte-> neem contact op met de diverse forumsponsoren die in gebruikte Volvodelen doen. Moet al raar zijn als het juiste veertje niet te vinden is.
OK, bedankt voor de tip.

Geplaatst: 22.03.2012 - 19:58
door mad
Trouwens, aanzienlijk aantal kilometers gemaakt met je XC! Mooi!

Geplaatst: 22.03.2012 - 20:24
door Discovery
Je weet dat beide voorveren dan vervangen dienen te worden?

Geplaatst: 22.03.2012 - 20:47
door grbxc70
Ja, dat begrijp ik. Ik zoek alleen een andere leverancier/reparateur dan Volvo.

Geplaatst: 23.03.2012 - 00:00
door sbv
Volvo heeft veren is diverse soorten die allemaal een eigen kleur hebben, lees een lik verf in een bepaalde kleur. Op basis van chassis nummer en plaatje onder de motorkap kan men zo zien welke veren er nodig zijn. Kwa kosten valt het best wel mee.
Rij gewoon even langs met de auto dan weet je het gelijk.

Geplaatst: 23.03.2012 - 00:01
door sbv
Een voorveer vervangen is niet zoveel werk uiteindelijk. Je kan eens een prijsopgave bij dealer of specialist vragen

Geplaatst: 23.03.2012 - 00:16
door MarioC70
Een veer kost 54 euro bruto per stuk ex btw van het merk Suplex.
Het werk is ongeveer een uur per kant,controleer ook gelijk de veerschotels en draailagers enz..

Geplaatst: 24.03.2012 - 15:25
door Philken
bij csparts staat er een MUG XC afbraak, misschien zitten er daar nog voorveren op

Geplaatst: 26.03.2012 - 20:58
door Taranis
Uit m'n hoofd heb ik iets van 130 euro voor een set (2 stuks dus) voorveren betaald.

Vraag gewoon eens prijs op bij de dealer voordat je bij voorbaat al oordeelt dat het te duur is.

Geplaatst: 26.03.2012 - 21:05
door grbxc70
Dank je wel voor je antwoord. Ben bij een Volvo dealer geweest en de kosten vallen inderdaad mee. 210 euro onderdelen + arbeidsloon, ca. 180 euro + btw.
Ik ben in principe niet zo gecharmeerd van Volvo dealers. Jaren lang (tot en met 380.000 km) heb ik ze het onderhoud laten doen. Gemiddeld 500 euro per beurt. Nu laat ik het voor nog geen 150 euro doen. Ze hebben me dus jaren lang geplukt. Trouwens, was net in California en daar kun je je olie laten vervangen voor nog geen USD 20,00. Tel uit je winst.

Geplaatst: 26.03.2012 - 21:10
door FrankS60
Ik heb in de USA gewoond en weet ook van wat voor kwaliteit de betreffende zaken zijn die dat doen, en wat voor olie ze gebruiken. Vaak minerale olie (goedkoper) en met enige regelmaat ook nog van een vaag merk.

Bij de Action hebben ze ook lekker goedkope olie, 5L can voor een tientje ofzo! Zou het alleen niet gebruiken in een auto waar ik nog langer mee wil rijden.

Geplaatst: 26.03.2012 - 21:18
door Taranis
500 euro voor een beurt vind ik niet eens zo onredelijk. En ja ik doe m'n onderhoud tegenwoordig ook zelf (met hulp), maar betaalde vaak meer voor een onderhoudsbeurt. Hoort nu eenmaal bij het soort auto wat we rijden :)

Geplaatst: 26.03.2012 - 21:19
door grbxc70
Oh, kreeg van verschillende autofreaks te horen dat het met het ouder worden van de auto niet zo veel verschil maakt of je syntetische of 10W40 olie gebruikt omdat er sowieso regelmatig olie bij moet. Ik ben zelf een nitwit op het gebied van techniek, dus het is voor mij allemaal "derden" kennis.

Geplaatst: 26.03.2012 - 21:22
door Taranis
Het maakt al het verschil. Overigens zijn "synthetisch of 10W40" twee begrippen die niets met elkaar van doen hebben. Het is eerste is de aard van de olie (mineraal, half-syntheet of volsyntheet) en het tweede de viscositeit.

Hou gewoon aan wat er in het boekje staat, staat er niet voor niets. Eventueel kun je ietsje dikkere olie gebruiken om het olieverbruik ietsje te beperken, maar hij verbruikt 't om een reden.

Geplaatst: 26.03.2012 - 21:30
door grbxc70
Dat begrijp ik allemaal wel, maar mijn overweging is of de auto oprijden op een goekope manier of een nieuwe kopen. (in mijn uitvoering 65.000 euro)
Wat er in het boekje staat is een verhaal van de producent en daar wil ik wel wat zout bij doen. Dezelfde producent heeft mij een hondenrek van 650 euro, ex btw, bij de aankoop aangepraat en al 3 maal is de dvd lezer van de GPS kapot omdat de producent de lezer achter in de auto heeft geplaatst en er DUS haren van de honden in komen. Volvo geeft echter geen krimp en ik draai voor de kosten op. En zo heb ik er nog wel een paar.

Geplaatst: 26.03.2012 - 21:31
door sbv
Hoort er niet gewoon 0w30 in ?

Nog een best verschil tussen 130 of 210 euro voor set veren.
180 arbeidsloon is 2 uur werk, denk redelijk reel, misschien iets aan de hoge kant

Geplaatst: 27.03.2012 - 09:23
door Taranis
Ja, er moet gewoon 0w30 in (zowel de diesel als de benzineversie). Eventueel kun je bij een hoge kilometerstand switchen naar 5w40 om het verbruik wat te beperken, maar ik doe het zelf liever niet. De smering bij koude start is dan minder.

Geplaatst: 05.02.2013 - 11:28
door Folfo
SWchijnt wel een probleem te zijn de voorveren van een xc70. De mijne heb ik ook vervangen na een aantal jaren. kosten per veer iets van 100 euro. Schijnt niet een klus te zijn die je zelf kan doen.