Nieuwe remschijven, welke?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Oceanracer schreef:Nee, dat weet ik. Maar veel meer weet ik er dan weer niet van. :D
Een goede voorbereiding is het halve werk: http://www.parts4swedes.nl/nl/cms/links ... tievideos/
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Die heb ik al twee keer bekeken! Goed hè?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Oceanracer schreef:Die heb ik al twee keer bekeken! Goed hè?
Eerlijk gezegd verwacht ik van een professionele instructeur niet anders. ;)

Maar dan zie je dus waar vet/pasta gebruikt wordt. Beetje minder mag ook wel, trouwens.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dan heb ik zeker een ander filmpje bekeken, want ik heb hem niks zien schoonmaken en/of zien invetten.

Edit: Ik had de links van voorste remmen bekeken, nu ook die van achter. Die is veel duidelijker!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Oceanracer schreef:Dan heb ik zeker een ander filmpje bekeken, want ik heb hem niks zien schoonmaken en/of zien invetten.

Edit: Ik had de links van voorste remmen bekeken, nu ook die van achter. Die is veel duidelijker!
:) Die bedoel ik.
Gast

MarioC70 schreef:maar er worden inderdaad ook fouten mee gemaakt,zoals bij het monteren van nieuwe schijven eerst kopervet op de naaf doen en dan de schijf monteren,helemaal fout dus,die moet je droog op de naaf monteren na het spul goed gereinigd te hebben,je kunt er een beetje op doen na het monteren van de schijf,zodat de velgen er makkelijker op en af gaan.
Oke maar mij is geleerd om, voor het "zetten" van de schijven, er ietsie-pietsie kopervet op te doen.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Kopervet is te dik, en daardoor kunnen er hoogte verschillen ontstaan waardoro de schijf op de naaf gaat slingeren. Ik doe er altijd wat wit (multipurpose)vet op. Dat blijft de naaf in elk geval roestvrij.

De term remmenvet wordt meestal gebruikt om de zuigertjes in de remklauw te monteren/smeren. Dat is heel iets anders dan het vet wat wordt gebruikt om de blokken te monteren.
Keramisch vet is een vervanger voor kopervet. Doet in feite hetzelfde. Dat wordt bij Volvo dealers tegenwoordig meestal gebruikt. Gebruik al jaren kopervet, iets anders heeft me nog niet kunnen overtuigen, althans niet in de zin dat het beter is dan kopervet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gast

edraket schreef:Kopervet is te dik, en daardoor kunnen er hoogte verschillen ontstaan waardoro de schijf op de naaf gaat slingeren. Ik doe er altijd wat wit (multipurpose)vet op. Dat blijft de naaf in elk geval roestvrij.
Vreemd dat men bij Parts4Sweden dit zegt:
- Kopervet op remschijf
De flens dient goed schoon te zijn. Ongerechtigheden op de flens kunnen trilling van de remmen veroorzaken.
Gebruik een staalborstel en verwijder het stof met een poetsdoek.
* Nooit het stof met perslucht wegblazen.
Er zit weliswaar geen asbest meer in frictiemateriaal, maar gezond of goed voor het milieu is het niet!
Smeer daarna het raakvlak van de remschijf met de flens in met kopervet.
In plaats van kopervet wordt soms ook met keramisch vet gewerkt.

Bron: http://www.parts4swedes.nl/nl/cms/faq/-remschijven/

De schrijver is waarschijnlijk van dezelfde studietijd.... :P
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dat wordt nog leuk op de Klusdag. :D
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Ik zet een laagje vet op de flens.

Goed schoonmaken is het allerbelangrijkste!
Gebruikersavatar
jee-bee
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 05.03.2012 - 17:49
Locatie: Gronau (westfalen)

Hahaha, ik heb er helemaal geen verstand van, maar een beetje filmpjes zitten kijken en dan zie je elke keer wat anders. Zoveel mensen, zo veel meningen denk ik dan maar of .... er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden....
Volvo XC90 D5 AWD (2013)

Triumph Tiger Explorer 1200 XC (2014)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ik denk dat mensen vanuit de praktijk die dit vaak doen, de voor en nadelen van het gebruik en zeker verkeerd gebruik wel zullen weten.
Volvo monteerd de schijven zonder ook maar een krumeltje vet er tussen.
Het is ook simpel te verklaren,maar dat heeft Ed Raket al aangegeven.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Samengevat:

- Gewoon de naaf goed schoonmaken met remmenreiniger icm staalborsteltje en de nieuwe remschijven monteren. Daarna wat kopervet op de naaf om corrosie van de LM-velgen te voorkomen
- Beide zuigers in de remklauw ook reinigen met remmenreiniger en terugplaatsen met een weinig kopervet.

Correct?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Ik neem aan dat je niet bedoeld dat je de zuigers eruit haalt. Als de rubbers nog in orde zijn, niet aankomen. De zuigers gewoon rustig terugduwen om ruimte te maken voor de nieuwe (dikkere) remblokken. Terugduwen kan heel goed met een lijmtang en een blokje hout.

Alles schoonmaken zodat alles vrij kan gewegen.

Raakvlakken tussen blokken en zuiger(s) invetten tegen piepen. Glijvlakken van de blokken invetten. Glijstiften invetten.

Remslangen controleren op beschadigingen en droogtescheurtjes. Bij twijfel vervangen. Remvloeistof elke twee jaar vervangen (spoelen).
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Klinkt aannemelijk! En dan laten we de zuigers voor wat ze zijn. Trouwens, ik zag dat je die ook met de oude remblokken kunt terug drukken?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gast

Ik neem wel een grote tang mee.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Mooi!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Zou één van de deskundigen wellicht even naar mijn remmen willen kijken? >>klik<<
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Die schijven zijn dus op.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dank je wel! Bestelling voor nieuwe gaat vandaag de deur uit.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”