Pagina 1 van 6

Nieuwe remschijven, welke?

Geplaatst: 23.03.2012 - 08:32
door stijnder
Mijn V50 trilt redelijk in z'n stuur als ik afrem van 120 naar 80 km/h, en dat komt waarschijnlijk door kromgrtrokken remschijven. Dit zou door de vorige eigenaar kunnen komen, aangezien ik de auto pas 2 maanden heb en erop let nooit m'n voet op de rem te houden.
Een monteur van een Volvo garage specialist heeft er even in gereden, en hij kwam tot dezelfde conclusie; je merkt ook erger wordt als er meer warmte in de schijven zit.

Nu wil ik de remschijven voor vervangenen vraag me af of ik gewoon Volvo OEM zal kopen of niet. Van iemand anders kreeg ik het advies om ook eens naar andere merken te kijken, aangezien deze voor hetzelfde geld betere prestatie leveren. Wat is jullie mening?

Ik moet nog even opmeten hoeveel inch er nu onder zit (voor wel meer dan achter), maar minimaal 17" is wel aan te raden denk ik met een 2.0D getuned naar 170pk. Wat is aan te raden?

Geplaatst: 23.03.2012 - 08:58
door Iroll
Je kan alleen vervangen met dezelfde maat schijven als wat er nu onder zit. Wil je groter gaan dan moeten de remklauwen ook vervangen worden anders past de schijf niet in de remklauw. En minimaal 17" is absurd voor remschijven, dat is een velg maat!
Er zijn uit mijn hoofd 3 maten voor de V50 278mm, 300mm en 320mm afhankelijk van het model.
Kijk bijv. eens op deze site wat er allemaal mogelijk is en voor welke prijzen. Ook origineel Volvo staat erbij.

Geplaatst: 23.03.2012 - 08:59
door Doeke Dobma
Als je grotere schijven monteert, zul je veel meer aanpassingen moeten doen. Remklauw en bracket moeten wellicht vervangen worden, evenals blokken. Hoeft niet, maar zou wel kunnen. Ik denk dat de standaard schijven wel voldoen hoor.

Via www.mister-auto.nl heb je behoorlijk wat keus in merken remschijven, zelf heb ik daar ATE schijven gekocht. Als je bij goede merken blijft als ATE, Bosch en Ferodo(er zijn vast nog meer) zal de kwaliteit niet onderdoen voor origineel Volvo, is mijn persoonlijke mening.

Sowieso bij het vervangen van schijven, ook nieuwe blokjes plaatsen!

Geplaatst: 23.03.2012 - 09:18
door sbv
Ik zou zelf gewoon originele Volvo schijven halen en nieuwe blokken.
Groter kan vaak wel, maar dan zit je aan andere bracket en waarschijnlijk andere klauwen vast

Geplaatst: 23.03.2012 - 10:13
door stijnder
Nieuwe blokken was ik sowieso van plan, dat lijkt me logisch. Ik dacht dat ik in VIDA de maten 16", 16.5" en 17" zag staan, maar misschien dat ik me heb vergist. Volgens mij kan je via internet zowel Volvo OEM/origineel als de goede merken krijgen voor een vergelijkbare prijs (60 tot 80 euro p/s?), vandaar m'n vraag wat de voorkeur geniet.

Ik denk dat ik het dan bij de zelfde maat houd, meer vervangen lijkt me niet nodig en kost wel weer geld. Bovendien rijd ik veel zakelijk snelweg en vrij rustig, dus remmen voor op het circuit heb ik niet nodig

Geplaatst: 23.03.2012 - 15:12
door edraket
Doeke Dobma schreef:Via www.mister-auto.nl heb je behoorlijk wat keus in merken remschijven, zelf heb ik daar ATE schijven gekocht. Als je bij goede merken blijft als ATE, Bosch en Ferodo(er zijn vast nog meer) zal de kwaliteit niet onderdoen voor origineel Volvo, is mijn persoonlijke mening.

Sowieso bij het vervangen van schijven, ook nieuwe blokjes plaatsen!
Niet mee eens. Heb laatst ATE geplaatst en heel veel problemen met trillingen gehad. Uiteindelijk vervangen voor origineel en alles was weer zoals het hoort. Winparts zou ik niet kopen. Ze hebben echt hele slechte garantie en service!

Geplaatst: 23.03.2012 - 15:14
door sbv
Met wat zoeken is origineel helemaal niet duur.

Geplaatst: 23.03.2012 - 15:18
door edraket
Precies, niks duurder als ATE in elk geval, en gegarandeerd trillingsvrij. Met ELKE aftermarket remset moet je je dat maar afvragen.

Geplaatst: 23.03.2012 - 16:04
door FrankS60
Ed, je weet toch ook wel dat Volvo niet hun eigen remschijven maakt? Die zijn ook maar ergens ingekocht, dus de truuk is om diezelfde fabrikant te vinden en zodoende originele kwaliteit spullen te kunnen kopen zonder dure volvo doos er omheen!

Als je bijvoorbeeld Brembo koopt dan lijkt het me echt stug dat je binnen korte tijd met kromme schijven rond rijdt. Mocht dat wel het geval zijn dan zou ik de gangbaarheid van de klauwen eens goed checken.

Geplaatst: 23.03.2012 - 16:34
door sbv
Het zal best, maar ik deel de mening van Ed

Geplaatst: 23.03.2012 - 16:38
door Walter
Denk dat de ervaringen van Ed genoeg zeggen. En niet alles bij de dealer is per definitie duur

Geplaatst: 23.03.2012 - 17:01
door FrankS60
Ik ben echter voor de remmerij wel langs de dealer geweest om inderdaad te kijken of de prijzen een beetje in de buurt lagen van topmerk aftermarket spullen maar het bleek niet zo te zijn. Ik heb er voor een fractie meer dan wat de dealer er voor vraagt een set gegroefde sportschijven onder zitten met Ferodo straat-sport blokken. Remt al 40K km alsof je een anker uitgooit wanneer nodig, en niet krom of versleten.

Geplaatst: 23.03.2012 - 17:36
door Iroll
Ik ben het met Frank eens. Ik heb op zeker een stuk of 10 auto's aftermarket remschijven en blokken gemonteerd en werkelijk nooit de problemen ervaren die Ed aangeeft. Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad, dat soort verhalen zijn er ook te vinden over originele schijven. Maar als je perse originele wilt zijn die ook voor een prima prijs te vinden. Hoewel er aftermarket spul is wat beter remt als origineel en van zeker zo goede kwaliteit.

Geplaatst: 23.03.2012 - 18:35
door edraket
FrankS60 schreef:Ed, je weet toch ook wel dat Volvo niet hun eigen remschijven maakt? Die zijn ook maar ergens ingekocht, dus de truuk is om diezelfde fabrikant te vinden en zodoende originele kwaliteit spullen te kunnen kopen zonder dure volvo doos er omheen!

Als je bijvoorbeeld Brembo koopt dan lijkt het me echt stug dat je binnen korte tijd met kromme schijven rond rijdt. Mocht dat wel het geval zijn dan zou ik de gangbaarheid van de klauwen eens goed checken.
Tuurlijk weet ik dat. "Vroeger" maakte ATE de remschijven voor Volvo. Je kon dus net zo goed op zoek gaan naar deze schijven en blokken, je haalde dan identieke kwaliteit in huis als origineel. ATE maakt nu gecoatte schijven. Ik heb hier erg veel problemen mee gehad, en dat heeft ook veel geld gekost. Dit was voor mij de laatste keer dat ik immitatie heb gemononteerd. Vroeger ook al eens met Brembo gehad. Na 2000 km alweer trillen.

Mijn boodschap is dus dat je met immitatie niet weet wat je krijgt, het ATE verhaal is daarvan een goed voorbeeld. Een gerenommeerde fabrikant en toch ineens een slecht product. Van origineel Volvo heb ik dat nog niet gehoord.
Waarom zou je het risico lopen voor die 2 tientjes meer, want daar gaat het over!

Geplaatst: 23.03.2012 - 19:14
door Maurits@Parts4Swedes
Of je gaat gewoon voor origineel Volvo, maar met 'imitatie-prijzen': www.parts4swedes.nl :P

Geplaatst: 23.03.2012 - 23:06
door edraket
Daar heb ik ook mijn remmerij vandaan na de perikelen met ATE. Perfecte prijzen en service. Echt aanbevelenswaardig. Haal daar zeker de volgende keer weer de remmen vandaan.

Geplaatst: 29.03.2012 - 09:23
door stijnder
Ok, bedankt voor alle reacties, ik denk dat ik voor origineel Volvo ga, toch het minste kans op dat er iets mis gaat.
Klopt het dat je op de site van Havam kan zien welke onderdelen er origineel bij je auto horen? Dit is dan de remmerij voor van mijn V50.
Ik heb al even grof gemeten, en volgens mij heb ik een 300mm schijf nodig (dezelfde als er nu op zit); dat zijn volgens die site schijven van Bosch (art. nr. 0 986 479 171).
Deze schijven kosten bij Mister-auto (http://www.mister-auto.nl/fl/remschijf/ ... 9!171.html) maar 78 euro voor twee.
Vraag 1 is: is dit inderdaad origineel Volvo?

Vraag 2: welke remblokken moeten hierbij? ikwilonderdelen.nl heeft verschillende opties. Ik kan kiezen tussen 15/16" of 17" wielen (heb 18" dus dat lijkt me duidelijk); OE of niet; ATE systeem of niet.
Moet dat nog aansluiten bij de remklauwen en andere onderdelen die er nu op zitten omdat ik anders meer moet vervangen?

PS: parts4swedes.nl heeft alleen maar 320mm schijven voor een V50....
PS2: partsforvolvosonline.com heeft wel 300mm, maar is wel prijzig (63 GBP per stuk), zeker met het versturen.

Geplaatst: 29.03.2012 - 10:56
door edraket
De gebruikte velgen hebben niets te maken met het remsysteem, in zoverre dat je er achteraf natuurlijk alles op kunt zetten. Als je een 17" remmenset hebt kun je alleen maar 17" velgen of groter monteren.

Ik zou de havam site niet voor 100% vertrouwen, beter is zelf even opmeten. Denk inderdaad dat jouw auto 300mm schijven heeft.

Mister auto levert geen originele onderdelen. Heb daar matige ervaringen. Levering is niet heel snel, maar als er iets mis is is garantie claimen een hel. Heb daar toevallig de ATE remmen besteld, maar je geld terug krijgen is verre van makkelijk als het al lukt.

Je kunt er even een mailtje aan wagen richting parts4swedes of ze ook de 300 mm remmen leveren. Wat mij betreft is dit de perfecte Volvo onderdelen leverancier op het beperkte assortiment na dan.

Je kunt ook een dealer zoeken die zelf korting geeft. 15% zit er meestal wel in.

Geplaatst: 29.03.2012 - 21:38
door Bakboord1
Mijn schijven komen ook bij parts4swedes vandaan.
Prima prijzen en service.
Omdat mijn schijven bij 170.000 zijn vervangen en nog keurig recht waren ben ik weer voor origineel volvo gegaan.
Ate is niet meer wat het vroeger was en brembo levert ook budget die krom kunnen trekken.
Ik heb ca 80.000 naar tevredenheid gereden met origineel volvo remmen op mijn v50.

Geplaatst: 29.03.2012 - 23:25
door MarioC70
Bakboord1 schreef:Mijn schijven komen ook bij parts4swedes vandaan.
Prima prijzen en service.
Omdat mijn schijven bij 170.000 zijn vervangen en nog keurig recht waren ben ik weer voor origineel volvo gegaan.
Ate is niet meer wat het vroeger was en brembo levert ook budget die krom kunnen trekken.
Ik heb ca 80.000 naar tevredenheid gereden met origineel volvo remmen op mijn v50.
En van welk merk denk je dat de orginele Volvo schijven zijn?


Orgineel zijn ze dus van Ate,ik heb net de documentatie gelezen,het staat ook in Vida namelijk.