Pagina 1 van 2

Hoeveel kan een motorblok hebben mits goed onderhouden

Geplaatst: 26.03.2012 - 14:19
door GroundZero
Beste lezers,

ik wil over gaan tot de aanschaf van een Volvo S80. Het is natuurlijk wel een 2e hands omdat ik een nieuw niet kan betalen :P

Echter zijn de meeste Volvo's toch belast met een goede 250.000 kilomeer op de teller. Ik probeer natuurlijk iets te krijgen onder de 200.000 maar goed.

Kan iemand mij vertellen of een Volvo net als een (schiet me niet neer voor wat ik nu ga zeggen haha) Mercedes is qua levensvermogen van het motorblok? Een Mercedes kan namelijk mits goed onderhouden natuurlijk makkelijk een 400.000 of 500.000 op de teller hebben.

Is dit bij een Volvo ook of juist niet? want het zou jammer zijn als ik voor een x-aantal duizend euro een S80 koop welke ik vervolgens binnen enkele maanden naar de sloop kan brengen -of welke een half jaar later een reparatie van 2000 euro nodig heeft.

De meeste auto's die ik bekijk hebben wel een Nationale Auto-pas en sommige zijn inclusief onderhoudsboekje en altijd dealer onderhouden.

Wilt dit ook nog wat zeggen of moet ik daar niet te veel op kijken?

Groetjes!

Geplaatst: 26.03.2012 - 14:33
door Walter
Kijk eens op Marktplaats wat er aan Volvo's wordt aangeboden en verkocht. Kilometers zegt niet zo veel dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Er zijn genoeg voorbeelden, er zijn per modelrange wel lijsten met kilometerstanden hier op het forum.

Geplaatst: 26.03.2012 - 15:06
door Laguna-S60
Inderdaad, een volvo met 300.000km en goed onderhouden is pas op de helft of zelfs nog minder van z'n leven :)

En 9 van de 10x is die km stand ook nog niet eens in het interieur te zien ook :D

Geplaatst: 26.03.2012 - 15:17
door Gerardf

Geplaatst: 26.03.2012 - 15:50
door sju_art
S60 met 350.000 op de teller gekocht, kop is er agfeweest en wat men daaronder tegen kwam was nog erg netjes; compressie is goeden geen rariteiten/schades te vinden.

Cilinder kop en allerlei rand apparatuur gaat eerder stuk.

Onderblok kan volgens mij wel 1.000.000 km aan, mist goed onderhouden, maar of dat financieel goed te doen is? Geen idee, ik ga er achter komen.

Geplaatst: 26.03.2012 - 21:52
door streetie
Heb nu een S80 2.5D met ht audi blok met nu een km stand van 350.000 is het olieverbruik ca 1,5 l per 15:000km.
Ik gebruik wel altijd dure synthetische olie.

Binnenkort komen er kosten aan. de nokkenas riemmen worden vervangen met de waterpomp en de injectoren worden wat slechter. Aangezien de auto volledig roestvrij is en ik vorig jaar de schokbrekers vervangen heb ga ik ook dit weer vervangen. Ik rij er immers geen nieuwe auto voor en ik weet wat ik eraan gedaan heb.
De Km stand zegt dus weinig als de auto goed onderhouden wordt.

Geplaatst: 27.03.2012 - 01:35
door GroundZero
dank voor jullie antwoorden, blijkt inderdaad dat het niet veel uitmaakt ;)
misschien andere tips waar ik naar moet kijken of waar op te letten bij de aanschaf?

nogmaals dank :)

Geplaatst: 27.03.2012 - 08:52
door sju_art
Welke brandstof ga je rijden?

Geplaatst: 27.03.2012 - 09:55
door V70/2.4D/2003
Dit geldt voor elke voitue van de betere merken:
Mits goed onderhouden, met enig gevoel bereden en verzorging geboden en de bereidheid te investeren in onderhoud en reparatie zijn ze feitelijk gebouwd voor de eeuwigheid.

Geplaatst: 27.03.2012 - 11:16
door GroundZero
Hoogst waarschijnlijk word het een benzine ;)

Re: Hoeveel kan een motorblok hebben mits goed onderhouden

Geplaatst: 27.03.2012 - 11:51
door JeroenSpock
GroundZero schreef:Een Mercedes kan namelijk mits goed onderhouden natuurlijk makkelijk een 400.000 of 500.000 op de teller hebben.
Ik heb verschillende Mercedessen O-klasse gereden met meer dan 1 miljoen kilometers, geen probleem :P

Mijn S60 heb ik gekocht bij 236.000, en staat nu op 318.000. Wel 4500 euro aan onderhoud.

Geplaatst: 27.03.2012 - 12:21
door V70/2.4D/2003
Wel 4500 euro aan onderhoud.
Weet ik wat mij de komende 100.000 km te wachten staat.

Geplaatst: 27.03.2012 - 13:23
door sju_art
benzine;
gas klephuis, is hier veel over geschreven
automaat, niet dat die nu zo vaak stuk gaan, maar is verschrikelijk duur om te vervangen
opties, met een beetje zoeken zorg je dat je redelijk full option krijgt (audio is een aanrader bijvoorbeeld)

Verder een aankoop keuring doen bij de dealer. Speciaal aandacht voor het gasklephuis, automaat en verdere kwaaltjes.

Een 2.9 schijnt duurder te zijn om te onderhouden (6 cilinder) en een T6 is met 2 turbo's en een automaat helemaal een risico.

een 2.4 140 pk, 2.4 170 pk of een 2.4T 200 pk zijn mooie keuzes.

Geplaatst: 27.03.2012 - 14:00
door Walter
gasklephuis zou ik me niet zo druk over maken. Wordt veel over gesproken en kan een probleem geven maar de problematische zullen onderhand wel vervangen zijn. Daarbij is het maar enkele jaargangen een issue geweest. Laat ik het zo zeggen, ik ken er veeeeeel meer die geen problemen hebben dan die wel problemen hebben

Geplaatst: 27.03.2012 - 14:35
door sju_art
Voor 450 euro zit er een nieuwe op dus ik ben het met Walter eens dat het geen show-stopper hoeft te zijn.

Ik ken het budget verder niet...

Anders behoren de 2.5T en 3.2 ook nog tot het aanbod.

Maar gezien het verhaal met hoge kilometerstanden denk ik dat de TS rond de jaargangen terrecht komt waarin het gasklephuis issue begon.

Geplaatst: 27.03.2012 - 14:44
door Walter
los van de kosten vind ik niet dat het echt een issue is. Iets wat helemaal een eigen leven is gaan leiden, opgevoerd door de media. Nogmaals, ik ken er meer zonder dan met problemen. Denk je dat ik er zelf 1 uit die serie zou kopen als het echt een probleem was?

Geplaatst: 30.03.2012 - 20:44
door toppertje
ik lees hier allerlei verhalen over GOED onderhouden enz,blablabla.
ik ken mensen die de auto altijd stipt laten onderhouden,echter hebben deze
mensen totaal GEEN gevoel voor een auto,waardoor ze s,morgens zo lang mogelijk
met koude motor doortrekken in de versnelling,waardoor de kachel eerder warm is.

ook ken ik mensen die geen stempeltjes in hun boekje hebben staan.
dit zijn echter WEL autoliefhebbers die hun auto met respect behandelen
en zelf het onderhoud doen.

moraal van het verhaal:niet alles lijkt wat het is.

Geplaatst: 30.03.2012 - 20:55
door toppertje
streetie schreef:Heb nu een S80 2.5D met ht audi blok met nu een km stand van 350.000 is het olieverbruik ca 1,5 l per 15:000km.
Ik gebruik wel altijd dure synthetische olie.
niet de beste keuze vwb jou oliekeuze.
deze motoren doen het prima op 10/W40 half-synthetisch,en stammen
kwa ontwerp ook nog uit de tijd dat de vol-synthetische olie
nog geen "mode" artikel was.
mischien verklaart dit ook jou olie verbruik van 1,5 l op 15000km!

Geplaatst: 31.03.2012 - 18:52
door cees klumper
Ik heb trouwens twee gebruikte Volvo's gekocht, de C70 die toen ik hem via Marktplaats van de eerste eigenaar kocht 4 jaar oud 33,000 km op de teller had. Dat is zo goed bevallen dat ik daarna de S80 kocht, toen 7,5 jaar oud (en dus flink goedkoper dan de C70) maar toch maar 66,000 km; die is nu nog steeds als nieuw, met inmiddels ruim 100,000 km op de teller. Met andere woorden als je wat doorzoekt kun je ook Volvo's met een lage km stand vinden die wel betaalbaar zijn.

Geplaatst: 09.04.2012 - 05:47
door
mijn 460 Turbo had 350.000 km toen ik hem wegdeed en rijdt nog steeds rond
mijn 244d 456.000 km
de 740d werd aan 240.000 door een vrachtwagen vermoord
de 945 tdic automaat 508.000, rijdt nog steeds bij volgende eigenaar
de S80d (25TDI AUDIblok) heeft nu 300.000 km en ik ben niet van plan die auto weg te doen voor ik er helemaal doorzak
net distributie gedaan + waterpomp
doen we elke 100.000 km
ding verbruikt minder dan 6L/100
ik vraag me echt af of er zoveel mensen hopen geld teveel hebben om telkens ze 100.000 km ver zijn een nieuwe auto te kopen...
snap dat niet, die ekskuzes van "ja maar nu gaan de kosten komen"
welke kosten?
gewoon periodiek onderhoud, koppeling en distributie?
daar koop je toch geen nieuwe voor
dat ze dan gewoon zeggen "ik wil een nieuwe"
is eerlijker

mij maakt het niet uit, integendeel , hoe meer mensen hun auto wegdoen met weinig km, hoe meer keuze er is voor degenen die zoals ik niet al hun geld in een 4wieler steken en niet elke 4 jaar een lening aangaan om weer is met iets nieuw over straat te kunnen