Pagina 1 van 2

Klepstoters c70

Geplaatst: 26.03.2012 - 22:56
door Lostcomm
Beste forumleden,

Ik probeer er achter te komen of een c70 2.3 T-5 van september 1998 (MY 99) uitgevoerd is met hydraulische of mechanische klepstoters.

Ik heb nu een aantal dealers en een volvospecialist aan de telefoon gehad met tegenstrijdige antwoorden.

Bij het verwijderen van de kunststof kap op het motorblok bleken er geen "stelschroeven" onder te zitten. Maar ik heb ook begrepen dat dat geen garantie hoeft te zijn dat er dan hydro klepstoters in zitten.

Na t lezen van meerdere topics op dit forum en op het 850 forum ben ik er nog niet uit.

Bedankt voor de reacties.

Marten

Geplaatst: 26.03.2012 - 23:24
door MarioC70
Die motoren tot modeljaar 2000 hebben hydraulische stoters.
He lijkt me ook stug dat dealers dit niet weten.
Je kunt die motoren met vaste stoters herkennen aan de distributiekap die met klemmetjes is gemonteerd aan de distributiekant.
De motor die je hebt heeft dit nog niet.

Geplaatst: 30.03.2012 - 15:40
door The Volvoboy
Even een foto:

Hydraulische klepstoters:
Afbeelding

Vaste klepstoters:
Afbeelding

Geplaatst: 30.03.2012 - 15:43
door Gast
ligt het nou aan mij, maar waar zou ik het verschil moeten zien?

Geplaatst: 30.03.2012 - 15:45
door MarioC70
Dat verschil is toch duidelijk lijkt me,de deksels op de motor zijn totaal anders,aan de laatste foto herken je de motor met vaste stoters..
Het laatste deksel zit met klemmetjes vast en het oude type met boutjes.
De motor is compleet anders ,ook inwendig wat betreft spoellkanalen en water kanalen.
Er is bijna niets hetzelfde al lijkt het wel zo!

Geplaatst: 30.03.2012 - 15:50
door Gast
MarioC70 schreef:Dat verschil is toch duidelijk lijkt me,de deksels op de motor zijn totaal anders,aan de laatste foto herken je de motor met vaste stoters..
Het laatste deksel zit met klemmetjes vast en het oude type met boutjes.
De motor is compleet anders ,ook inwendig wat betreft spoellkanalen en water kanalen.
Er is bijna niets hetzelfde al lijkt het wel zo!
Zo duidelijk is het blijkbaar niet, anders was het me zeker opgevallen. Komt waarschijnlijk ook omdat de foto's uit een andere beeldhoek zijn genomen en jij weet waarop je moet letten als onderscheidende elementen

Geplaatst: 30.03.2012 - 15:59
door EVV
Om het lastig te maken zit tussen beide hier afgebeelde motoren ook nog een tussen model, geleverd eind 1998 begin 1999. Wel de Hydraulische stoters, maar het uiterlijk van een motor met vaste, plus ook een ETM en variabele kleptiming. Ik denk dat daar de verwarring een beetje ontstaat.

Geplaatst: 30.03.2012 - 16:09
door The Volvoboy
Nog een paar foto's dan, uit ongeveer dezelfde hoek:

Hydaulische klepstoters:
Afbeelding

Vaste klepstoters (of de hierboven beschreven RN motor):
Afbeelding

Geplaatst: 30.03.2012 - 16:12
door Lostcomm
De motor ziet er dus uit zoals op foto 2. De auto is van september 1998.
Dus dan zou het het tussenmodel kunnen zijn.
Hoe zou ik dit uit kunnen sluiten?

Geplaatst: 30.03.2012 - 16:13
door EVV
En het tussen model:
Afbeelding

Geplaatst: 30.03.2012 - 16:13
door MarioC70
EVV schreef:Om het lastig te maken zit tussen beide hier afgebeelde motoren ook nog een tussen model, geleverd eind 1998 begin 1999. Wel de Hydraulische stoters, maar het uiterlijk van een motor met vaste, plus ook een ETM en variabele kleptiming. Ik denk dat daar de verwarring een beetje ontstaat.
Dat klopt niet wat je zegt,deze motoren op de laatste foto zijn RN motoren en hebben allemaal vaste stoters,van een tussenmodel is geen sprake.

Geplaatst: 30.03.2012 - 16:13
door The Volvoboy
Zou inderdaad best eens het tussenmodel kunnen zijn.

Geplaatst: 30.03.2012 - 16:14
door MarioC70
EVV schreef:En het tussen model:
Afbeelding
Deze heeft ook hydraulische stoters maar is geen nieuw type motor!
Alleen de RN motoren met klemmetjes aan de distributiekap hebben vaste stoters.
Deze dus niet!
We hebben er een aantal naast elkaar staan,je mag je zelf komen overtuigen!

Geplaatst: 30.03.2012 - 16:18
door The Volvoboy
Waarom heeft deze dan wel het oude type injectorrail, maar het nieuwe type spruitstuk en bougiedeksel en distributiedeksel? Deze motor heeft al wel ETM?

Geplaatst: 30.03.2012 - 16:19
door EVV
Maar deze heeft wel ME7, ETM en de VVT en het uiterlijk (2 delige kop kap) van een RN.
De foto komt uit deze link, daar staan nog wat meer foto's van dit blok.

Geplaatst: 30.03.2012 - 16:22
door MarioC70
Je hebt wat dat betreft gelijk,maar de foto,s uit die link zijn van modeljaar 2000 en niet van modeljaar 1999.
Ze zijn begonnen met vaste stoters eind 1999

Geplaatst: 30.03.2012 - 16:23
door Lostcomm
Hierbij een foto van het betreffende blok.

Geplaatst: 30.03.2012 - 16:25
door The Volvoboy
Hoe zou de motorloop van dat tussenmodel zijn? Meer als een 2.4 of als een 2.5?

Geplaatst: 30.03.2012 - 16:27
door The Volvoboy
Lostcomm schreef:Hierbij een foto van het betreffende blok.
Dat ziet er dus uit als het tussenmodel ;)

Geplaatst: 30.03.2012 - 16:30
door EVV
Meer als 2.4, in- en uitlaat zijn al nieuw, net als de elektronica.