Pagina 1 van 3

Vermogenverlies D5

Geplaatst: 27.03.2012 - 15:52
door hert
Na starten is het niet mogelijk sneller dan 100 km/uur te rijden. Na ongeveer 20 minute is alles weer normaal.
De garage heeft van alles schoongemaakt, maar zonder resultaat.
Nu weten ze het eigenlijk ook niet meer, behalve vervangen van de turbo.
Maar als het de turbo is, waarom is het dan na 20 minute over.
Bovendien is dat een kostbare ingreep, terwijl het dan nog niet zeker is of het problem daarmee opgelost is.

Heeft iemand een geode suggestie??

vast bedankt

Geplaatst: 27.03.2012 - 15:59
door Morgenstond
Is de auto uitgelezen bij een dealer of bij een universele garage?

Geplaatst: 27.03.2012 - 16:15
door sju_art
roetfilter :P?

zoeiwso even melden bouwjaar km stand en al dat soort dingen. Helpt ons hier een beeld te vormen.

Geplaatst: 27.03.2012 - 19:50
door wtr_s60
Krijg je een melding op de boorcomputer ? Inderdaad eerste werk is de auto laten uitlezen.

Je wagen gaat in noodloop en daar is een reden voor. Gezien je auto na een tijd weer normaal rijdt zal de turbo waarschijnlijk niet kapot zijn, eerder een sensor o.i.d. die de geest heeft gegeven.

Geplaatst: 27.03.2012 - 21:01
door Gast
Brandstoffilter?

Geplaatst: 28.03.2012 - 09:30
door mehrzahl
Ik heb dit een tijdje geleden ook gehad, nadat de auto een paar maanden voornamelijk korte ritten heeft gereden. Nu heb ik het niet meer (zonder dat ik er iets aan vervangen heb), doordat ik wat langere stukken ben gaan rijden. Ik denk dat vervuiling de oorzaak is, er stond bij mij ook geen melding in de BC. De vervuiling zou m.i. de luchtmassameter, de turbo control valve of de EGR kunnen beïnvloeden. Ik zou zeker de turbo niet vervangen, als die stuk is zie je toch echt wel andere symptomen.

Geplaatst: 28.03.2012 - 09:56
door wim de jong
Met mijn huidige V70 had ik dit ook een paar jaar terug. Niet zo extreem als bij jouw (niet boven de 100 bij koud) maar bij koud was hij beduidend trager en minder fel dan na een half uurtje rijden. Pas toen voelde ik dat hij beter trok, en feller was.
Ik heb toen het inlaat circuit losgehaald en schoongemaakt, de mixer met de EGR klep ook los en schoongemaakt, het bleek gewoon dat de motor last had van astma: het hele inlaatcircuit was een beetje dichtgeslibt.......dit maakt de dealer nooit schoon bij service beurten.

Direct daarna was de motorloop een stuk rustiger, en ook bij koud is hij gewoon goed......(nu rijd ik altijd vrij rustig met een koude diesel)
Ook het verbruik ging op de BC bij 120 km via de cruisecontrol van 6.4 l/100km naar 5,9 l/km.......dus ook dit weer gewonnen.

Zie de drie fotoos:

Geplaatst: 28.03.2012 - 10:46
door Taranis
Bij mij is het inlaattraject wel schoon, maar ik ervaar hetzelfde als de topic starter, echter alleen na een warme start als de auto al volledig op bedrijfstemperatuur is. Zwaar irritant.

Ik lees 'm binnenkort uit en rapporteer eventuele foutcodes dan wel. Betreft hier overigens een 163 pk D5 (gechipt naar 210) XC70 GT MY2005.

Vermogenverlies D5

Geplaatst: 28.03.2012 - 11:55
door hert
Alle beantwoorders dank! Hier kan ik voorlopig mee verder.

Geplaatst: 28.03.2012 - 12:32
door MarioC70
Eerst uit laten lezen is het beste ,op de gok gaan sleutelen schiet niet echt op.

Geplaatst: 02.04.2012 - 07:59
door Taranis
Zaterdag de auto uitgelezen. Vida geeft aan dat het kan zitten in:
- lekkage in vacuumslangen van de motorrubbers
- lekkage in de motorrubbers
- valse lucht in het inlaatsysteem
- lekkage in de vacuumslangen naar de turbocompressor / het turboregelventiel
- verstopte slangen voor de turbocompressor / turboregelventiel
- beschadigd turboregelventiel
- beschadigde turbocompressor

Hopelijk kun je hier iets mee. Succes!
Ik ga zelf om te beginnen de 2 vacuum motorsteunen maar eens vervangen. Die stonden toch al op de nominatie om vervangen te worden.

Geplaatst: 14.06.2012 - 17:18
door rogowat
Net de XC90 D5 van 2005 terug uit de volvogarage. Wagen ging in noodloop bij accelereren met service melding op dashboard. Uitlezen in garage gaf fout bij de turbo. Twee mogelijke oplossingen: enerzijds een nieuwe turbo, anderzijds turbo demonteren, openmaken en reinigen. Prijsindicatie nieuwe turbo zonder btw en uurloon 900 euro (geschatte kost all-in 1700 euro). Meteen maar gekozen voor de budgetvriendelijker tweede optie (kostprijs 650 euro uurloon). Garage gaf aan dat dit probleem vaker voorkomt en ze in het verleden al goede resultaten hadden geboekt met deze portemonnee-vriendelijke werkwijze. Het moet gezegd, de xc90 loopt weer als een trein (toch de 25 kilometer, met een stukje snelweg huiswaarts). De wagen neemt terug vlot op en bovenal, het volle vermogen is terug beschikbaar. Ik hoop nu dat de twijfel die ik had bij de diagnose onterecht was en de wagen blijft presteren zoals het hoort.

Geplaatst: 14.06.2012 - 20:04
door MarioC70
Turbo stuk?
Dat komt bijna nooit voor,het probleem zal door de egr worden veroorzaakt.
Turbo openmaken en reinigen,als die dealer dat voor steld,ging ik op zoek naar een andere garage,dat is een verhaal wat zo de Fabeltjeskrant in kan!

Geplaatst: 14.06.2012 - 20:11
door toppertje
ook de vacuummotorsteunen gaan niet vaak stuk.
wel worden sommige rubber vacuum-slangetjes bros/poreus,waardoor er een
lek ontstaat

Geplaatst: 14.06.2012 - 23:17
door rogowat
Turbo stuk?
Dat komt bijna nooit voor,het probleem zal door de egr worden veroorzaakt.
Turbo openmaken en reinigen,als die dealer dat voor steld,ging ik op zoek naar een andere garage,dat is een verhaal wat zo de Fabeltjeskrant in kan!
Kan iemand dit bevestigen?
Herstelling is uitgevoerd in een officiële Volvogarage met naam en faam. Als klant ga je er toch vanuit dat de hoofdmonteur weet waarover hij praat...

Geplaatst: 14.06.2012 - 23:59
door Gast
Ik heb Mario redelijk hoog qua kennis en ook zijn vader weet veel van Volvo.
Hij is er idd behoorlijk stellig over.

@MarioC70, kan je uitleggen waarom dit een onzin verhaal is?

Geplaatst: 15.06.2012 - 00:11
door Thijs
Moet zeggen dat ik idd nog nooit hier gehoord heb van een stukke turbo...

Geplaatst: 15.06.2012 - 00:31
door MarioC70
Het probleem zit meestal in de egr klep of turboregelventiel,goed uitlezen is de eerste stap,ook wat betreft de luchtmassameter.

Maar als ik zijn reactie lees op mijn antwoord heeft hij er weinig vertrouwen in,komt door m,n leeftijd denk ik. :)

Geplaatst: 15.06.2012 - 00:32
door ovlov058
En of ze de turbo openen en reinigen????, laten doen zou kunnen, bij turbo's hoet ofzo.

Geplaatst: 15.06.2012 - 03:20
door Frederik Welvaert
Een specialist kan inderdaad soms een turbo reviseren (hoewel dat bij personenwagens nauwelijks gedaan wordt volgens mij) Maar een Volvo dealer gaat zich daar echt niet mee bezig houden.