Pagina 1 van 1
Extra load banden noodzakelijk voor V70 ?
Geplaatst: 27.03.2012 - 15:57
door RichieB
Onder mijn oude V70 MY2004 zaten bij aanschaf extra load banden codering 95Y XL. Ik heb bij vervanging van de banden ook altijd 95Y XL gekocht.
Nu heb ik een nieuwe V70 MY2012 en zitten er Michelin Primacy HP 225/50R17 98W XL onder. Nu wil ik 18" Cratus velgen er onder zetten, en ben ik op zoek naar de juiste banden. Is XL echt een must voor onder een V70? Of voldoen gewone 95Y banden ook?
Geplaatst: 27.03.2012 - 16:56
door Fulaks
Zou dat geen kwestie van typegoedkeuring zijn ? Zal in de praktijk wel gaan, maar de vraag is of het überhaupt mag om andere snelheidscodering en load index te plaatsen.
Geplaatst: 27.03.2012 - 17:20
door RichieB
Bedoel je dat 95Y altijd XL is? Dat zou best kunnen, ga ik uitzoeken. Een lagere load en/of snelheidscodering plaatsen lijkt me niet toegestaan, en zou ik zelf ook niet veilig vinden. Hoger mag natuurlijk wel lijkt me. De Y staat voor 300 km/h, de W voor 270. In princiepe zou H (210) voor een T4 al voldoen.
Ik maak me meer zorgen om de load 98 is 750 kg en 95 is 690 kg. Ik heb met mijn MY2004 altijd 95Y gereden, dus dat zou moeten mogen? De MY2012 T4 heeft een maximaal toegestane massa van 2210kg. Mijn MY2004 D5 was max 2180kg. Dan is 4x 690kg ruim voldoende, toch?
Zie
http://en.wikipedia.org/wiki/Tire_code
Geplaatst: 27.03.2012 - 21:04
door Oceanracer
Mijn huidige V70 heeft een eigen gewicht van 1531 kg en een maximaal toelaatbare massa van 2100 kg. Ik heb er nog nooit (ik heb hem sinds 2005) andere banden onder gehad dan 91Y. Toevallig één keer een 94Z, want daar kon ik toen voordeliger aankomen. Maar een 91-band heeft een laadvermogen van 615 kg en heeft bij mij nooit tot problemen geleid. Ook niet bij de APK of zo.
Geplaatst: 27.03.2012 - 21:59
door RichieB
In heb een interessante uitleg gevonden op
http://www.wheels-inmotion.co.uk/forum/ ... topic=4495:
Extra Load tyres are designed to be used at higher pressures than normal tyres. They have the same maximum load capacity as a normal tyre with the same Load Index but achieve this at a higher pressure. Normal tyres are inflated to pressures between 2 bar and 2.5 bar. They reach the maximum load capacity as specified by the Load Index when inflated to 2.5 bar (35psi) Eg for a Load Index of 94 this is 670kg. Extra Load tyres can be inflated to pressures up to 2.9 bar (41psi) and actually have a lower load capacity at the same pressure as a normal tyre with the same Load Index. To get the 670kg load capacity for a Load Index of 94, an Extra Load tyre must be inflated to 2.9 bar. At 2.5bar it will only have a load capacity of 595kg.
Het verhaal over hoge druk wordt bevestigd door
http://www.tirerack.com/tires/tiretech/ ... ?techid=55. Een UK Volvo forum met dezelfde discussie:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=140319 met een link naar deze geweldige PDF:
http://www.tiresafety.com/images/Tire%2 ... Manual.pdf.
De conclusie is dat een standard load band het maximale gewicht kan dragen bij 2,5 bar. Voor extra load is dat 2,9 bar. Een beetje heel erg vreemd dus dat mijn splinternieuwe V70 werd afgeleverd met XL banden met 2,2 bar voor en 2,3 bar achter (volgens Volvo specs overigens). Ik had ze zelf al opgepompt tot 2,6 bar. Bij zo'n lage druk kunnen de XL banden minder(!) gewicht dragen dan SL banden. Vandaar dat je bij XL banden een hogere load index ziet voor dezelfde auto met SL banden.
Ik denk dus dat XL absoluut niet noodzakelijk is. De enige reden die ik gelezen heb is dat je minder risico loopt op beschadiging als je bijvoorbeeld een gat in de weg raakt met je band.
Geplaatst: 27.03.2012 - 22:04
door Oceanracer
Mijn hemel, 2,9 bar. Nooit van mijn leven dat ik daar ooit mee rond zou gaan rijden! Kun je net zo goed houten wielen nemen!
Maar die XL's zijn meestal een paar euro duurder, dus dat geld kun je je dus ook besparen.
Geplaatst: 28.03.2012 - 22:13
door PGV90
Ik zal nog eens goed kijken of die XL toevoeging er bij mij ook bij staat;
zomer: 225/50 R17 98W Michelin Primacy HP
Winter: 225/50 R17 98V Dunlop SP Wintersport 4D
Ik weet wel dat je (wettelijk) niet een band met andere (lagere) load index mag monteren dan wat er fabriek-af voorgescgreven is (kan een verzekeringskwestie worden bij een ongeval),
voor de snelheidsindex mag je voor winterbanden 1 categorie lager gaan zitten.
En @RichieB een H is dus niet toegestaan bij een T4.
Geplaatst: 28.03.2012 - 22:18
door PGV90
Wat betreft de bandenspanning,
mijn vorige auto had laagprofiel banden, 225/45 R18 en daar zat standaard ook 2.6 bar in (koud), en bij belading en bijv. vakantie 2.8 bar.
Bij warm weer en langere ritten met hoge snelheid zag je de spanning oplopen tot over de 3.0 a 3.1.
Dat was niet per-se oncomfortabel (al was die auto flink stugger geveerd).
Geplaatst: 28.03.2012 - 22:28
door Oceanracer
PGV70 schreef:Ik weet wel dat je (wettelijk) niet een band met andere (lagere) load index mag monteren dan wat er fabriek-af voorgescgreven is (kan een verzekeringskwestie worden bij een ongeval),
voor de snelheidsindex mag je voor winterbanden 1 categorie lager gaan zitten.
Of je een lagere loadindex en/of snelheidsindex monteert maakt in Nederland niks uit. Beide zijn geen APK-afkeur en hebben helemaal niks met je verzekering van doen. In het buitenland kunnen andere regels gelden.
Geplaatst: 29.03.2012 - 14:12
door PGV90
Sinds vandaag do zomerbanden er weer onder,
en inderdaad met de toevoeging "Extra Load" (225/50 R17 98W Michelin Primacy HP).
Even bij een paar andere auto's gekeken in de garage bij bedrijf - zag een S60 en S80 met exact dezelfde banden en ook die "Extra Load" toevoeging.
Wellicht dat Volvo een deal heeft gemaakt met Michelin?
Of is de 98 load index by default "extra load"?
En voor wat betreft APK criterium of niet, ik rij niet graag met een (te) lage index, en vooral niet in Duitsland.
Bij vorige auto had de bandenboer een goedkoper alternatief geleverd met lagere index, maar ook door de leasemaatschappij is dat toen teruggedraaid.
Geplaatst: 29.03.2012 - 16:38
door den toerist
Ik zou gewoon opvolgen wat Volvo adviseerd voor die 18" velgen.
Een hogere laadindex monteren lijkt me eerder zinloos, daar je toch nooit meer dan 400kg in je kofferruimte mee zal (en mag) zeulen.
Geplaatst: 29.03.2012 - 19:57
door Oceanracer
PGV70 schreef:Of is de 98 load index by default "extra load"?
In de hoogtemaat van 50% wel, bij de hoogtemaat 45% is 94 ook al XL.