Pagina 1 van 1
Knakkend geluid bij sturen/rijden: Homokineet of spiebaan
Geplaatst: 28.03.2012 - 12:38
door pieneman
Beste leden,
Ik heb al een tijdje last van een knakkend/tikkend geluid bij het geheel uitsturen naar links of rechts bij langzaam rijden. Voornamelijk bij het keren maar ook bij het inparkeren. Het is het laaste deel, driekwart/halve slag voor het einde waarbij de auto ook wat meer omhoog komt. Links is het overigens erger dan rechts, maar de geluiden komen overeen. Gevoelsmatig denk je (ik iig) dan direct aan de homokineet vervangen maar al lezend op het internet lees je ook over de spiebaan verlijmen.
Kunnen jullie mij misschien uitleggen hoe ik dit het beste kan controleren waarbij het duidelijk wordt of het de spiebaan of homokineet is?
In de eerste instantie was ik namelijk van plan om de complete aandrijfassen te vervangen omdat de auto toch al wat kilometers achter de rug heeft en dan gelijk de binnenste- en buitenste homokineet nieuw zijn. Al heeft de binnenste homokineet weer niet zoveel te voorduren.....
Jullie zullen begrijpen dat ik daar graag even wat feedback op zou willen krijgen aangezien mijn gedachte niet altijd de juiste is in dit soort gevallen

Geplaatst: 28.03.2012 - 12:47
door MarioC70
je kunt beter eerst het probleem opsporen ipv rigoreus alles te gaan vervangen denk ik,die assen gaan niet zo snel stuk,misschien een stabstangetje wat speling heeft ?
Geplaatst: 28.03.2012 - 12:58
door pieneman
Mario,
Stabilisator stangen en ophanging zijn geheel vrij van speling. Daarnaast zijn de draagarmen onlangs vervangen. Het knakken komt enkel bij het rijden/rollen van de auto bij sturen, vandaar dat ik het in de aandrijflijn zoek. Het simuleren van mijn probleem op een brug of krik wordt ook wat lastig....
Alvast bedankt.
Geplaatst: 28.03.2012 - 13:21
door elianmars
Als het bij geheel uitsturen is, zijn het dan niet gewoon de stuuruitslagbegrenzers die een beetje kraken? Een likje kopervet is voldoende om het geluid te doen verdwijnen.
Geplaatst: 28.03.2012 - 13:29
door MarioC70
elianmars schreef:Als het bij geheel uitsturen is, zijn het dan niet gewoon de stuuruitslagbegrenzers die een beetje kraken? Een likje kopervet is voldoende om het geluid te doen verdwijnen.
precies!
Geplaatst: 28.03.2012 - 13:31
door Jers3n
Niveau stuurbekrachtigingsvloeistof goed op peil? Onze auto heeft dat ook een tijdje gehad bij het in/uitparkeren (bij scherp sturen om parkeervak in/uit te komen). Ondanks dat er voldoende (boven min) stuurbekrachtigingsvloeistof in zat is het na iets bijvullen (door garage na melding hiervan bij onderhoudsbeurt) niet meer voor gekomen.
Onze auto heeft overigens bij scherp sturen op sommige natte ondergronden, met name op nat ruwer beton in parkeergarages, ook last van een knakkend/krakend geluid. Dit zijn de banden die over het profiel 'weglopen', bij droog weer komt het nagenoeg niet voor in dezelfde parkeergarages.
(Bij de C4 van mijn ouders gebeurt overigens in dezelfde parkeergarage onder dezelfde omstandigheden exact het zelfde.)
Geplaatst: 28.03.2012 - 13:40
door Johan s60
Kunnen ook de voorveren zijn, die doordat ze wat roest hebben schuren en knakken in de veerpoot.
Er zijn hier isolators (stukje rubber) voor, (Sound Isolator 30639285)
Geplaatst: 28.03.2012 - 14:26
door pieneman
elianmars schreef:Als het bij geheel uitsturen is, zijn het dan niet gewoon de stuuruitslagbegrenzers die een beetje kraken? Een likje kopervet is voldoende om het geluid te doen verdwijnen.
Kan dit ook als het voorkomt tijdens de laatste driekwart omwenteling van het stuur? Het geluid lijkt gelijk te gaan met de omwenteling van het wiel. Invetten zal ik iig doen.
Oliepeil van de stuurbekrachtiging is goed, had er voor de zekerheid al wat bij gedaan om het stuurhuis uit te sluiten
Geplaatst: 28.03.2012 - 17:22
door Johan s60
Als de veren knakken gebeurt dit vaak, na een flinke stuuruitslag (weg draaien uit een parkeer vak bv) en dan een drempel ofzo nemen.
Geplaatst: 28.03.2012 - 19:57
door Bakboord1
Dat heb ik ook als ik met maximale stuuruitslag mijn opritafrijd de straat op. En ook alleen maar dan. Komt mi door de stuuruitslag en het feit dat ik een stoep afrijd. Ik maak me hier geen zorgen over.
Geplaatst: 28.03.2012 - 20:20
door pieneman
Johan s60 schreef:Kunnen ook de voorveren zijn, die doordat ze wat roest hebben schuren en knakken in de veerpoot.
Er zijn hier isolators (stukje rubber) voor, (Sound Isolator 30639285)
Johan,
Volgens mij was dit de gouden tip voor mij. Ik heb net 4 a 5 rondjes gereden met mijn stuur helemaal om. Na een rondje en een paar knakken is het weg. Vervolgens een paar keer versneld om te zien of het echt weg was. Hetzelfde gedaan maar dan de andere kant op met hetzelfde resultaat.
Ik ben hier wel heel erg blij mee, zeker gezien de investering die ik hiermee uitspaar. Iedereen bedankt hiervoor
Zijn die isolatoren eenvoudig te plaatsen omdat de veren bovenin niet makkelijk toegankelijk zijn?
Geplaatst: 28.03.2012 - 22:12
door Johan s60
Ze zijn vrij eenvoudig te monteren, auto op de krik of beter op de brug, wiel eraf, uit ze veren laten zakken.
Dan dmw een bandenlichter of ander gereedschap de onderste winding vrij vd schotel (veerpoot) brengen en het rubber er tussen schuiven.
Probeer als er roest op de veer zit (en dat denk ik wel) dit zoveel mogelijk te verwijderen.
Geplaatst: 28.03.2012 - 22:19
door pieneman
Johan,
Gaat dus om de onderkant van de veer, dacht de bovenkant

Dit gaat me wel lukken. Aan de onderkant zitten ze wel, maar op de drukpunten waarschijnlijk versleten.
Nogmaals mijn dank, ook voor de overige reacties.
Geplaatst: 29.03.2012 - 15:50
door pieneman
Heren,
Nog even een vraag: Zit de veer aan de bovenkant vast aan het chassis? Of zit deze vast op een lager (schotel op lager) zodat het verenpakket kan meedraaien met de ophanging. Dit is bij een V50 nml het geval.
Bij de S60/V70 wil de veer dus niet meedraaien en gaat daarom wringen op de ophanging (zie foto van Johan). Klopt dat?
Thanks.
Jurjen
Geplaatst: 29.03.2012 - 21:26
door Bakboord1
Ik zie die sticker daar nu pas.
Die hoort toch op je kofferklep te zitten.

Geplaatst: 30.03.2012 - 00:39
door Johan s60
Boven op de veerpoot zit altijd een lager.
zie pos 5 op het plaatje
Geplaatst: 30.03.2012 - 08:43
door FrankS60
En schotel op lager dus, de veer valt in rubber schotel nummer 6 en die zit klem in lager nr 5 die met die 3 bouten bovenop vast zit aan de auto.
Geplaatst: 30.03.2012 - 09:21
door pieneman
Ik weet zeker dat het de veren zijn, maar voor de gemoedsrust moet ik het begrijpen en dat doe ik nog niet helemaal. Snap de werking van de gehele ophanging maar dus niet hoe de 'knak' komt, ondanks de lagering aan de bovenkant van de schokdemper.
Dus, als het wiel van richting verandert draait de onderste schotel mee waardoor de veer ook mee wil draaien. Aangezien de veer aan de bovenkant op een lager zit kan deze mee draaien en draait het hele veren pakket dus mee (theoretisch). Toch komt er onderop, op het raakvlak van de schotel en de veer, een zodanige spanning dat de veer zich wil (ver)zetten en gaat knakken.
De schokdemper (en veren) draaien om een as die niet verandert (boven en onder een vast punt) waar ze omheen draaien, dus de veer krijgt geen krachten te verwerken doordat ie in een hoek komt te staan bij sturen. Stel dat het lager van de schotel (6) niet of nauwelijks werkt kan ik dit begrijpen, er zullen dan spanningen zijn die onderop merkbaar zijn. De veer staat dan vast en wil niet meedraaien.
Of, komt het knakken doordat de veer bij inveren meer spanning krijgt en daarom wat naar buiten wil (diameter vergroten). In de schotel is dit bijna niet mogelijk maar door versleten isolatoren is er wel wat ruimte ontstaan. Hierdoor kan hij dus een beetje werken in de schotel. In combinatie met roest krijg je een 'knak'. Aan de andere kant zou je dit dan ook moeten hebben bij langzaam rechtuit rijden?
In afwachting van jullie technische uitleg zodat ik het begrijp. Isolatoren ga ik vanmiddag halen.
Bedankt.
Geplaatst: 30.03.2012 - 10:12
door edraket
De veer wringt altijd een klein beetje op de veerpoot. Bij verdraaien van het wiel blijft de veerpoot niet helemaal zoals het is. Het binnenste wiel komt altijd ietsje omlaag waardoor de veer daar dus iets wordt ingedrukt. Daarnaast heeft het bovenste lager altijd wat weerstand. Probeer de veerpoot maar eens met de hand helemaal om te draaien als de stuurstang los is. Dan voel je behoorlijk wat weerstand.