Pagina 1 van 2

olie aan de intercooler

Geplaatst: 31.03.2012 - 15:02
door ferenc
Dag beste lezer.
Tijdens het verversen van de motorolie zag ik dat de onderzijde van de intercooler nat was van de olie. Vermoedelijk olielekkage in de turbo ?
Gevoelsmatig geen verlies van vermogen.
Graag reacties.

Geplaatst: 31.03.2012 - 15:18
door ...
Of gewoon de intercooler lek, het is normaal dat daar wat olie in zit.

Intercooler

Geplaatst: 31.03.2012 - 15:36
door ferenc
Volgens mij is het niet normaal dat er olie in de intercooler is. Er hoort alleen samengeperste lucht in aanwezig te zijn en GEEN olie.
Olie met samengeperste lucht is een ontbrandbaar mengsel. Als er maar voldoende olie in de samengeperste lucht aanwezig is is het op hol slaan van de dieselmotor het volgende. Krijg hem dan maar eens uit.

Geplaatst: 31.03.2012 - 15:48
door V70/2.4D/2003
En toch ga ook ik er vanuit dat de intercooler aan het overlijden is.

Intercooler

Geplaatst: 31.03.2012 - 16:06
door ferenc
Daar ben ik het mee eens. Er hoort niets te lekken, maar we dwalen af.
De vraag is nog steeds : komt de olie uit de turbo ?
Naar mijn mening de enige mogelijkheid.
Iemand hier ervaring mee ?

Geplaatst: 31.03.2012 - 16:07
door SuperKnutsel
Verstopt carter ventilatie systeem!!

Ik heb precies het zelfde euvel gehad bij mij 2.4T, zelfs zo lang doorgereden totdat mijn onderste krukaskering er uit lag.

Geplaatst: 31.03.2012 - 16:14
door ferenc
Carterventilatie staat niet in verbinding met intercooler.
Jij hebt het over een benzine uitvoering ?

Geplaatst: 31.03.2012 - 16:38
door JeroenSpock
2.4T is inderdaad een benzinemotor.

Geplaatst: 31.03.2012 - 17:03
door Akkoord
Ook bij een goed werkende carterventilatie zal je olie vinden in de intercooler ; carterdampen bevatten altijd een beetje olie ; deze dampen worden afgezogen via het inlaattraject en slaan o.a. neer in de intercooler.

Het hoort er uiteraard niet uit te komen ; kan een losse slangverbinding zijn ; anders even laten afpersen bij de radiateurenboer ; die kan hem evt. ook repareren.

Geplaatst: 31.03.2012 - 22:23
door ovlov058
Van oliedamp uit een intercooler zal een auto niet op hol slaan. Anders zou op een heel klein beetje gecontroleerde oliedamp een auto kunnen rijden.

De Golf 1 sloeg geregeld op hol, maar die zogen de carter leeg.

Geplaatst: 31.03.2012 - 23:45
door MarioC70
Er zittten altijd olieresten in het inlaat traject van een turbo motor,dus ook in de intercooler,als er een slang op de aansluiting van de intercooler iets lekt zie je dus een vette substantie.
Is normaal,hebben bijna alle turbo motoren!

Geplaatst: 01.04.2012 - 01:37
door ovlov058
Iedere motor, zeker met een bepaalde km-stand, verbruikt een beetje olie langs de zuigerveren. Deze zitten ook in een turbo, waarlangs er dus olie in het intercoolersysteem kan komen. hebben ze bijna allemaal en leven er nog lang en gelukkig mee :wink:

Zonder olie, geen smering, zeg maar.

Geplaatst: 01.04.2012 - 11:28
door Pété
afgelopen vrijdag, laadluchtkoeler, vulluchtkoeler laten vervangen, bleek ook de condensor lek ook die meteen meegenomen en dat alles voor €996,43 incl. en ik ging alleen maar heen omdat de D5 zo erg rookte bij gas geven, ik dacht met een flesje reiniger weg te komen.

Geplaatst: 01.04.2012 - 14:17
door edraket
Dat is wel een nette prijs hoor voor vervanging van beide koelers. Was incl vullen van de airco neem ik aan? Is wel een model van voor modeljaar 2006 neem ik aan. Van die is de condensor namelijk behoorlijk duurder.

Geplaatst: 01.04.2012 - 15:22
door MarioC70
Condensor kost 195 euro incl btw..

Geplaatst: 01.04.2012 - 15:44
door edraket
Dat is het model t/m 2005. Daarna kost hij bijna het dubbele. De latere is het type met de lange droger aan de zijkant van de koeler.

Geplaatst: 01.04.2012 - 15:50
door MarioC70
Ik weet wel wat voor prijzen ik opgeef,die ik opgeef is vanaf model jaar 2006.
195 euro inc btw ex montage..

Geplaatst: 01.04.2012 - 18:42
door V70/2.4D/2003
Zo maar, ter informatie ende overweging: Vanmiddag met de neus onder vier Volvo's gestaan. -1- met verdachte oliesporen in de buurt van/nabij de .....jawel, intercooler.

Geplaatst: 01.04.2012 - 18:56
door JeroenSpock
Ja, ik ben de gelukkige!
Maar Erwin kwam nog met een goed idee, het zou wel eens een spanrol lager kunnen zijn. De olie loopt namelijk vanaf de kap over de multiriem, tot beneden aan toe. En bij ongeveer 1500tpm tjielpt/piept er iets, dus ik hoop niet mijn intercooler. En ook niet zo'n lager trouwens.

Geplaatst: 01.04.2012 - 19:58
door ovlov058
Bij mij alleen olie, jawel, aan de buis naar, en de intercooler.

Liever daar dan aan de zijkanten motor( bak of distri.)