Pagina 1 van 2

Aankoop V40

Geplaatst: 02.04.2012 - 10:03
door bord4kop
Nu de leasekar weer weggaat moet ik natuurlijk weer een Volvo.

N.a.v. budget en gebruik moet het een V40 worden. We gaan met de V40 slechts 10.000 km/jaar rijden. (heerlijk! Ik rij nu 45.000 minimaal).
We hebben nog bijna nieuwe Fiat Panda, die blijft zowiezo en zal het meeste genruikt worden, want goedkoop rijden ;)

Eisen en wensen:
Mijn vrouw wil beslist geen 'oud lerp' op de oprit. Airco moet er voor haar zowiezo opzitten.
Ik wil zoveel mogelijk 'fruit' erop, zoals bijvoorbeeld stoelverwarming :)
Liefst een donkere kleur.

Zo min mogelijk kilometers tegen een zo laag mogelijke prijs.

Budget is 2000-3000.
Doe ik er verstandig aan om me te richten op een Phase II? Of juist niet..
Heeft iemand nog ideeen, tips en suggesties?

Wat me opviel is wat ik hier ook las:
Of ze zijn >2000 euro, of ze zijn vaak >3000. Iemand een idee waarom er zulke goedkope tussen zitten? Is een duidelijke, grote kostenpost ergens tussen de 150.000 en 200.000? Dat daar het verschil zit.
Behalve de gevreesde distributieriem (400-500 eruo bij 'mijn' garage).

Dit is wat ik zoal heb gevonden:
Groene '99
Zilver, 2000, hoge km
lelijk blauwe 2001 Is een phase II (?)
zwart, 2000, hoge km wel in de buurt -> bij problemen kan ik terug naar ze
Zilver, 2000

Geplaatst: 02.04.2012 - 10:08
door bord4kop
En nog een paar:
Sommige zijn iets boven budget, maar van particulier, dus misschien te onderhandelen:
Zilver 2001
blauw, 2001, lage km

Zwart 2001
Goeie link nu :)
Zilver 2001, weinig info(?)

Geplaatst: 02.04.2012 - 10:35
door Walter
die zilveren van 2001 spreekt mij het meeste aan, goede verhouding tussen prijs, km en uitrusting. Maar ga er een paar bekijken en voelen, je moet een goed gevoel hebben bij de auto.

Die Azur blauwe is een PhII, dat zie je aan de grotere sidemarkers

Geplaatst: 02.04.2012 - 10:39
door bart simpson
die azuurblauwe is een pacific blue (343) azuurblauw was er volgens mij alleen op een phase I

Geplaatst: 02.04.2012 - 15:26
door Walter
nee hoor Bart, ook PhII had die kleur. En dat is op deze foto's duidelijk te onderscheiden van Pacific (die wel alleen op PhI leverbaar was, werd Atlantic blue)

Geplaatst: 02.04.2012 - 15:52
door bart simpson
je hebt gelijk...

Geplaatst: 02.04.2012 - 16:33
door V480-S60
Volgens mij zijn alle auto's in de tweede post die TS linkt PhaseII. 8)
In de eerste post is de 2001 blauwe ook een Phase II.
De overige zijn Phase I.

Geplaatst: 02.04.2012 - 16:40
door bord4kop
dank voor de reacties tot dusver.

Naar deze heb ik ook gekeken en mee gereden: link
Compleet met 'Eland stickers:)
Vond hem aardig, alleen een beetje verweerd. Maar er zat links (-achter?) een "schwuff schwuff schwuff" geluid in. En ik had het idee dat er speling op de voortrein zat; misschien de draagarmen/fusees. Hij gaf namelijk een bonken bij oprijden van een schuine bocht iets de stoep van een oprit op.

Geplaatst: 02.04.2012 - 17:07
door Walter
Dat geluid kan van een wiellager of van gecupte banden komen. Als je over de band wrijft en je voelt weerstand, soort zaagblad idee, dan is het het laatste

Vraag wel of ze er de naafdoppen bij doen, die zijn er waarschijnlijk afgehaald omdat ze lelijk waren.

Geplaatst: 02.04.2012 - 20:44
door bord4kop
Tja, lastig. Ik voelde niet echt wat aan de banden. Daarom vrees ik een beetje voor een lager of een kromme schijf (kan dat?).

Die doppen waren weg: "Ja die doppen... De vorige eigenaar was er eentje verloren en toen heeft ie de andere ook maar weggegooid"
Ja, Sure.. :P

Geplaatst: 03.04.2012 - 10:54
door jpwg001
bord4kop schreef:dank voor de reacties tot dusver.

Naar deze heb ik ook gekeken en mee gereden: link
Compleet met 'Eland stickers:)
Vond hem aardig, alleen een beetje verweerd. Maar er zat links (-achter?) een "schwuff schwuff schwuff" geluid in. En ik had het idee dat er speling op de voortrein zat; misschien de draagarmen/fusees. Hij gaf namelijk een bonken bij oprijden van een schuine bocht iets de stoep van een oprit op.
En geen gebrek aan stickers/plakkertjes...

Geplaatst: 05.04.2012 - 14:40
door bord4kop
Nee inderdaad. Nou die rode is in ieder geval afgevallen.

De shortlist is nu:

Een rode 2 liter automaat uit 2000 <klik>

Of een zwarte 1.8 uit 2000 bij een dealer < klik >

Beide gezien, geroken en gereden.
De zwarte krijg ik met 3 maand garantie, apk, een beurt en 2x nieuwe band achter. Zag er van binnen wat minder mooi uit, ongezogen en ongepoetst en was in gerookt wat nog vaagjes te ruiken was.
zelf ook ex-roker, maar oude verschaalde rook = bah
De rode had minder gelopen, voelde erg goed aan, heeft mijn voorkeur.
Helaas had die wel twee hele dikke krassen aan beide kanten, tot op de " huid". En hele rare deukjes aan de linker achterkant in de 'vouw' onder het raam. Was daar helemaal gebobbeld, bijna niet te zien, maar erg vreemd. De lak was ook niet beschadigd. :? Heel merkwaardig.

Geplaatst: 05.04.2012 - 15:59
door Walter
rode ziet er netjes uit maar man wat staat die hoog op de poten.... En de zwarte bij de vakgarage ziet er ook netjes uit. Rode maakt iets meer indruk op verschijning alleen die hoogte vind ik heel vreemd

Geplaatst: 05.04.2012 - 17:29
door Volvoman
Ik zou voor een fase 2 gaan, scheelt een boel! (ik heb beide gehad)

Geplaatst: 05.04.2012 - 17:34
door MarioC70
De zwarte is ook stevig aan de prijs,geen NAP gegevens ook?

Geplaatst: 06.04.2012 - 09:28
door bord4kop
@Walter:
Het was mijn nog niet opgevallen, maar nu je het zegt staat ie inderdaad wat
hoger. Ik zal volgende keer eens kijken naar de banden en ernaar vragen.

@Volvoman;
Jep, ik kijk inderdaad alleen nog maar naar Phase II. En het liefst ook 2.0 motor, die schijnen net ff beter te zijn.

@MarioC70
Nee, geen NAP, boekjes zaten er wel bij. Er zat wel een gat, maar zo te zien, horen en voelen klopt de km. stand aardig (in ieder geval niet 100.00 teruggedraaid :) )

Geplaatst: 06.04.2012 - 09:36
door Walter
De 2.0 is wat sneller maar qua kwaliteit maakt het niet uit met de 1.8, zelfde Volvo motor. De 1.8 kom je vaker tegen omdat die destijds als Europa leverbaar was, de 2.0 pas later. De 1.8i (GDI, staat op de motor zelf) zou ik niet aan willen raden.

Bij de rode heb ik het niet over de bandenmaat maar de ruimte in de wielkast. Bandenmaat lijkt me kloppen, wagenhoogte niet. Waarschijnlijk zijn de schokdempers en veren vervangen door niet helemaal de juiste

Geplaatst: 06.04.2012 - 10:14
door eouwehand
Walter schreef:De 2.0 is wat sneller maar qua kwaliteit maakt het niet uit met de 1.8, zelfde Volvo motor. De 1.8 kom je vaker tegen omdat die destijds als Europa leverbaar was, de 2.0 pas later. De 1.8i (GDI, staat op de motor zelf) zou ik niet aan willen raden.

Bij de rode heb ik het niet over de bandenmaat maar de ruimte in de wielkast. Bandenmaat lijkt me kloppen, wagenhoogte niet. Waarschijnlijk zijn de schokdempers en veren vervangen door niet helemaal de juiste
Volgens mij moet de bandenmaat 195x65xR15 ipv 195x60xR15 zijn.
Dit scheelt ongeveer 2 cm in bandhoogte wat de grotere ruimte in de wielkast kan verklaren.

Geplaatst: 07.04.2012 - 10:56
door eouwehand
eouwehand schreef:
Walter schreef:De 2.0 is wat sneller maar qua kwaliteit maakt het niet uit met de 1.8, zelfde Volvo motor. De 1.8 kom je vaker tegen omdat die destijds als Europa leverbaar was, de 2.0 pas later. De 1.8i (GDI, staat op de motor zelf) zou ik niet aan willen raden.

Bij de rode heb ik het niet over de bandenmaat maar de ruimte in de wielkast. Bandenmaat lijkt me kloppen, wagenhoogte niet. Waarschijnlijk zijn de schokdempers en veren vervangen door niet helemaal de juiste
Volgens mij moet de bandenmaat 195x65xR15 ipv 195x60xR15 zijn.
Dit scheelt ongeveer 2 cm in bandhoogte wat de grotere ruimte in de wielkast kan verklaren.
Correctie, bandenmaat 195x60xR15 klopt wel.

Geplaatst: 07.04.2012 - 19:22
door bord4kop
Heren.. Ik persoonlijk vond de rode echt prima, reed goed, zag er -van binnen- netjes uit. Volgens mij een goed onderhouden wagen.

Mijn vrouw echter.. Nouja, die vond het 3x niks.
Het is waar dat hij er van buiten niet zo heel fraai uitzag, krassen, diepe krassen, wat beschadigingetjes links en rechts. En de stootplastics waren grijs verkleurd.
Dus was ie compleet afgekeurd. :?

Dus helaas is het geen volvo geworden maar een Octavia..
Maar bedankt in ieder geval voor de tijd, moeite en meedenken!