2.4 T lage oliedruk - Oorzaak?
Geplaatst: 03.04.2012 - 20:05
Mijn 2.4 T uit 2001 gaf vorige week (een week na een onderhoudsbeurt) een oliedruk lampje en een melding "lage oliedruk, motor afzetten" bij stationair toerental, met de motor op temperatuur. Een klein beetje gas er bij en de melding was weg.
De garagehouder vermoedde een defecte druksensor en heeft die vervangen. Dit bleek niet het euvel, dus drukmeter er op en toen bleek dat stationair inderdaad vrijwel geen oliedruk aanwezig is.
Besloten om het carter te openen om op vervuiling en dergelijke te controleren. Het carter heeft een bruine aanslag, maar van prut is geen sprake. Een van de o-ringen in het perskanaal van de oliepomp lag onder in het carter bij het openen, dus dit leek de oorzaak van het probleem. O-ringen vervangen, aanzuigpijp vervangen, carterventilatie schoongemaakt en weer geprobeerd. Nog steeds geen oliedruk op stationair toerental.
Omdat mogelijk een overstortventiel open blijft staan door vervuiling/aanslag heeft de garage hierna een engine-flush uit gevoerd. Ook dit heeft niet geholpen.
Mogelijk toch een probleem met de oliepomp zelf?
Hebben jullie nog goede ideeën?
De garagehouder vermoedde een defecte druksensor en heeft die vervangen. Dit bleek niet het euvel, dus drukmeter er op en toen bleek dat stationair inderdaad vrijwel geen oliedruk aanwezig is.
Besloten om het carter te openen om op vervuiling en dergelijke te controleren. Het carter heeft een bruine aanslag, maar van prut is geen sprake. Een van de o-ringen in het perskanaal van de oliepomp lag onder in het carter bij het openen, dus dit leek de oorzaak van het probleem. O-ringen vervangen, aanzuigpijp vervangen, carterventilatie schoongemaakt en weer geprobeerd. Nog steeds geen oliedruk op stationair toerental.
Omdat mogelijk een overstortventiel open blijft staan door vervuiling/aanslag heeft de garage hierna een engine-flush uit gevoerd. Ook dit heeft niet geholpen.

Mogelijk toch een probleem met de oliepomp zelf?
Hebben jullie nog goede ideeën?