Pagina 1 van 1
Metalig geluid bij bocht naar rechts
Geplaatst: 04.04.2012 - 14:21
door BlackSapphire
Zojuist zag, maar vooral hoorde ik mijn vrouw wegrijden in de Volvo. Bij de scherpe bocht naar rechts die ze moest maken hoorde ik een licht schurend, metalilg geluid, ergens bij het rechter voorwiel vandaan komen. In de zomervakantie meende ik het ook al eens gehoord te hebben, bij haarspeldbochten, en dan alleen de variant naar rechts. Nu moet hij binnenkort voor de jaarlijkse beurt (200.000km, of beter, 195.000km beurt), naar de dealer. Ik ben een beetje bezorgd, dat als ik daar zeg 'licht schurend metaal bij rechterbocht' dat ze dan wat vaag kijken, en zou graag wat helderder zijn.
Iemand enig vermoeden wat dit zou kunnen zijn?
Geplaatst: 04.04.2012 - 14:30
door ivoandriessen
Dat is zeeeeeeeeer waarschijnlijk je band (ook waarschijnlijk groter dan de standaard 16 inch) die tegen het metalen beschermplaatje in je wielkast aankomt.
Als de wielen wel standaard zijn dan is waarschijnlijk de afstandhouder aan vervanging toe (even omdraaien zou ook al moeten werken als het goed is).
Geplaatst: 04.04.2012 - 14:49
door BlackSapphire
Ok, dank je, dat zou kunnen (Hij staat op 17"). Maar zou dat zo'n metalig geluid geven, het is immers rubber op metaal?
Geplaatst: 04.04.2012 - 14:59
door ivoandriessen
Ik heb het zelf ook, gebeurt alleen bij heel scherp sturen. Ik hoor dan een schrapend geluid, wat wel metalig kan klinken.
Ik heb overigens al de grotere uitslagbegrenzers die beschikbaar zijn voor de wielen boven de 16 inch, maar dat maakt niets uit. Zodra je het hoort iets minder scherp insturen dan is er niets aan de hand. Het zou ook geen kwaad moeten kunnen heb ik begrepen.
Geplaatst: 05.04.2012 - 10:45
door Freek63
Ik heb het ook, dwz mijn S80 heeft het ook. Je kunt het eenvoudig controleren: Draai de wielen geheel naar rechts en inspecteer de binnenkant van de wielkuip; draai de wielen naar links en inspecteer nog een keer. Als de wielen de wielkuip raken (aan de zijde van de motorruimte), zie je daar de sporen ervan. Het kan ook volgens mij niet veel kwaad. Maar het klinkt wel lelijk... Het schijnt dat de blauwe uitslagbegrenzers van een C70 afdoende zijn bij 17".
Geplaatst: 11.04.2012 - 20:30
door jpwg001
Het kan ook het schild om je remschijf zijn. Dat heb ik zelf gehad... Wrik er eens tussen met een schroevendraaier.
Geplaatst: 11.04.2012 - 20:35
door V70/2.4D/2003
Ja, hier nog één met een blik van herkenning. Gekke is alleen dat hij het niet constant doet. Zo af en toe is het er wel en dan weer niet. We zullen eerdaags eens op inspectie achter de voorwielen gaan.
Geplaatst: 11.04.2012 - 21:45
door Diesel70
Controleer ook even de stuurbekrachtigingsolie.
Als die te laag staat krijg je in bochten dat de pomp even "droog" draait.
Levert ook hele rare geluiden op.
Geplaatst: 12.04.2012 - 05:48
door V70/2.4D/2003
Diesel70 schreef:Controleer ook even de stuurbekrachtigingsolie.
Als die te laag staat krijg je in bochten dat de pomp even "droog" draait.
Levert ook hele rare geluiden op.
Opes, vergeten te checken tijdens de noordelijke oliewisseldag. Dank voor de tip!
Geplaatst: 12.04.2012 - 08:36
door BlackSapphire
Okay, ik zal daar vandaag even naar kijken. Vooral dat schild van de remschijf klimt mij aannemelijk in de oren. Steeds heb ik de indruk dat het inderdaad uit die regio van de wielbak komt. Het klinkt te metalig om van de band op de wielkast te komen.
Stuurbekrachtigingsolie zal ik ook even nalopen.
Geplaatst: 12.04.2012 - 08:49
door Autogek
Heb ik met mijn xc60 ook gehad. de garage gaf aan dat dit met de maximale uitslag te maken had. Maar je hebt het nog nooit eerder gehoord? Dan is het wel raar
Geplaatst: 29.10.2012 - 15:20
door pasch
Heeft iemand foto's van de plek waar de afstandsblokjes zitten ?
Zelf vervangen moeilijk ?
Geplaatst: 29.10.2012 - 15:30
door toppertje
die ztten aan je draagarmen.
vervangen is makkelijk.
Geplaatst: 29.10.2012 - 18:38
door ovlov058
Als er geen boutje afbreekt, zoals bij mij
Gelukkig, kunnen uitboren, en terug draad tappen.

Geplaatst: 29.10.2012 - 19:13
door Oceanracer
Bij volledig uitsturen naar rechts loopt de band juist links aan. Dus als het geluid duidelijk van rechts komt terwijl er naar rechts is ingestuurd, komt het dus niet daardoor. Blijft inderdaad het beschermschild over (waar ook gewoon een steentje tussen kan zitten en dat maakt écht een rotgeluid!) en het potje van de stuurbekrachtiging. Dat zit dan wel rechts, maar de stuurpomp weer niet. Hmmm, dan toch dat steentje of een enorme roestrand langs je remschijf.
Geplaatst: 07.11.2012 - 19:40
door veeeseventy
Freek63 schreef:Ik heb het ook, dwz mijn S80 heeft het ook. Je kunt het eenvoudig controleren: Draai de wielen geheel naar rechts en inspecteer de binnenkant van de wielkuip; draai de wielen naar links en inspecteer nog een keer. Als de wielen de wielkuip raken (aan de zijde van de motorruimte), zie je daar de sporen ervan. Het kan ook volgens mij niet veel kwaad. Maar het klinkt wel lelijk... Het schijnt dat de blauwe uitslagbegrenzers van een C70 afdoende zijn bij 17".
Nope!
heb er zelfs twee ringetjes onder moeten zetten en nu heb ik met originele tucana's van 17" maar hel weinig last van (alleen naar rechts)
Geplaatst: 08.11.2012 - 18:11
door Thijs
Ik zet in op het hitteschild achter je remschijf. Heb hetzelfde gehad. Even door de spaken van het wiel heen als dat kan een zetje tegen het schild geven. Ik had het eerst alleen in bochten en later ook rechtdoor. Vooral te horen met het raampje open en als je langs een vangrail of muurtje rijdt ivm het weerkaatsen van het geluid.
Geplaatst: 08.11.2012 - 20:47
door veeeseventy
pasch schreef:Heeft iemand foto's van de plek waar de afstandsblokjes zitten ?
Zelf vervangen moeilijk ?
No big deal, ik heb zelf de blokjes weer losgehaald en er een paar ringetjes tussengezet voor die paar mm extra. Je kunt overwegen om de eerst om te wisselen tussen R en L omdat ze gespiegeld weer een nieuwe kant hebben die gebruikt kan worden. Probeer wel een likje van dat speciale vet op de kop te tikken ergens, leven ze langer.
Bijgaand tref je de foto van de blokjes ter plekke.
De bouten zullen behoorlijk vast zitten!
Geplaatst: 30.12.2012 - 13:32
door ovwest
Tis een veel voorkomend verhaal. Ik heb het rechts als ik heel scherp naar links stuur. Het kan niet heel veel kwaad. Het kapje (dat ik toevallig eergister in mn hand had) dat er zit is bij volvo zelfs speciaal van metaal om die reden (het maakt wel echt een rot geluid) Ik heb alleen begrepen dat als je de uitslag zelf veranderd je auto wel helemaal opnieuw uitgeleind dient te worden omdat hij dan niet meer juist spoort. Weet iemand of dat verhaal klopt?
Geplaatst: 30.12.2012 - 13:39
door Oceanracer
Ja, maar je gaat toch niet de stuuruitslag zelf aanpassen???