Pagina 1 van 1

CO waarde 440 te hoog

Geplaatst: 04.04.2012 - 22:02
door Volvo_440_18
Heren,

Wij hebben een probleempje met de 440. De CO is veel te hoog, namelijk 600. Het volgende is al vervangen/gecontroleerd gedeeltelijk door de Volvo dealer. Vacuumsysteem, uitlezen computer (geen storing), vervanging van computer + lambdasonde. Een gedeelte van het vacuümsysteem was eerst afgedopt, er was toen een CO van 275, terwijl 50 is toegestaan.

Heeft er hier iemand een idee wat het nog zou kunnen zijn? De Volvo dealer wist ook niet waar te beginnen en zou gewoon luk raak wat zaken uit gaan wisselen als volgende stap.

Het betreft overigens een 1.8L B 18 U, met monopoint injectie.

Bij voorbaat dank,

Jurgen

Geplaatst: 04.04.2012 - 23:04
door sleutelaar
wat bedoel je met het vacuumsysteem?

is het de injector of een verstopt luchtfilter?

Geplaatst: 04.04.2012 - 23:20
door MarioC70
Keer kleppen stellen helpt misschien?
Inlaatspruitstukpakking lek?

Het is trouwens 0,5 procent en geen 50.
Volgens mij mag het co percentage bij jou auto met dit bouwjaar max 2.0 procent zijn.
Meestal is de inlaatspruitstukpakking lek bij dit probleem.

Geplaatst: 05.04.2012 - 08:00
door wpee
Inlaatspruitstuk lek verlaagt het CO vooral bij stationair (teveel zuurstof, te weining brandstof), injectie kan maar gedeeltelijk bijregelen.

Wat zegt het diagnose systeem wat er aan de hand is nu je weer gereden hebt?

Zijn de vacuum slangtjes niet verstopt, in sommige zitten restricties dus deze mooi laten zitten. ze moeten wel open zijn, net als de aansluitingen op het injectorhuis. Een op slang en verstopte aansluiting heb je niks aan.

CO kun je bij regelen bij sommige motoren.

Verder zou ik eens naar bougies (defecten?), bougiekabels, verdeler en ontsteking kijken. IS ontstekingstijdstip nog goed, maakt de sensor op het vliegwiel schoon.

Geplaatst: 05.04.2012 - 09:06
door MarioC70
wpee schreef:Inlaatspruitstuk lek verlaagt het CO vooral bij stationair (teveel zuurstof, te weining brandstof), injectie kan maar gedeeltelijk bijregelen.

Wat zegt het diagnose systeem wat er aan de hand is nu je weer gereden hebt?

Zijn de vacuum slangtjes niet verstopt, in sommige zitten restricties dus deze mooi laten zitten. ze moeten wel open zijn, net als de aansluitingen op het injectorhuis. Een op slang en verstopte aansluiting heb je niks aan.

CO kun je bij regelen bij sommige motoren.

Verder zou ik eens naar bougies (defecten?), bougiekabels, verdeler en ontsteking kijken. IS ontstekingstijdstip nog goed, maakt de sensor op het vliegwiel schoon.
Dat ligt eraan waar die lekt,als hij lekt tussen het in en uitlaat gedeelte dan verhoogt de co.
De klepspeling is ook belangrijk natuurlijk.
Ik heb hier een B18U CVT staan met dezelfde klacht,inlaatspruitstukpakking was stuk precies tussen het in en uitlaatgedeelte,na vervanging loopt hij goed en de co is ook goed!

Geplaatst: 05.04.2012 - 09:16
door Iroll
Nog een paar oorzaken van te hoog CO:
Benzinedruk te hoog. Bijv. door verstopte retourleiding of defecte benzinedrukregelaar.
Injector lekt of werkt niet goed meer
Katalysator verstopt
Evap systeem (koolstoffilter) werkt niet goed, beste is om die af te doppen om dat na te gaan. Of bedoelde je met "vacuumsysteem afgedopt" het koolstoffilter?
En lees even het diagnosesysteem in socket 2 uit. Wie weet levert dat wat op. In deze link staat hoe je dat zelf kunt doen. Is simpel, je hebt alleen pen en papier nodig om de knipper codes te noteren.
http://www.am.torun.pl/~ja/volvo/diagno ... stem.shtml