Pagina 1 van 2
Stank uitlaat
Geplaatst: 05.04.2012 - 13:50
door Nelisdepelis
Mijn amazon riekt behoorlijk uit z'n pijp, zelf heb ik er niet zoveel last van maar de bestuurders achter mij zeker wel
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Ik heb onlangs de carburateurs laten reviseren en deze lopen aardig en niet te rijk. Motor verbruikt geen koelvloeistof of olie, iig niet noemenswaardig.
B18B op benzine/gas. Slangen zitten ook goed, eitje naar intake en dichte dop.
Er zit/hoort geen pcvklep in slang naar de intake?
Geplaatst: 05.04.2012 - 16:01
door Iroll
Als je een klassieker gaat vergelijken met een moderne computer, lambda en katalysator uitgevoerde auto dan riekt die behoorlijk ja. Dat deden ze allemaal in die tijd. Je Ama verstookt ook zomaar het dubbele met wat een moderne auto doet, en dat ruik je goed. Helemaal als je nog op de choke rijd. Moeten ze maar wat verder van je bumper blijven!
Geplaatst: 05.04.2012 - 22:10
door Boele
En anders zou je eens nieuwe klepseals kunnen overwegen.
Geplaatst: 06.04.2012 - 09:23
door Iroll
Boele schreef:En anders zou je eens nieuwe klepseals kunnen overwegen.
Hij zegt dat de motor geen olie verbruikt of walmt, dus het zal wel meevallen met de seals.
Geplaatst: 06.04.2012 - 12:19
door whitehorsekart
Met de nieuwe benzine stinkt mijn ama ook meer dan met de oudere. Vooruitgang heet dat. (De 144 staat op LPG) De 780 met V6 2,8 liter stinkt helemaal als een oordeel!
Geplaatst: 06.04.2012 - 15:49
door Nelisdepelis
Als je achter de auto staat gaan je ogen prikken van de lucht. Ik krijg het vermoeden dat er onverbrande benzine zo de uitlaat weer uitrolt.
Van het weekend maar even controleren of alle cilinders nog wel knap meedoen.
Geplaatst: 06.04.2012 - 20:03
door Iroll
Als er een cilinder niet meedoet moet je dat al gemerkt hebben aan een erg onregelmatige stionair loop en een schuddend blok. Hij zal ook niet makkelijk starten.
Geplaatst: 06.04.2012 - 21:09
door Richo
whitehorsekart schreef:Met de nieuwe benzine stinkt mijn ama ook meer dan met de oudere. Vooruitgang heet dat. (De 144 staat op LPG) De 780 met V6 2,8 liter stinkt helemaal als een oordeel!
dan is er toch iets mis, mijn 264 v6 2,7 stinkt helemaal niet zowel op gas als benzine. Natuurlijk ruik je dat hij op benzine of gas loopt maar das ook alles.
oude auto of nieuwe auto maakt niets uit de vooruitgang in verbruik is ook maar minimaal....
Als je een klassieker gaat vergelijken met een moderne computer, lambda en katalysator uitgevoerde auto dan riekt die behoorlijk ja. Dat deden ze allemaal in die tijd. Je Ama verstookt ook zomaar het dubbele met wat een moderne auto doet, en dat ruik je goed. Helemaal als je nog op de choke rijd. Moeten ze maar wat verder van je bumper blijven
De oude fiat 500 verbruikte ook 1 op 17 en zelfs minder, ligt puur aan de auto die je rijdt en gewicht en hoeveel cilinders je onder de kap hebt liggen.
als je alles in acht neemt is die vooruitgang er wel maar niet de helft of dergelijke (ouderlijke chrysler met v6 en 600 kg zwaarder verstookt ook gemiddeld 1 op 7)
Geplaatst: 06.04.2012 - 21:30
door Iroll
oude auto of nieuwe auto maakt niets uit de vooruitgang in verbruik is ook maar minimaal....
Richo jongen, helaas moet ik je melden dat je klink klare nonsens verkondigd. Appels mag je nog steeds niet met peren gaan vergelijken.
Geplaatst: 07.04.2012 - 10:02
door Nelisdepelis
Iroll schreef:Als er een cilinder niet meedoet moet je dat al gemerkt hebben aan een erg onregelmatige stionair loop en een schuddend blok. Hij zal ook niet makkelijk starten.
Klopt, stationair is erg onregelmatig en schudden doet ie ook. Starten is geen probleem. Lijkt erop alsof hij soms wel en soms niet meedoet.
Geplaatst: 07.04.2012 - 10:18
door Iroll
Dan zou ik om te beginnen de ontsteking aanpakken als dat nog niet gedaan is. Dus contactpunten, verdeelkap, rotor en bougies vervangen. Daarna de kleppen stellen en kijken hoe het motortje dan loopt.
Geplaatst: 08.04.2012 - 18:07
door Nelisdepelis
Iroll schreef:Dan zou ik om te beginnen de ontsteking aanpakken als dat nog niet gedaan is. Dus contactpunten, verdeelkap, rotor en bougies vervangen. Daarna de kleppen stellen en kijken hoe het motortje dan loopt.
Heb een compressietest gedaan en die was gelukkig okay;
1: 12,6
2: 12,5
3: 12,1
4: 12,0
inderdaad tijd om de ontsteking aan te pakken.
Geplaatst: 08.04.2012 - 19:28
door whitehorsekart
Mooie waardes hoor! Ontsteking dus, of distributie timing...
Geplaatst: 09.04.2012 - 00:07
door Boele
Iroll schreef:Dan zou ik om te beginnen de ontsteking aanpakken als dat nog niet gedaan is. Dus contactpunten, verdeelkap, rotor en bougies vervangen. Daarna de kleppen stellen en kijken hoe het motortje dan loopt.
Pak ook gelijk de condensator mee.
Geplaatst: 09.04.2012 - 19:03
door Nelisdepelis
Ik ben aan het uitzoeken wat ik nodig heb voor het vervangen van de ontstekingsonderdelen en het lijkt erop dat mijn huidige distributeur niet de juiste is voor mijn motor?
Motor: 4968-36-15089 met Bosch 0231146026
Volgens de webshop van Nordicar hoort deze Bosch bij een
B18A en heeft de
B18B eigenlijk een distributeur zonder vacuumvervroeger? Hoewel
deze contactpunten volgens mij wel overeenkomen.
Verwarrend.

Geplaatst: 09.04.2012 - 20:59
door Iroll
Check eerst eens of de vervroeging nog wel werkt. Haal het vacuum slangetje los van het inlaatspruitstuk en zuig eraan. Als het werkt kan je de grondplaat waar de contactpunten op zitten dan zien verdraaien. Als je geen of heel weinig beweging ziet dan is het vacuumpotje waar het slangetje opzit lek of de grondplaat zit vast en is het dus in feite een B18B ontsteking.
Bestel er idd gelijk een condensator bij, deze ziet er aardig oud uit.
Geplaatst: 11.04.2012 - 22:52
door Nelisdepelis
De hele rits vervangen; bougiekabels, condensator, puntjes, kap, rotor. Vacuumplaatje beweegt prima. Resultaat; lager stationair rpm en slechter starten. Zelfde rommelige idle en stank.
Geplaatst: 12.04.2012 - 07:51
door whitehorsekart
Zijn de gewichtjes onder de plaat met de puntjes nog wel beweegbaar?
Of de verdeler de goede is, is altijd de vraag omdat je niet weet wat er in al die jaren met het blok gebeurd is. Is het nog de originele motor? Wat voor nokkenas zit erin, welke cilinderkop?
Het voordeel van Volvo's is meteen het nadeel: alles past op elkaar, alleen werkt het niet perfect... In jouw geval zou ik ervan uit gaan dat het inderdaad een "B" configuratie is en dan klopt de verdeler niet. Hoe is de vacuumvervroeger aangesloten op je spruitstuk?
De verdeler die jij erop hebt zitten is volgens Scandcar niet meer leverbaar en vervangen door een electronische wegens "bad cores"...
Je kunt natuurlijk overwegen om een 123 ontsteking te kopen, dan kun je met de curves spelen tot het goed is.
Geplaatst: 12.04.2012 - 09:58
door Nelisdepelis
Wat ik vergeet te melden is dat ik er ook een terugslagklep op heb gezet. Volgens de Haynes Manual hoort deze ertussen, dit kan de lagere idle verklaren ivm verminderde luchtstroming?
Vacuumslang zit met een kleine nippel rechtstreeks op het intakespruitstuk, de centrifugaal vervroeger heb ik nog niet gecontroleerd op functionaliteit.
Geplaatst: 12.04.2012 - 15:44
door Iroll
Waartussen heb je die terugslagklep gemonteerd?
Heb je de ontsteking statisch of met een stroboscooplmp afgesteld? En op hoeveel graden?
Zijn de kleppen al gesteld?