Pagina 1 van 2
Ritje X90
Geplaatst: 07.04.2012 - 19:37
door BartS
Toen ik gisteren bij de dealer was voor het omwisselen van de winterwielen naar de zomerwielenset, heb ik even een XC90 d5 MY 2006 Summum meegekregen, dus al met de 185pk diesel. Ik dacht met een trage, zware auto op pad te gaan, maar ondanks de bijna twee ton op de klok maakte de kolos een ronduit vlotte indruk, (en ondanks de geartronic). Voor mijn gevoel trok de XC de eerste meters zelfs beter dan onze V70 met Rica-tuning (ook geartronic). Ook in bochten viel me alleszins mee. Ik had allerminst de indruk met een gare bak van doen te hebben. Wat zou dit een ideale auto voor vakantietrips zijn. In alle comfort over de autobahn richting zuiden, ik zie het zo voor me. Maar ja, die 560 euries MRB per kwartaal maak je niet snel goed....... En wat kun je voor kosten verwachten met een D5 blok na de twee ton? :?
Geplaatst: 07.04.2012 - 22:44
door t5power
Als je bang voor die diesel kosten bent, kun je altijd nog een 2.5T handbak overwegen

, volgens mij is dat nog de meest robuuste oplossing.
Geplaatst: 07.04.2012 - 23:12
door Autogek
Ik heb 2 xc90's gehad. de eerste een 163pk met chip naar 198 van 2004 en de 2e een 185 pk 2006. De laatste was inderdaad een fijne redelijk vlotte auto met veel ruimte. Wat mij betreft een ideale vakantie / familie auto.
Geplaatst: 07.04.2012 - 23:17
door euerw
Begin van het jaar op de flush dag een xc 90 gezien met het dubbele op de teller, de motor is zeer sterk en kan makkelijk 3 ton of meer draaien. Als je je druk maakt om de mrb moet je geen zware auto rijden.
2.5T handbak kan meer aan kapot en zal duurder in onderhoud zijn, hoger verbruik met huide benzine prijs.....
Geplaatst: 08.04.2012 - 08:27
door BartS
euerw schreef:Begin van het jaar op de flush dag een xc 90 gezien met het dubbele op de teller, de motor is zeer sterk en kan makkelijk 3 ton of meer draaien. Als je je druk maakt om de mrb moet je geen zware auto rijden.
2.5T handbak kan meer aan kapot en zal duurder in onderhoud zijn, hoger verbruik met huide benzine prijs.....
Maak me niet zozeer druk om de MRB, vraag me alleen af of een XC90 nou zo veel meer biedt ten opzichte van onze huidige V70 en of dat dan (voor ons) de meerkosten waard is. Het is meer dan het dubbele van de huidige auto. Misschien probeer ik een overstap voor mezelf goed te praten....

Geplaatst: 08.04.2012 - 08:31
door V70/2.4D/2003
Zo maar, een overweging: Verdiep je eens goed in het fenomeen XC 90 en vraag zo links en rechts eens war het allemaal gaat kosten als er aan zo'n ding iets kapot gaat. Kennis van mij moest zonodig een XC 90 met een V8 en die is niet alleen binnen een jaar weer verkocht vanwege de benzineprijs.
Geplaatst: 08.04.2012 - 08:32
door Autogek
BartS schreef:euerw schreef:Begin van het jaar op de flush dag een xc 90 gezien met het dubbele op de teller, de motor is zeer sterk en kan makkelijk 3 ton of meer draaien. Als je je druk maakt om de mrb moet je geen zware auto rijden.
2.5T handbak kan meer aan kapot en zal duurder in onderhoud zijn, hoger verbruik met huide benzine prijs.....
Maak me niet zozeer druk om de MRB, vraag me alleen af of een XC90 nou zo veel meer biedt ten opzichte van onze huidige V70 en of dat dan (voor ons) de meerkosten waard is. Het is meer dan het dubbele van de huidige auto.
Heb zelf zowel V70 als xc90 gereden.
Verschillen: Uitstraling, meer verbruik xc90, meer ruimte, eventueel 7 zitplaatsen, meer trekgewicht, meer pakruimte, hoger zitten, minder dynamisch rijden ( hellen vd xc90 )
Geplaatst: 08.04.2012 - 08:35
door ruuds70
Ik denk dat je huidige V70 tot gisteren ook een zeer wel verdiende indruk gaf van een: ideale auto voor vakantietrips waarmee je met veel comfort de autobahn richting Zuiden bestierde. Vraag je eerder af de meerprijs/meerkosten gedurende die overige kleine vijftig weken per jaar het waard zijn.... ik bedoel, het zal geen afzien zijn in een V70 richting Toscane denk ik, wat niet wegneemt dat een XC 90 een stoere en degelijke bak is

Geplaatst: 08.04.2012 - 09:06
door BartS
ruuds70 schreef:Ik denk dat je huidige V70 tot gisteren ook een zeer wel verdiende indruk gaf van een: ideale auto voor vakantietrips waarmee je met veel comfort de autobahn richting Zuiden bestierde. Vraag je eerder af de meerprijs/meerkosten gedurende die overige kleine vijftig weken per jaar het waard zijn.... ik bedoel, het zal geen afzien zijn in een V70 richting Toscane denk ik, wat niet wegneemt dat een XC 90 een stoere en degelijke bak is

Je slaat exact de spijker op de kop...
Maar.... hiervoor reden we een XC70 en mijn vrouw vind het echt zonde dat we die hebben weggedaan. Zij is weg van de XC70 en XC90. En dat zijn de niet rationele motieven.

Geplaatst: 08.04.2012 - 09:21
door Gast
XC60 een overweging? - meer bij de tijd dan een XC90
Geplaatst: 08.04.2012 - 09:30
door BartS
dbosker schreef:XC60 een overweging? - meer bij de tijd dan een XC90
Maar gebruikt nog wel aanzienlijk duurder. Anders zeker een overweging.
Geplaatst: 08.04.2012 - 09:45
door euerw
BartS schreef:dbosker schreef:XC60 een overweging? - meer bij de tijd dan een XC90
Maar gebruikt nog wel aanzienlijk duurder. Anders zeker een overweging.
Denk het toch niet, fwd= lager gewicht.
Hiervoor test gereden met een dikke v70 d5 , en direct daarne met huide xc60 en deze maar gehouden

, xc60 reed echt wel beter en voelde zelfs lichter aan
Geplaatst: 08.04.2012 - 09:54
door BartS
Ik bedoel dan afgezet tegen de XC90 waar ik in heb gereden. Het bedrag wat ik zal moeten bijleggen op de XC90 ten opzichte van een gebruikte XC60 is niet te vergelijken. Bij de dealer hebben ze ook een XC60 fwd staan. Verschil in vraagprijs is zo'n 17k. Ik weet overigens überhaupt niet of er deal op de XC90 gemaakt kan worden. Ik vermoed dat onze V70 voor een hogere vraagprijs de showroom in gaat, dan waarvoor de XC90 nu in de showroom staat.
Geplaatst: 08.04.2012 - 10:21
door euerw
Daarom shoppen we niet bij de dealer, dit is onze 3e Volvo de deals zijn goed net als de auto's tot nu toe.
Wat ik wil zeggen is dat je soms dan maar wat verder moet kijken en lopen, in ons geval is dat van uit Ede naar Nuland.....
Geplaatst: 08.04.2012 - 14:01
door t5power
euerw schreef:Begin van het jaar op de flush dag een xc 90 gezien met het dubbele op de teller, de motor is zeer sterk en kan makkelijk 3 ton of meer draaien. Als je je druk maakt om de mrb moet je geen zware auto rijden.
2.5T handbak kan meer aan kapot en zal duurder in onderhoud zijn, hoger verbruik met huide benzine prijs.....
2.5T kan meer aan kapot? Kun je dat uitleggen? Volgens mij is de techniek van een benzine motor lang zo complex niet als een nieuwe diesel (ga maar alvast sparen voor nieuwe injectoren).
Daarbij kan de geartronic ook nog eens kapot, een handbak krijg je volgens mij nauwelijks stuk.
V70/2.4D/2003 schreef:Zo maar, een overweging: Verdiep je eens goed in het fenomeen XC 90 en vraag zo links en rechts eens war het allemaal gaat kosten als er aan zo'n ding iets kapot gaat. Kennis van mij moest zonodig een XC 90 met een V8 en die is niet alleen binnen een jaar weer verkocht vanwege de benzineprijs.
Ben toch benieuwd? Wat ging er allemaal kapot aan die v8?
Geplaatst: 08.04.2012 - 19:09
door euerw
t5power schreef:euerw schreef:Begin van het jaar op de flush dag een xc 90 gezien met het dubbele op de teller, de motor is zeer sterk en kan makkelijk 3 ton of meer draaien. Als je je druk maakt om de mrb moet je geen zware auto rijden.
2.5T handbak kan meer aan kapot en zal duurder in onderhoud zijn, hoger verbruik met huide benzine prijs.....
2.5T kan meer aan kapot? Kun je dat uitleggen? Volgens mij is de techniek van een benzine motor lang zo complex niet als een nieuwe diesel (ga maar alvast sparen voor nieuwe injectoren).
Daarbij kan de geartronic ook nog eens kapot, een handbak krijg je volgens mij nauwelijks stuk.
V70/2.4D/2003 schreef:Zo maar, een overweging: Verdiep je eens goed in het fenomeen XC 90 en vraag zo links en rechts eens war het allemaal gaat kosten als er aan zo'n ding iets kapot gaat. Kennis van mij moest zonodig een XC 90 met een V8 en die is niet alleen binnen een jaar weer verkocht vanwege de benzineprijs.
Ü
Ben toch benieuwd? Wat ging er allemaal kapot aan die v8?
Ja je hebt gelijk, heb steeds met mijn gt's last gehad reparatie aan vliegwiel en koppeling die versleten waren en vorige d5 moest iedere beurt nieuwe injectoren in en ik moest ook steeds nwe bougie vonkjes kopen

Geplaatst: 08.04.2012 - 19:10
door V70/2.4D/2003
Wat er kapot begon te gaan was iets in de aandrijflijn. En wat dat "iets" was, geen idee maar het was voor hem de reden om hem weg te doen.
Hij heeft nu een Zafira en is nog steeds niet gelukkig.
Geplaatst: 08.04.2012 - 19:21
door t5power
euerw schreef:
Ja je hebt gelijk, heb steeds met mijn gt's last gehad reparatie aan vliegwiel en koppeling die versleten waren en vorige d5 moest iedere beurt nieuwe injectoren in en ik moest ook steeds nwe bougie vonkjes kopen

Ok jij hebt weinig gehad met jouw diesel volvo's, dat is mooi

, proficiat . Maar toch zou ik graag een technische onderbouwing zien waarom je juist met een 2.5T handbak meer kosten zou kunnen verwachten.
Geplaatst: 08.04.2012 - 19:23
door t5power
V70/2.4D/2003 schreef:Wat er kapot begon te gaan was iets in de aandrijflijn. En wat dat "iets" was, geen idee maar het was voor hem de reden om hem weg te doen.
Hij heeft nu een Zafira en is nog steeds niet gelukkig.
Ok dus waarschijnlijk iets wat je bij elke XC90 zou kunnen overkomen? Ik dacht dat het mankement specifiek voor de V8 was.
I.h.a. geldt natuurlijk dat alle extra fratsen kapot kunnen, dus geartronic, AWD systeem, allerlei technische snufjes, kan (en gaat uiteindelijk) allemaal kapot.
Geplaatst: 08.04.2012 - 19:34
door Gast
V70/2.4D/2003 schreef: Hij heeft nu een Zafira en is nog steeds niet gelukkig.
kan ik me iets bij voorstellen