Pagina 1 van 2

Hoog olieverbruik C30 1.8 Sport

Geplaatst: 08.04.2012 - 18:23
door Volvootje C30
Hallo allemaal,

Sinds enige weken ben ik de trotse bezitter van een mooie blauw-grijze C30 1.8 Sport van 2009.
Afgelopen dagen hebben wij een rit naar Polen gemaakt. Daar ontdekte ik na het peilen van de olie dat er wel een halve liter olie weg was. :roll: Eveneens was het koelvloeistofpeil ietwat gezakt. Deze had ik voor vertrek aangevuld omdat deze bij aanschaf wat onder het minimum stond. Ik heb maximaal 120 km/h gereden en vooral in Duitsland langdurig op de cruisecontrol.
De afstand is 1150 kilometer.

Mijn vraag in deze is; is dit normaal bij de 1.8 Sport met 50.000 kilometer op de teller of moet ik mij zorgen gaan maken. Ik heb geen olielekkage ontdekt. Ook geen vettigheid in de koelvloeistof of water op de peilstok.
Komende zaterdag rijden wij weer terug. Eens kijken wat de auto dan doet.
Voor de rest een heerlijke auto met wel een hoog benzineverbruik. Circa 1 op 11. Waarschijnlijk ben ik verwend geraakt door mijn oude ingeruilde Nissan Almera. Daar hoefde nooit olie bijgevuld te worden. Alleen verversen.

Groet, Volvootje C30

Geplaatst: 08.04.2012 - 18:51
door Giuseppo
Ik vul iig de olie nooit bij buiten de beurten met 60.000km op de teller. 1:11 is idd ook normaal hier.

Geplaatst: 08.04.2012 - 18:56
door Oceanracer
Als je normaal gesproken voornamelijk korte stukjes rijdt, komt er na verloop van tijd wat benzine vermengd door de olie, waardoor het oliepeil hoog genoeg is/lijkt. Wanneer je dan de motor flink warm stookt door eens een goed stuk te rijden, verdampt/verbrandt de benzine en daalt dus je oliepeil.

Mij zou het niet verbazen als je na thuiskomst een vergelijkbaar niveau hebt als bij vertrek uit Polen. Mocht het oliepeil dan weer halverwege staan (na bijvullen tot max in Polen) is er wel iets mis met je blok.

Geplaatst: 08.04.2012 - 21:14
door Volvootje C30
Dank voor de suggesties, Oceanracer en Giuseppo.

De auto heb ik gekocht met bij aflevering een beurt inclusief olieverversen.
In de tussentijd heb ik praktisch geen korte ritjes gemaakt. Ik vrees dan het ergste dat de zuigerveren het probleem geven. Als ik de olievuldop van het kleppendeksel haal dan blazen bij stationairloop duidelijk gassen uit de vulopening. Als ik de dop erop leg, dus niet vastdraaien, dan wordt deze natuurlijk wel door de carterventilatie lichtjes op zijn plaats gezogen.
De motor loopt wel normaal en accelereert goed.
Ik denk dat de eerste eigenaar de motor dan niet goed heeft in laten lopen, ondanks dat dat misschien een voorbarige conclusie lijkt te zijn.

Geplaatst: 08.04.2012 - 21:29
door RemcoT4
Een halve liter op 1150 kilometer lijkt me toch wat veel. Ik heb dezelfde C30 gehad (met toen 25k op de teller, bij aanschaf), en na ongeveer 10000 kilometer heb ik er pas een drupje olie bijgegooid, dat was zeker geen halve liter. Ik zou, als ik jou was, toch even langs de garage gaan om te laten checken. Wellicht kun je aanspraak maken op Volvo Selekt of Bovag, dan hoeft 't je niks te kosten...

Geplaatst: 08.04.2012 - 22:28
door Oceanracer
Hmmm, vervuilde carterventilatie geeft ook olieverbruik, maar bij zo'n lage km-stand is dat haast onmogelijk. Versleten zuigerveren is ook te vroeg en om het nou op de rijstijl van de vorige eigenaar te gooien...

Ik denk dat er serieus naar gekeken moeten worden. Heb je ook garantie?

Geplaatst: 08.04.2012 - 22:30
door Volvootje C30
Hallo Remco C30,

Gelukkig heb ik er nog praktisch een volledige BOVAG garantie op. Het is een fijne auto. Ik zou er om deze reden niet graag afstand van doen. Dan maar een goede ruilmotor oid. Ik verwijt de verkopende dealer ook niets maar hierin heb ik echt dan wel dikke pech. Ik rij er mee naar huis en zal mij beraden op wat te doen. Ik laat mij in ieder geval niet afschepen met een verhaal dat het vanzelf wel goed komt. Het carter zal op deze manier, vooral in de zomer, veel te heet worden. Later natuurlijk olielekkage langs de keerringen door te veel druk en hitte.

Geplaatst: 09.04.2012 - 00:13
door Volvootje C30
Oceanracer,

Ja, gelukkig heb ik nog garantie. Ik heb hier vandaag in Polen nog Castrol-olie bijgekocht volgens de geldende specificaties van deze auto. Op de heenreis een paar dagen geleden is juist de 50.000 kilometer gepasseerd.
Wat ik wel vreemd vindt is dat bij afgenomen olievuldop het carter behoorlijk blaast. Wel loopt de motor stationair veel mooier rond dan enkele weken geleden toen ik deze auto kocht. Misschien vastzittende zuigerveren en/of olieschraapveren? Ik laat er thuis in ieder geval naar kijken.

Geplaatst: 09.04.2012 - 00:41
door Iroll
Benzine mag er niet in de olie zitten, wel kan er veel condens water inzitten door veel korte stukjes rijden en/of lange stilstand voor de verkoop. Waarschijnlijk door korte proefritjes en verplaatsingen in de showroom of op de parkeerplaats v.d. garage. Dat is normaal. Ik denk dat oceanracer dat bedoelt ipv benzine in de olie want dan klopt er iets niet. Als je dan een lang stuk rijd verdampt alle condens en zakt daardoor het oliepeil. Kijk hoe het oliepeil is na de terugrit, zal allemaal wel meevallen vermoed ik.

Geplaatst: 09.04.2012 - 00:53
door wtr_s60
Off topic, naar Polen (moet ik zelf vaak heen) rijd je bijna constant via de Ruhrschnellweg (maw geen snelheidslimiet) , je moet het maar kunnen om daar 120km/h te rijden.. Ik vind 't haast gevaarlijk!

In elk geval is je olieverbruik verontrustend hoog.

Geplaatst: 09.04.2012 - 12:35
door Volvootje C30
Beste wtr_s60 en Iroll,

Ik rij 2 a 3 keer per jaar naar NO-Polen. De auto heb ik nu bijna een maand in mijn bezit met bij aflevering de auto een beurt heeft gehad incl. olieverversing. Ik rij via Oldenburg-Hannover-Berlijn-Frankfurt /Oder naar Polen. Het is er altijd erg druk en zijn snelheden van 130 0f hoger bijna niet te doen. Bovenal ben ik een rustige rijder om de techniek te sparen. Ik wil wel weer enkele jaren vooruit met deze wagen. Verder wou ik het gemiddelde verbruik eens uitrekenen. Dus maximaal 120 en dat is voor mij voldoende.
Verder deel ik je mening volledig voor wat betreft het olieverbruik!
Morgen rij ik naar de Volvodealer in Olsztyn. Eens kijken wat hun bevindingen zijn.

Al met al maakt mij dit behoorlijk nerveus vooral omdat hij behoorlijk blaast uit de olievuldop. Het is een auto van 2,5 jaar met net 50.000K op de teller.
Ik hou jullie op de hoogte van het verdere verloop.

Geplaatst: 09.04.2012 - 12:45
door wtr_s60
Bardzo dobrze :)

Ik rijd nochtans ook ongeveer die route, zo'n 4x per jaar, ik vind het nog steeds goed te doen om door te rijden eigenlijk, lijkt me zelfs de enige plaats te zijn in Europa waar 't nog veilig & legaal kan. Gemiddeld naar bvb. Poznan voor zo'n 1050km rijd ik er zo'n 7 uur over (8 uur reistijd als we 1 uur pauze inrekenen).

Deutsche autobahn Afbeelding

Succes met de afhandeling alvast, is toch 't laatste wat je wilt met zo'n recente auto!!

Geplaatst: 09.04.2012 - 14:14
door Volvootje C30
wtr_s60,

Bardzo dzienkuje voor het meedenken, ::wink:

Ja, ik dacht voorzichtig genoeg te zijn geweest voor de aanschaf van deze mooie wagen. Ik heb mij overal in verdiept en veelvuldig de recensies gelezen op het internet en zelfs informatie opgevraagd bij de Volvodealer waar deze auto oorspronkelijk vandaan komt en altijd in onderhoud is geweest. Maar of je dan alles te horen krijgt? Het blijft gissen.

Vanaf Nieuweschans (Groningen) doen wij zo'n 14 uur over deze reis. Ik doe in ieder geval niet mee met de Duitsers om iedereen voorbij te stuiven.

Wel zit ik hiermee behoorlijk in mijn maag en vraag mij af hoe ik dit moet oplossen bij de garage ondanks dat ik er nog 15.000 kilometer en een half jaar garantie op heb zitten. Eerst eens naar een Volvodealer in Olsztyn en dan verder kijken.
Vooralsnog probeer ik niet te veel van slag te geraken. Ik wil hier ook geen ongezellige gast bij mijn schoonfamilie zijn en ga er van uit dat dit in Nederland op een bevredigende manier opgelost zal worden.
Overigens ben ik wel blij dat dit probleem in deze reis zo snel boven water is gekomen en niet over een half jaar.

Pozdrowienia, Volvootje C30

Geplaatst: 09.04.2012 - 15:25
door Iroll
Heb je er al onder gekeken of er olie lekt? Kan iets simpels zijn als een lekkende carterplug afdichtringetje.

Geplaatst: 09.04.2012 - 15:40
door RemcoT4
Ik zou me er niet door van slag laten maken, zeker als je - zoals je zelf aangeeft - nog een half jaar garantie op hebt zitten. Gewoon als je in NL bent even terug gaan naar de garage en je bevindingen 'op tafel leggen'. Je kunt evt. ook even bij de Volvo dealer langsrijden die hem in onderhoud heeft gehad (of een andere) voor een 'second opinion'. Nu gaan gissen naar mogelijke oorzaken heeft m.i. weinig zin...

Succes!!

Geplaatst: 09.04.2012 - 23:10
door Volvootje C30
Bedankt wederom voor alle adviezen.

Vanavond even getankt voor de rit van 60 km naar Olsztyn (PL) naar een officiele Volvodealer voor inspectie. Heb de auto even lekker gewassen en onder de auto gekeken. De motor is kurkdroog en heb geen lekkage geconstateerd. Bij stationair loop en bij het afnemen van de olievuldop toch best wel veel 'blazen' waarbij de oliespetters op mijn voorhoofd stonden. Dit blazen lijkt wel heel regelmatig. Er gaan dus wel degelijk gassen langs de zuigers het carter in. Ik bedoel, niet alsof één cilinder een probleem geeft.
Wie heeft dit 'blazen' ook? Daar ben ik best wel benieuwd naar. Bij het plaatsen van de olievuldop lijkt deze door een vacuum wel in de zitting getrokken te worden. Maar dat komt natuurlijk ook door de carterventilatie.
Lastig is alleen dat ik de auto in het zuiden van Nederland heb gekocht. En ik woon in het noorden van het land. Maar goed. Nederland is gelukkig 'klein'. Wordt vervolgd!

Geplaatst: 10.04.2012 - 21:50
door Bert de Klein
ik vind het benzine verbruik op deze afstand ook erg veel, ik heb ook een 1.8 van 2006 de s40 dit verbruik hij nog niet op korte afstand op zo'n afstand makkelijk 1 op13/14 met die snelheid vind ik meer normaal. olie verbruik ken ik niet bij de mijne.

gr Bert

Geplaatst: 10.04.2012 - 22:01
door Iroll
Die oliespetters worden eruit geslingerd door oa de ronddraaiende nokkenassen en bewegende kleppen als de vuldop eraf is. Dat is dus niet abnormaal, dat gebeurt bij iedere auto. De nokkeassen worden oa door de rondspattende olie gesmeerd.
Je verteld wel iets tegenstrijdigs. Met de vuldop eraf blaast de opening en als je de dop erop legt wordft die vastgezogen. Dat kan niet want het is het een of het ander, de vulopening kan niet tegelijkertijd blazen en zuigen. Of ik begrijp je verkeerd. Ik zou eerst eens naar de carterventilatie (laten) kijken. Krijg toch het idee dat die geblokkeerd is en dat die het hoge olieverbruik veroorzaakt.

Geplaatst: 11.04.2012 - 12:22
door Volvootje C30
Iroll,

Klopt, je hebt mij niet verkeerd begrepen. Precies zoals je omschrijft gebeurd het ook voor wat betreft de vuldop. Ik ben geen natuurkundige maar de dop wordt zeker wel op zijn plaats gezogen indien ik deze vlak boven de 'zitting' houdt ondanks dat deze echt duidelijk blaast. Dus lijkt mij de carterventilatie in orde. Toch ga ik deze straks even nalopen.
Maar de opmerking van jouw is zeker echt wel een hele goede. Ik zal dit meenemen in mijn bevindingen eenmaal terug in NL. Gisteren had de Volvodealer in Olsztyn niet direkt tijd om naar de auto te kijken en moest deze laten staan. Dit heb ik dan niet gedaan omdat ik deze week een vol programma heb. Ook hier zetten ze niet alles aan de kant indien een auto binnen komt rijden met een probleem. Overigens gedroeg de motor zich wel normaal en vindt dat deze wel veel mooier loopt na de reis van NL naar PL.
Ik overweeg een deelkeuring bij de ANWB te laten doen voordat de garantie afloopt.
Niet geschoten is altijd mis, zal ik maar zeggen.

Geplaatst: 11.04.2012 - 21:19
door Volvootje C30
Even een topic gevonden op het AMT forum.
Zeer interessant om te lezen maar dan wel het complete draadje lezen.
Aangezien de auto nog nooit een APK heeft gehad is een ANWB deelkeuring misschien toch heel verstandig eer de garantie afloopt.
Ik hou jullie op de hoogte.

http://www.amtgarageforum.nl/ford/monde ... 32009.html