Problemen radar-sensor adaptive cruise control
Geplaatst: 12.04.2012 - 09:03
Waarde mede-forum leden,
sinds begin van deze week heb ik wat problemen met de radar-sensor van mijn S60. Ik kwam er voor het eerst achter toen ik 's morgens naar mijn werk ging en het systeem inschakelde. Mijn auto naderde mijn voorganger opeens veel dichter dan ik gewend was dus een snelle blik op het dashboard (nadat ik eerst had afgeremd uiteraard) leerde mijn dat welliswaar de cruise-control wel was ingeschakeld, maar als de adaptive cruise control is ingeschakeld geeft het display een autootje weer om aan te geven dat de radar een voorganger heeft ontdekt en houdt dan vervolgens gepaste afstand. Da's toen het begin geweest van een hele hoop foutmeldingen (ACC gedeactiveerd, radar afgedekt, etc.).
Ik heb toen meteen een afspraak met mijn dealer gemaakt om de auto de volgende dag 's morgens vroeg langs te komen brengen zodat ze er de hele dag mee aan de slag konden gaan mocht dat nodig zijn. Op het einde van de middag kreeg ik een belletje dat de auto klaar was.
De werkplaats receptionist liet me een indrukwekkend dossier zien van wat er allemaal was gedaan, maar om een lang verhaal kort te maken: de auto was (weer?) in orde. Toch even wat puntjes die er allemaal gedaan zijn:
computer uitgelezen, geen foutmelding kunnen ontdekken (heel raar want ik had wel degelijk foutmedelingen gekregen)
camerasensors in voorruit en radarsensor schoongemaakt
proefrit gemaakt van 30 min., de juiste bewoordingen ben ik vergeten die de proefrit beschrijven maar het kwam er op neer dat de auto met de ACC aan voldeed maar dat het wellicht nog iets beter zou kunnen
nieuwe software geinstalleerd
daarna schijnt er van alles en nog wat gekalibreed te moeten worden, alles weer schoongemaakt
weer een proefrit gemaakt van 30 min.: alles goed (?)
De receptionist wist er ook nog bij te vertellen dat alles wat ze hadden gedaan ook naar Volvo Nederland werd gestuurd om daar opgenomen te worden in hun database. Ondanks alle mooie woorden en acties had ik er niet bijzonder veel vertrouwen in toen ik weer in de auto stapte. Maar goed, erover praten met iemand achter de balie helpt niet veel 'the proof of the pudding is in the eating'.
En ja hoor, op weg naar huis, bij de eerste de beste gelegenheid waarbij ik de ACC kon uitproberen kreeg ik meteen een foutmelding...... Snel een foto gemaakt en meteen weer teruggereden. Na een kleine discussie was de conclusie (die ik eigenlijk zelf allang had getrokken) dat de sensor kapot is en dat het het beste zou zijn als de hele unit vervangen gaat worden. De dealer gaat contact opnemen met Volvo Nederland hierover om onder garantie de boel te vervangen. Lijkt me ook niet meer dan logisch, de auto is nog geen 1,5 jaar oud, ik vermoed dat het vervangen een kostbare zaak is maar da's niet mijn probleem. De foto van de foutmelding heb ik opgestuurd naar de dealer om te laten opnemen in het dossier. Tot zover de stand van zaken...
Herkend iemand dit probleem wellicht, en zo ja, wat is hier toen aan gebeurt? Ik hou jullie uiteraard op de hoogte van de ontwikkelingen.
sinds begin van deze week heb ik wat problemen met de radar-sensor van mijn S60. Ik kwam er voor het eerst achter toen ik 's morgens naar mijn werk ging en het systeem inschakelde. Mijn auto naderde mijn voorganger opeens veel dichter dan ik gewend was dus een snelle blik op het dashboard (nadat ik eerst had afgeremd uiteraard) leerde mijn dat welliswaar de cruise-control wel was ingeschakeld, maar als de adaptive cruise control is ingeschakeld geeft het display een autootje weer om aan te geven dat de radar een voorganger heeft ontdekt en houdt dan vervolgens gepaste afstand. Da's toen het begin geweest van een hele hoop foutmeldingen (ACC gedeactiveerd, radar afgedekt, etc.).
Ik heb toen meteen een afspraak met mijn dealer gemaakt om de auto de volgende dag 's morgens vroeg langs te komen brengen zodat ze er de hele dag mee aan de slag konden gaan mocht dat nodig zijn. Op het einde van de middag kreeg ik een belletje dat de auto klaar was.
De werkplaats receptionist liet me een indrukwekkend dossier zien van wat er allemaal was gedaan, maar om een lang verhaal kort te maken: de auto was (weer?) in orde. Toch even wat puntjes die er allemaal gedaan zijn:
computer uitgelezen, geen foutmelding kunnen ontdekken (heel raar want ik had wel degelijk foutmedelingen gekregen)
camerasensors in voorruit en radarsensor schoongemaakt
proefrit gemaakt van 30 min., de juiste bewoordingen ben ik vergeten die de proefrit beschrijven maar het kwam er op neer dat de auto met de ACC aan voldeed maar dat het wellicht nog iets beter zou kunnen
nieuwe software geinstalleerd
daarna schijnt er van alles en nog wat gekalibreed te moeten worden, alles weer schoongemaakt
weer een proefrit gemaakt van 30 min.: alles goed (?)
De receptionist wist er ook nog bij te vertellen dat alles wat ze hadden gedaan ook naar Volvo Nederland werd gestuurd om daar opgenomen te worden in hun database. Ondanks alle mooie woorden en acties had ik er niet bijzonder veel vertrouwen in toen ik weer in de auto stapte. Maar goed, erover praten met iemand achter de balie helpt niet veel 'the proof of the pudding is in the eating'.
En ja hoor, op weg naar huis, bij de eerste de beste gelegenheid waarbij ik de ACC kon uitproberen kreeg ik meteen een foutmelding...... Snel een foto gemaakt en meteen weer teruggereden. Na een kleine discussie was de conclusie (die ik eigenlijk zelf allang had getrokken) dat de sensor kapot is en dat het het beste zou zijn als de hele unit vervangen gaat worden. De dealer gaat contact opnemen met Volvo Nederland hierover om onder garantie de boel te vervangen. Lijkt me ook niet meer dan logisch, de auto is nog geen 1,5 jaar oud, ik vermoed dat het vervangen een kostbare zaak is maar da's niet mijn probleem. De foto van de foutmelding heb ik opgestuurd naar de dealer om te laten opnemen in het dossier. Tot zover de stand van zaken...
Herkend iemand dit probleem wellicht, en zo ja, wat is hier toen aan gebeurt? Ik hou jullie uiteraard op de hoogte van de ontwikkelingen.