Pagina 1 van 1
Aanjagermotortje piept
Geplaatst: 14.04.2012 - 11:46
door jpwg001
hallo allemaal,
sinds een dag of 3 piept het motortje van mijn aanjager. Het lijkt me een teken van een ophanden zijnd heengaan. Is dat een goede inschatting?
Maar... waar zit dat motortje en is dat goed zelf te vervangen?
Ik meen hem gehoord te hebben aan de rechterkant van de middenconsole. Is er iemand die weet:
* waar hij precies zit en hoe ik er bij kan komen?
* het onderdeelnummer en de prijs?
* die een handleiding voor demontage en montage heeft?
Geplaatst: 14.04.2012 - 13:28
door V70/2.4D/2003
Even uit mijn hoofd:
* Er staat in dit forum het een en ander over geschreven
* vervangen schijnt eenvoudig te zijn, je moet alleen het een an ander van je dash uitbouwen.
* Vaak doet een beetje WD40 in eerste aanleg ook wonderen.
Voor het overige alvast mijn medeleven ten aanzien van het mogelijke heengaan van het motortje.
Geplaatst: 14.04.2012 - 13:36
door jpwg001
Hahaha, dank voor je medeleven!
Weet jij zo uit je hoofd of het dashboardkastje er uit moet? Of de HU en CC?
Geplaatst: 14.04.2012 - 13:38
door V70/2.4D/2003
Volgens mij, en dat weet ik niet zeker want ik heb het ergens gelezen, is hij vanaf de zijkant te benaderen om hem de zegen met WD40 te geven. Voor de wissel/vervanging moet de HU en CC er wel uit.
Heb ik mis, excuses. Heren specialisten, roept U ook even mee?
Geplaatst: 14.04.2012 - 13:51
door jpwg001
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik kan geen duidelijke beschrijvingen vinden. Dus idd, de heren specialisten: roept U even mee!
@V70/2.4D/2003; alvast dank!
Geplaatst: 14.04.2012 - 14:02
door V70/2.4D/2003
Ik denk dat, als je JeroenSpock even een PM stuurt, die je een heel eind op weg kan helpen. Jeroen heeft bijna wekelijks de zaak los liggen in verband met allerlei verbouwingen en aanvullingen in de auto en een S60 is bijna hetzelfde als een V70.....
Geplaatst: 14.04.2012 - 14:03
door jpwg001
Goede tip! Je helpt me goed op weg!
Geplaatst: 14.04.2012 - 14:05
door V70/2.4D/2003
Jazeker....ik ben Uw vriend en mede-Volvorijder

Geplaatst: 14.04.2012 - 14:09
door jpwg001
JeroenSpock heeft een PM! Ik hoop dat hij er snel bij komt...
Geplaatst: 14.04.2012 - 16:30
door JeroenSpock
V70/2.4D/2003 schreef:...en een S60 is bijna hetzelfde als een V70.....
IS hetzelfde, voor de middenconsole dan.
Waar die motor zit weet ik niet, maar als je ECC en HU er uit moeten kan ik je wel helpen ja.
2001 model:
-Pennehouder eruit trekken, even met een stuk plastic of spanningzoeker er achter wippen.
-ECC, 2 torx 25 schroeven los draaien onder ecc/achter de pennenhouder. Ecc daarna naar beneden trekken en losmaken van de HU. STEKKERS LATEN ZITTEN en de ecc naast de middenconsole hangen, draden zijn net lang genoeg.
HU, 2 torx 25 schroeven onder de HU los maken en hem schuin naar beneden/voren trekken.
En het mooie is dan, dat er geen ventilator zit

ja een kleine achterop je ecc, die je met een kwast dan direct even kan schoonmaken. Even los maken en eruit trekken, open maken (4 onderdeeltjes). schoonvegen, en terug zetten.
Voor de interieur ventilator moet je denk ik achter je dashboardkastje zijn, daar zit het filter ook.
Maar met de ecc en hu eruit kom je niet echt verder denk ik.
Geplaatst: 14.04.2012 - 17:09
door JosW
Heb het zelf onlangs ook gedaan. Is wel een behoorlijk gepiel en je moet redelijk lenig zijn. In onderstaande link staat ergens een fotoreportage.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=18520#287264
Geplaatst: 14.04.2012 - 17:33
door JeroenSpock
Aha, ziet er wel makkelijk uit. Ik kan hem er binnenkort op een vrije dag wel even uithalen om schoon te maken zie ik.
Op de foto's zie je ook mooi duidelijk dat je interieurfilter er naast zit.
Geplaatst: 14.04.2012 - 17:48
door JosW
Let wel even op het gereedschap. Je hebt zeker zo'n "flexibele" schroevendraaier nodig (voor het achterste torxje).
Nog mooier is als je kunt beschikken over een brug. Dan hoef je namelijk niet op je rug half uit de auto te hangen.
Geplaatst: 14.04.2012 - 18:00
door toedeledoki
JeroenSpock schreef:Aha, ziet er wel makkelijk uit. Ik kan hem er binnenkort op een vrije dag wel even uithalen om schoon te maken zie ik.
Op de foto's zie je ook mooi duidelijk dat je interieurfilter er naast zit.
Dan kan ik je wel even uit de droom helpen. Ik heb die van mij één keer vervangen door een van de sloop, die ik het jaar daarop óók weer kon vervangen. Dit werd mij even te gek (had er 100 euro voor betaald). Ik heb hem daarom verwijderd, uitelkaar getrokken en de lagers van nieuw vet voorzien. We zijn nu twee jaar verder en nog steeds geen gepiep meer gehoord (van de auto dan hè..... :twisted: :twisted: ).
Maar makkelijk te verwisselen vond ik het zeker niet;
JosW schreef:Let wel even op het gereedschap. Je hebt zeker zo'n "flexibele" schroevendraaier nodig (voor het achterste torxje).
Nog mooier is als je kunt beschikken over een brug. Dan hoef je namelijk niet op je rug half uit de auto te hangen.
Hier heb ik dus een ratel op lucht voor aangeschaft, want je kan daar achterin geen slag maken.
Geplaatst: 14.04.2012 - 18:08
door JosW
Die slag kon ik wel maken door de ratel te verlengen. Trouwens, dit soort onderdelen zou ik nooit van de sloop halen. Je hebt dus zelf ervaren wat het risico is. Bij Elferink in Enter heb ik een nieuwe gescoord voor maar een paar tientjes meer dan jij op de sloop.
Geplaatst: 15.04.2012 - 00:04
door mini2
Loshalen en het binnenwerk van de kachelmotor inspuiten met contactspray. Laten uitwasemen en vervolgens weer terug inbouwen en het gepiep is over. Mocht het terugkomen kan je hetzelfde herhalen. Bij mij werkte dit en het gepiep is nu al 3jaar weg.
Geplaatst: 16.04.2012 - 11:25
door jpwg001
Oké, thanks allemaal... Zal de interieurfilter dan ook eens bekijken. Als ik er een keer tijd voor heb... Bijna vakantie...