Pagina 1 van 8

16" of toch 17"

Geplaatst: 15.04.2012 - 20:22
door Fore
Vraag aan de experts hier.

Waarom heb jij juist de 16 inch velgen of juist de 17 inch velgen?


Omdat mijn huidige Argon 15 inch niet meer gaan passen op mijn nieuwe V70, en ik helaas mijn huidige 16 inch velgen dien in te ruilen, had ik mij bedacht, dat ik de velgen op mijn nieuwe V70 tegen de winter laat voorzien van winterbanden en de huidige banden dus om nieuwe 16 inch laat leggen. Dit is de goedkoopste oplossing. Echter.... boys and toys en 17 inch LM vind ik wel chique.

Bij de 17 Inch zit imo iets meer keuze. Maar waarom zou ik voor 17 Inch kiezen?

Geplaatst: 15.04.2012 - 20:26
door Oceanracer
De 17" is mooier om te zien. De banden zijn echter duurder, de wegligging minder en het comfort is bij 16" beter. Het is maar wat je zelf het belangrijkste vindt.

Geplaatst: 15.04.2012 - 21:02
door ...
...

Geplaatst: 15.04.2012 - 21:14
door Bakboord1
Mijn v50 met 17" reed prima en eerlijk gezegd merk ik niet zo veel verschil tussen mijn auto met 16" en die van een vriend met 17".

Geplaatst: 15.04.2012 - 21:18
door Richard
Ik had bij mij op de v70 D5 17" zomervelgen en 16" wintervelgen. Ik vond de 17" prettiger rijden. De auto voelde wat minder wiebelig aan. En qua comfort vond ik ze niet echt stoteriger ofzo.

Geplaatst: 15.04.2012 - 21:39
door abbabak1
Ben het ook met Oceanracer eens. Winter 16"en zomer 17"...

Geplaatst: 15.04.2012 - 21:57
door elianmars
Winter 17 inch, zomer 18 inch \:D/

Geplaatst: 15.04.2012 - 22:26
door ovlov058
17" is echt niet meer duurder dan 16" ze zijn soms zelf goedkoper.

Geplaatst: 15.04.2012 - 22:46
door peter geurts
16 inch winter en 17 inch in de zomer
In mijn geval ben ik in de winter niet zo met het uiterlijk van de autos bezig!!!!

:magnifyglass:

Geplaatst: 16.04.2012 - 00:46
door ovlov058
Winter, heeft bijna twee weken geduurd :roll: hier

Geplaatst: 16.04.2012 - 08:11
door Mrlten
Ik merkte vorig jaar nog veel verschil tussen mijn 16" winterbanden en 17" zomerbanden. Met de 17" had ik meer last van geluid en erg veel trekken aan het stuur door oneffenheden in de weg.

Sinds het begin van het jaar heb ik nieuwe zomerbanden (Michelin Primacy 3 in plaats van de goed versleten Michelin Primacy HP) en daarmee heb ik niet meer last van de bovenstaande punten.

Geplaatst: 16.04.2012 - 08:52
door Pritchard
Hier zomer 18 en winter 17... zou niet kleiner willen, ziet er niet uit ;)

Geplaatst: 16.04.2012 - 08:59
door Fore
Hoe zit het dan met het verschil in grootte van het totale wiel?

16 inch plus banddikte = 17 inch + banddikte-1 inch ??

Geplaatst: 16.04.2012 - 09:26
door Jers3n
Kijk HIER even kun je de omrekening uit laten voeren. Verschil in wielomtrek/tellerafwijking van meer dan 2% is af te raden.
De 17" wielen zullen dus inderdaad een lagere bandhoogte hebben, dit wordt aangegeven middels een percentage tov. bandbreedte (bv. xxx/40 Rxx, bandhoogte is 40% van de breedte) echter zijn 17"wielen vaak ook iets breder waardoor het getal voor het hoogte percentage tov. bandbreedte niet veel afwijkt tov. 16".

Of het comfort en wegligging/weggedrag veel verandert ligt er natuurlijk ook aan welke banden er gemonteerd worden, sportief, comfortabeler of energie zuinig.

Maar 17" oogt natuurlijk vaak wel mooier, kijk anders ook op dit velgenoverzicht op Volvocars.nl, daar staan de advies-bandenmaten per velg bij vermeld.

Geplaatst: 16.04.2012 - 10:02
door Oceanracer
Wat ik nog vergeten was vermelden: de immense draaicirkel! Met 16" al groot, met 17" ronduit bezopen.

Geplaatst: 16.04.2012 - 10:20
door CY325i
16 inch op een relatief grote auto zoals de V70 ziet er gewoon niet uit, al is dit natuurlijk een kwestie van smaak.

Mijn zomer- en winterbandenset zijn beide 225/50/17. 18 inch is nog net iets mooier, maar dan worden de wangen smaller, waardoor je kans op stoeprandschade significant toeneemt. Een LMV met stoeprandschade ziet er niet uit. 17 inch is een mooi compromis (optische schoonheid en comfort).

Geplaatst: 16.04.2012 - 10:51
door Fore
Ik zie 2 kampen ontstaan.... het 16 inch kamp en het 17 inch kamp :P

Pro 16: beter comfort, kleinere draaicirkel, goedkoper?
Contra: Looks,

Pro 17: Looks
Contra: duurder, misschien minder comfy.

Geplaatst: 16.04.2012 - 11:39
door Geen164
Rijd een V70n uit 2001 met standaard 17" voor de zomerbanden en 16"voor de winter. In alle eerlijkheid vind ik de 16inch wielen beter rijden. De 17" bonken meer. Alleen op de (Franse) autobanen, mooi vlak, lopen die 17-s dan weer beter. Dus, ja, het is een kwestie van smaak.
Maar als je echt moet kiezen dan misschien toch maar de 16".

Geplaatst: 16.04.2012 - 15:37
door Voorn
Oceanracer schreef:Wat ik nog vergeten was vermelden: de immense draaicirkel! Met 16" al groot, met 17" ronduit bezopen.
Ja ik heb 17"gehad en met 16" is het stuitje eruit gehaald zodat de draaicirkel weer kleiner werd en op de weg rijdt 16"ook veel comfortabeler. precies zoals hij ook al eerder schreef.

Geplaatst: 16.04.2012 - 16:30
door Edwin
Ik heb iets meer als een jaar met 16" Mimas velgen met 205/55/R16 Michelin Primacy's gereden op de V70 en nu zitten er 17" Thor's onder met 225/45/R17 Michelin Primacy's HP.

Los van het uiterlijk (ik vind de 17" uiteraard mooier staan), want dat is smaak en over smaak valt niet te twisten :twisted: , vind ik de 17" fijner en strakker rijden dan de 16".

De 17" lijken inderdaad soms iets gevoeliger voor spoorvorming in de weg, je voelt dat het stuur heel licht trekken naar één zijde. Dat is tot nu toe het enige nadeel(tje) wat ik te melden heb. Ik vraag me trouwens wèl af of het nu meer opvalt omdat ik er op let? Straks met de 16" Mimas winterwielen zal ik er ook eens op letten. Daarnaast denk ik dat eerder de toename in breedte (+2 cm) daar mee te maken heeft dan mindere wanghoogte ( -/- 1,15 cm).

Verder rijdt de 17" stukken strakker en dynamischer. Minder wiebelig maar zeker niet oncomfortabeler. Een stuk stiller ook.
Persoonlijk vind ik het weggedrag nu méér T5 waardig dan daarvoor. Het voelt sportiever en strakker aan, zeker in de bochten is het verschil héél groot vind ik. Ik weet niet in hoeverre het "dynamische chassis" (standaard op de T5) daar ook aan bijdraagt?

Ik denk dat je het beste eens in een auto, gelijkwaardig aan die van jou qua onderstel/nivomat ed., van iemand kan rijden om het verschil te voelen. Ik was eerst ook altijd anti-17" omdat ik in m'n 850 T-5 tijd eens heb gereden in een andere 850 die èn verlaagd was èn op 17" stond. Onze 850 stond toen op 16" columba's en dat verschil was ook enorm, maar dan in negatieve zin. Ik vermoed nu, achteraf, dus dat dat wellicht aan het verlagen heeft gelegen en niet zozeer aan de 17" velgen.

Voor de meerprijs van de banden zou ik het niet laten. Verschil is niet zo groot, ik dacht iets van een tientje ofzo.

Dus mijn advies is ga eens rijden in een V70 met 17" en als je auto niet verlaagd is, zou ik voor 17" gaan, maar ook als jou auto wèl verlaagd is, vind je het misschien nog steeds wel acceptabel of juist prettig!
Ik zou i.i.g. zelf beslissen door het te ondervinden en dan pas te oordelen!

gr. Edwin.