Bij oudere automaten zitten de magneetjes in de oliepan meestal vol met slijpsel en frictiemateriaal. Dit is gewoon "natuurlijke" slijtage. Die magneten zijn ook bedoeld om dat materiaal uit de olie te trekken als deze olie terug in de carterpan van de automaat loopt.
Geen een olie gaat levenslang mee.. ook al beweren alle grote jongens (VAG, Volvo, BMW, Benz) dat dit wel zo is. De smerende eigenschappen blijven behouden maar olie heeft ook een koelende en vuilafvoerende werking. Juist dat koelende en vuilafwerkende gaat verloren bij oude olie.
Als je gaat spoelen, is het mogelijk dat je bij het spoelen ook precies doet wat je wilt = vuil en viezigheid uit het inwendige van de automaat wegspoelen met verse schone olie.
Een probleem is dan, als je de magneten niet hebt schoongemaakt en niet vrij hebt gemaakt van vuil.... dat een deel van dit nieuwe vuil dat in het carter terecht komt van het spoelen, niet wordt aangetrokken door de nog vuile magneten en ook om wat voor reden dan ook niet is weggespoeld bij de flush.
De nieuwe olie (met al het "nieuwe" vuil dat vrijkwam bij het spoelen uit het inwendige) wordt bij het rijden dan weer in het schakelbrein en de planetaire tandwielstelsels gepompt. Dit veroorzaakt ten eerste:
- Vuil opnieuw in het inwendige deel van de automaat op plaatsen waar het misschien juist niet mag komen.
- Vuil dat door het filter heen wordt gepompt waardoor het filter verstopt raakt waardoor het ook mogelijk is dat het inwendige van een automaat oliearmer gaat lopen door een slechtere olietoevoer.
Daardoor kan de slijtage van het inwendige deel van een automaat uiteindelijk toenemen als je alleen maar flusht zonder iets te vervangen.
Een betere procedure zou zijn om:
- Eerst de automaat te spoelen. Nu is al het vuil uit het inwendige deel verwijderd voor zover mogelijk.
- Dan deze olie zoveel mogelijk aftappen (een deel blijft altijd in de koppelomvormer zitten)
- Dan de carterpan van de automaat verwijderen
- Al het slijpsel van de magneten in de carterpan verwijderen en deze pan schoonmaken
- Het filter van de automaat vervangen voor een nieuwe en ORIGINELE Deze zou zichtbaar moeten zijn na het verwijderen van de carterpan
- De carterpan met schone magneetjes en een NIEUWE carterpakking terug plaatsen
- De automaat nu gewoon laten vullen tot op het juiste niveau olie
Dan pas rijden. Dit flushen gebeurd dus allemaal op een brug.
Zo zorg je dat:
- Vieze\slijtage deeltjes uit het inwendige deel verwijderd worden
- Vieze\slijtage deeltjes uit de carterpan waar de rest olie zit verwijderd worden
- De magneten schoon zonder slijpsel weer teruggeplaatst worden en maximaal magnetische trekkracht leveren in de olie
- Het inmiddels gedeeltelijk verstopte filter vervangen wordt voor een nieuw verstoppingsvrij filter
- Je uiteindelijk het overgrote deel van de oude olie (90+%) ververst hebt doordat je twee keer olie hebt lopen toevoegen. Met één flush is het onmogelijk alles te verversen
Hier wat voorbeeldfoto's van mijn BMW. Deze heeft een uitgebreide flush gehad. Het is een in de lengte geplaatste ZF automaat (FR aandrijflijn). Dat maakt onderhoud altijd makkelijker. Een nadeel met FF layout is dat de versnellingsbak meestal schuin naast de motor zit... Maar iedere klus is te klaren!
Dit is het gedeelte waar het filter en het schakelbrein in hangt. Je ziet bovenin de onderkant van het inwendige deel van de versnellingsbak. De planetaire tandwielsets etc..
Hier zie je de verschillende "aanbouwdelen". Het schakelbrein, uit elkaar in 3 delen.. Het filter en de carterpan. Voor in de carterpan zie je twee cirkels met zwarte blokjes er op. Dit zijn de magneten waar ik over schrijf.. Daar hoopt zich vuil op door magnetisme zodat het niet terug de automaat in kan.
