Pagina 1 van 2
Katalysator
Geplaatst: 16.04.2012 - 11:43
door chucky777
Ik heb net een APK laten doen, altijd even spannend.
Dan krijg je een telefoontje (oh jee), dat ze iets zijn opgevallen, waardoor ie nog niet door de APK kan.
Nu was ik laat met mijn APK en moest daardoor naar de kwikfit, die kon als 1e ernaar kijken(APK was al verlopen, besloten zsm te doen bij de 1e de beste)
Zij gaven aan, dat de katalysator vervangen moest worden, omdat er een scheur in zat (buitenkant). Een paar weken teruggaf ie al een keer aan "emissie service vereist", nadat ie een aanhanger had getrokken (niet zo zwaar).
Hoe dan ook, ik heb wat korting bij kwikfit kunnen krijgen en zij hadden het geheel op voorraad. Incl apk 515 euro.
Ik heb nooit echt duidelijk kunnen horen of merken dat de katalysator stuk was, behalve dat de bovenstaande melding 1x er stond. Zou dat een voorbode zijn geweest?
Omdat ik de auto net voor sluitingstijd had opgehaald, heb ik niet meer de oude katalysator gezien.
Met de nieuwe katalysator heeft de V70 d5 uit 2002 wel een heel ander geluid. Het lijkt ook dat als ik even goed gas geef in z'n vrij, dat er iets los zit in de katalysator, alsof er een ijzeren spons heen en weer gaat in de uitlaat pijp. Klinkt dit bekend voor sommigen?
Graag jullie mening.....
Geplaatst: 16.04.2012 - 13:56
door MarioC70
Ze hebben er dus zo,n imitatienep kat tussen gelast,een orginele kat kost inderdaad meer,maar dit is dus oneerbiedig gezegd troep ,wat ze er onder monteren,gaat snel lekken,breekt snel enz.
Succes..
Geplaatst: 16.04.2012 - 16:13
door chucky777
Ze hebben een kat geplaatst van 595 euro, maar ik kreeg 20% korting. Is dit imitatie?
Geplaatst: 16.04.2012 - 16:39
door Oceanracer
Een Romax katalysator kost € 435,00 zonder korting.
Geplaatst: 16.04.2012 - 18:41
door MarioC70
Dat is een losse kat die ze tussen de bestaande voorpijp lassen.
Geplaatst: 16.04.2012 - 20:16
door Oceanracer
Dat klopt. En ik denk dat dit ook de methode is die een fastfitter toepast.
Geplaatst: 16.04.2012 - 21:39
door Gast
'T is al gebeurt en om dan nog een mening te geven. :roll:
Was het wel APK afkeur? Want een scheur aan de buitenzijde zegt nog niets over lekkage.
Tja en dan nog de APK bij de Kwikfit.... :?
Dat is vragen om reparatie, waarom denk je dat ze adverteren met € 19,-
Als het te mooi is om waar te zijn, dan is dat ook zo.
Ik ben het @MarioC70 eens, de kans is groot dat je er bagger onder heb gekregen.
Maarja het leed is al geschiet, snel vergeten en doorrijden.
Ik ben wel nieuwsgierig of je de storing nog weer krijgt, want ik ben nog niet overtuigd dat dit door die scheur komt.
Houd ons op de hoogte.
Geplaatst: 16.04.2012 - 21:42
door Oceanracer
Snel vergeten en doorrijden? Met die rammel ga je dit debacle niet snel vergeten, vrees ik...
Ik zou er dus mee terug gaan. Je hebt er genoeg voor betaald om niet met een rammelbak naar huis te worden gestuurd!
Geplaatst: 16.04.2012 - 22:35
door chucky777
AlexV70 schreef:'T is al gebeurt en om dan nog een mening te geven. :roll:
Was het wel APK afkeur? Want een scheur aan de buitenzijde zegt nog niets over lekkage.
Tja en dan nog de APK bij de Kwikfit.... :?
Dat is vragen om reparatie, waarom denk je dat ze adverteren met € 19,-
Als het te mooi is om waar te zijn, dan is dat ook zo.
Ik ben het @MarioC70 eens, de kans is groot dat je er bagger onder heb gekregen.
Maarja het leed is al geschiet, snel vergeten en doorrijden.
Ik ben wel nieuwsgierig of je de storing nog weer krijgt, want ik ben nog niet overtuigd dat dit door die scheur komt.
Houd ons op de hoogte.
Je commentaar kan mij voorstellen, achteraf gezien is gelukkig worden ook heel gemakkelijk
Ik zat ook aardig in de spagaat, ik had niet verwacht dat zoiets naar voren kwam....., maar wilde wel dat de Volvo snel goedgekeurd zou worden, de datum van de laatste APK was al verstreken....
Volgens kwikfit was het een APK afkeur, ik kan helaas niet meer terughalen, of de katalysator een APK afkeur was geweest. Ik weet alleen dat ik niks heb gemerkt, dat er iets gaande was met de kat.
@oceanracer: Ik zeker nog even buurten bij Kwilfit, ik merk dat ie tussen de 2300 en 2600 toeren extra resonantie geeft, vooral dus bij 120-130km/h in de 5 en dat is nu net een gebied waar ik vaak in zit...
Het is dan niet erg hard, maar wel merkbaar........
Geplaatst: 16.04.2012 - 22:45
door sbv
De resonantie was er voorheen niet, nu wel, dan is het aan hen om het te maken lijkt me
Geplaatst: 16.04.2012 - 23:00
door chucky777
Als ze maar niet meer verprutsen!

Geplaatst: 16.04.2012 - 23:00
door sbv
chucky777 schreef:Als ze maar niet meer verprutsen!

Dan hebben ze nog meer te repareren
Geplaatst: 16.04.2012 - 23:34
door elianmars
Ik weet het, mosterd na de maaltijd, maar ik zou never nooit Kwikfit aan mijn Volvo laten sleutelen. Dat je er voor de apk naartoe gaat, tot daar aan toe, maar als de wagen niet door de keuring komt, zou ik toch een second opinion willen hebben van een specialist. Volvo specialist of dealer.
Ik zou ook niet zomaar een universele katalysator onder de wagen willen hebben.
Geplaatst: 17.04.2012 - 12:45
door Oceanracer
Wrijf het er nog even in...

Geplaatst: 17.04.2012 - 13:44
door Gast
chucky777 schreef: Volgens kwikfit was het een APK afkeur, ik kan helaas niet meer terughalen, of de katalysator een APK afkeur was geweest. Ik weet alleen dat ik niks heb gemerkt, dat er iets gaande was met de kat.
Nogmaals lekkage of werd de emissie eisen niet gehaald?
Ik zou die kat maar eens ophalen, die gooien ze namelijk niet weg, want dat ding (stuk of niet) is geld waard.
Meenemen (is van jou, laat je niks wijs maken over statiegeld) en aan een Volvo-specialist laten zien.
Oja, ook even een foto maken voor ons.
chucky777 schreef:ik merk dat ie tussen de 2300 en 2600 toeren extra resonantie geeft, vooral dus bij 120-130km/h in de 5 en dat is nu net een gebied waar ik vaak in zit...
Het is dan niet erg hard, maar wel merkbaar........
Daar begint het gedonder.
Ik zal het niet nog harder voor je maken; over Kwikfit is hierboven al voldoende geschreven.
(zie het maar al leermoment)
Geplaatst: 17.04.2012 - 14:17
door MarioC70
de emissie haalt hij ook zonder die kat,dat is geen probleem bij een D5
hebben we zelf geprobeerd al.
Geplaatst: 17.04.2012 - 14:20
door MarioC70
Van welk bouwjaar is je Volvo eigenlijk?
Als er via het uitlezen geen storingen inzitten is een roetmeting niet nodig na 31dec 2005,hij zal wel gelekt hebben denk ik?
Anders is de afkeur niet nodig geweest.
Geplaatst: 17.04.2012 - 14:21
door Oceanracer
D5 uit 2002
Geplaatst: 17.04.2012 - 14:25
door MarioC70
Ok,dan gaat dat dus niet op.
Geplaatst: 28.04.2012 - 15:49
door chucky777
Ok, net weer bij de kwikfit geweest. De kat had dus een rare trilling (irritant geluid) tussen de 2300 en 2600 toeren. Ze hebben het geluid verholpen, volgens hun was het een remleiding, die contact maakte met een deel van de uitlaat/katalysator.
Nu is het geluid weg, dus zal dan wel zo zijn geweest.
@alexv70: De storing; "emissie service vereist" (nog met oude katalysator0 heb ik niet weer gezien. Nu moet ik zeggen dat ik dit tegenkwam nadat ie een tijd een kar had getrokken. Dat heb ik daarna nog steeds niet gedaan!