Pagina 1 van 1

Over vrijdag de 13e gesproken versnellingsbak..

Geplaatst: 16.04.2012 - 19:36
door Emmen
Hallo Forumlezers,

Ik heb altijd al wat last gehad van een zwaar schakelende D5 maar toen ik afgelopen vrijdag de snelweg verliet kreeg ik (h)em bijna niet meer in z'n drie.
Bleef daarna problemen houden met het wisselen tussen de tweede en derde versnelling. De andere versnellingen gingen goed.
Ik had zelf het gevoel dat het probleem in de "ophanging" (middenconsole) van de versnellingspook zelf zat en niet in de bak zelf.
Heb de auto naar mijn garagist gebracht en deze meende dat mijn "diagnose" juist kon zijn.
Vandaag kreeg ik echter te horen dat de complete bak vervangen moet of gereviseerd.
Ik heb sterke twijfels bij het verhaal van de garagist (geen volvo dealer).
Kwam hier echter een oud draadje tegen:

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ellingsbak

Zou dit voor mij misschien een oplossing kunnen zijn het smeren van de splines op de prise as?

De versnellingsbakolie werd al eens vervangen voor dunnere wat ook niet veel hielp.

De v70 begint me langzaam behoorlijk teleur te stellen temeer omdat ik een aantal duizend km terug al de hoofdremcylinder moet vervangen wat eigenlijk nooit gebeurd en flink in de papieren is gaan lopen.

Iemand advies misschien of gauw inruilen...

Groeten

Johan

Geplaatst: 16.04.2012 - 20:05
door Johan s60
splines op de prise as smeren gaat in dit geval denk ik niet helpen, dit geeft doorgaans alleen problemen met het inschakelen van de 1 en achteruit, bij koude motor.

Nog even een ander naar laten kijken, als je het niet vertrouwd.

Geplaatst: 16.04.2012 - 21:48
door Gast
Hoorde je ook rare bijgeluiden?
Hoe voelt het koppelingspedaal aan?
Wat is de km-stand?
Zijn de kabels wel goed afgesteld? Ik heb dat hier eens voorbij zien komen.

Bij twijfel opzoek naar een Volvo dealer/specialist.

Geplaatst: 16.04.2012 - 21:51
door Richard
Ja, ik zou ook even naar een ander gaan voor een second opinion als je twijfel hebt.

Geplaatst: 16.04.2012 - 22:04
door Emmen
Ga een second opinion zeker overwegen.

Km 150.000
Geen bijgeluiden, koppelingspedaal voelde normaal aan.
Wat ik wel af en toe heb is dat ik de koppeling 98% intrap i.p.v. 100 en dan tandenknarsen krijg. Heb dit laten nakijken maar alles zou oké zijn.
Strakker afstellen zou niet mogelijk zijn?

Geplaatst: 16.04.2012 - 23:08
door MarioC70
Het probleem wordt denk ik veroorzaakt door lucht in de koppelingcilinder(s)
Het kan zijn dat de leiding die op de koppelingcilinder die op de bak zit lucht aanzuigt,het afdichtigsrubbertje is stuk dan.
Komt vaker voor.
Als het een 6 bak is,is hij niet te reviseren,er zijn geen losse onderdelen voor te koop namelijk.

Geplaatst: 17.04.2012 - 07:58
door Thijs
De v70 begint me langzaam behoorlijk teleur te stellen temeer omdat ik een aantal duizend km terug al de hoofdremcylinder moet vervangen wat eigenlijk nooit gebeurd en flink in de papieren is gaan lopen.

Iemand advies misschien of gauw inruilen...


Ik denk dat je beter kan gaan inruilen voor een Batavus.. Alleen de koppelingscylinder stuk en nu dit is echt niet heel veel pech hoor! Dat de bak eventueel stuk zou zijn denk ik eigenlijk niet. Gebeurt eigenlijk niet..

Geplaatst: 17.04.2012 - 17:32
door Emmen
Ha een Batavus is een goed idee doe ik misschien wel..

Nee de hoofdremcylinder was kapot bij 135.000 km dat geintje koste dik 1000 euro! Daarbij komt de persoonlijke ervaring, en de ervaring zonder remmen te rijden hakt er wel in... zeker daar ik dacht met een volvo de meest zekere auto op de wereld te hebben gekocht!!

Nu zou ik de complete versnellingsbak moeten vervangen en dat bij 150.000km...

Ik heb voor de volvo meerdere oude wagens gehad met hoge km standen maar zoveel ellende als nu heb ik nog niet gehad.

Heb overigens ook 1 paar contactsleutels met een soort van springveer mechanisme welke beide ook niet meer werken, heb al beide xenon lampen moeten vervangen (gaan die niet minstens 10 jaar mee?) en meerdere lampjes. Volvo kwaliteit is echt om te huilen sorry dat ik me zo negatief moet uitlaten..


Ga nog voor de second opinion maar als inderdaad de complete versnellingsbak vervangen moet is houd de lol wel echt op.

Hou jullie op de hoogte

Geplaatst: 17.04.2012 - 17:46
door Oceanracer
Xenonlampen die minstens 10 jaar meegaan? Onder welke steen hebben ze jou dan vandaan gehaald? :D

Geplaatst: 17.04.2012 - 19:22
door HansEindhovenV70
een grafsteen of een hunebed ofzo ;-)

Geplaatst: 17.04.2012 - 19:40
door Richard
Nou, ik heb een 307 gehad met minde rop d eteller maar meer problemen hoor. Auto's blijft moeilijk, je kan heel veel geluk hebben en jaren in een auto rijden zonder echt kosten te maken maar soms krijg je ook alles achter elkaar.

Geplaatst: 17.04.2012 - 20:14
door peter geurts
Ik kan de reactie wel begrijpen van Emmen !
Het kan om heel veel geld gaan en daar wordt niemand vrolijk van. :pottytrain5:

Geplaatst: 17.04.2012 - 21:27
door Gast
Ik neem aan dat je voor de second opinion wel naar een Volvo-specialist/dealer gaat.
Welke garage ben nu trouwens geweest?

Geplaatst: 17.04.2012 - 23:21
door MarioC70
De hoofdremcilinder vervangen voor dik 1000 euro?
Vreemd verhaal!

Geplaatst: 18.04.2012 - 08:10
door Quota
volgens mij ben je dan gen**id zonder zoenen (en dat laatste is een aanname) ;-)

Geplaatst: 18.04.2012 - 10:07
door Thijs
En dan snel inruilen omdat een Volvo niet deugd..