Pagina 1 van 1
Olielekkage ergens bij multiriem
Geplaatst: 21.04.2012 - 16:50
door JeroenSpock
Op de oliewisseldag heb ik eens wat goed kunnen kijken naar de olielekkage die mijn auto al langer heeft. Ik heb altijd gedacht dat de dop van de motorolie niet goed dicht zat en dat daar een beetje uit lekte.
Maar dat is het denk ik niet.
De motor maakt een tjielpend geluid bij 1400-1600 rpm. Op de eerste gaasmeeting kwam iemand al met een kapotte lager van iets, en gister bedacht een collega dat ook toen we even bij de auto stonden.
Na wat beter kijken zou het best kunnen, en de olie kan daar ook wel eens weg komen.
Het gaat om een spanrol? lager, waar volgens hem een oliekering in zit. Of dat zo is weet ik niet, maar het zou kunnen dat de olie dan door de multiriem overal heen geslingerd wordt en aan de sporen te zien klopt dat aardig.
Op de foto's heb de spanrol rood gepijld, en de oliesporen geel. Klikbaar voor groter.
Stel dat het inderdaad het lagertje is, dan moet die riem eraf, en dan? Is dat zelf te doen? Hij lijkt erg ver ingebouwd te zitten.
Als het niet de lager is, wat zou het dan kunnen zijn?
Op de oliewisseldag waren we het er wel over eens dat het niet de intercooler is.
Olieniveau van de stuurbekrachtiging is goed.
Ik heb de motor gisteren schoon gespoten in een wasbox met motorreiniger programma. Het leek mooi schoon, maar nu het droog is zie ik dat het nog één zand bende is.
Maar de olieresten zijn voor het grootste deel weg, dus nu kan ik elke dag even kijken of het weer begint en waar het dan weg komt.
Geplaatst: 21.04.2012 - 17:04
door MarioC70
Het lek is zo al te zien volgens mij,vervang de klem van de dikke slang op de stuurpomp.die lekt vaak namelijk.
In de spanrol van de multiriem zit geen keerring,dus die kan ook niet lekken.
Geplaatst: 21.04.2012 - 17:19
door JeroenSpock
Toch geen keerring. Ik vroeg het me stiekem al een beetje af of die er wel zat.
Alleen de klem vervangen of ook de slang tussen oliereservoir en stuurpomp?
Geplaatst: 21.04.2012 - 17:20
door MarioC70
Voel maar aan de dikke slang,je zult zien dat deze vrij los op de pomp zit!
De olie die lekt wordt omhoog geslingerd en wordt door de riem verspreid.
Het is speciale olie die in de stuurpomp zit,dus geen rode ATF er indoen.
Geplaatst: 21.04.2012 - 17:45
door Oceanracer
Wanneer zijn jouw riemen eigenlijk vervangen?
Geplaatst: 21.04.2012 - 18:08
door JeroenSpock
Distributieriem 24-09-2011 / 302.928 km
Verder heeft hij geen nieuwe riemen gekregen sinds ik hem heb. In het boekje staat er ook neits over in, alleen beurten en de vorige distributie.
Slang van stuurbekrachtiging zit trouwens muurvast, de klem aan de pomp kant ook.
Geplaatst: 21.04.2012 - 18:14
door Oceanracer
Is de multiriem toen ook vervangen?
Geplaatst: 21.04.2012 - 18:20
door JeroenSpock
Staat niet op de bon
Stuurkogel
Distributieset D5244T (VDT2009)
Losse poelie (8692561)
Spanrol (30731774)
Distributieriem (31258306)
Koelvloeistof
Waterpompset (8694630)
Uitlijnen
Remslang
Geplaatst: 21.04.2012 - 22:07
door Oceanracer
Dan zou ik dat alsnog doen en je geluid zal weg zijn. Er is duidelijk een spanrol of poelie aan het einde van z'n latijn. Als straks de poelie blokkert stokt je riem en breekt hij. Als er dan een restant tussen de D-riem komt ben je aan de beurt!
Ik snap trouwens niet dat iemand een D-riem vervangt en de multiriem daarbij niet meeneemt...
Geplaatst: 22.04.2012 - 10:35
door MN-NL
In de Distributieset zitten toch riem en rollers?
Marc
Geplaatst: 22.04.2012 - 10:45
door Oceanracer
Ja, maar die zijn vernieuwd en daar lijkt het geluid niet vandaan te komen.
Geplaatst: 22.04.2012 - 10:54
door MN-NL
Eensch - zo staat het ook in het OH-tabelletje. Ligt al los allemaal dus de extra kosten beperken zich tot het materiaal.
Geplaatst: 22.04.2012 - 16:01
door JeroenSpock
Ho even, normaal gesproken wordt de multiriem ook vervangen als de distributieriem gedaan wordt?
Als ze dat bij mij gedaan hebben is het al gratis gebeurd want er staat niets over op de bon.
Op foto 2, dat is de riem en de spanrol met de rode pijl? Of is er nog meer.
Geplaatst: 22.04.2012 - 16:26
door edraket
Er zit een spanrol en omkeerrol op de multiriem. Maar het is heel simpel om te achterhalen of het geluid uit de multiriem om distributiegedeelte komt. Haal de multiriem even los en start de motor. Je hoort dan meteen of het geluid nog steeds aanwezig is of weg.
Als het een piepend geluid is, voornamelijk met koude motor is dat meestal een van de rolletjes. Kan uiteraard ook nog in de dynamo of stuurpomp (niet waarschijnlijk) zitten.
Geplaatst: 22.04.2012 - 17:10
door Oceanracer
JeroenSpock schreef:Ho even, normaal gesproken wordt de multiriem ook vervangen als de distributieriem gedaan wordt?
Als ze dat bij mij gedaan hebben is het al gratis gebeurd want er staat niets over op de bon.
Op foto 2, dat is de riem en de spanrol met de rode pijl? Of is er nog meer.
Uiteraard alleen in opdracht van de eigenaar. Dus als hij/zij het niet nodig vindt, wordt het natuurlijk niet gedaan.
Geplaatst: 22.04.2012 - 17:11
door Oceanracer
edraket schreef:Er zit een spanrol en omkeerrol op de multiriem. Maar het is heel simpel om te achterhalen of het geluid uit de multiriem om distributiegedeelte komt. Haal de multiriem even los en start de motor. Je hoort dan meteen of het geluid nog steeds aanwezig is of weg.
Als het een piepend geluid is, voornamelijk met koude motor is dat meestal een van de rolletjes. Kan uiteraard ook nog in de dynamo of stuurpomp (niet waarschijnlijk) zitten.
Niet het echt piepend, meer een metaal schrapend geluid.
Als de stuurpomp lekt, is hij wel verdacht.
Geplaatst: 22.04.2012 - 18:12
door JeroenSpock
Ik heb even
een filmpje gemaakt van het geluid, bij 1400-1600 rpm.
Misschien niet helemaal duidelijk maar het is wel te hroen. Ik had het nog niet eerder gedaan met de motorkap open, en vandaag hoorde ik het geluid niet tot er een tik was, misschien de compressor want de airco stond aan.
Daarna bleef het geluid aanweizg, ook nadat de compressor weer uit sloeg.
Geplaatst: 22.04.2012 - 20:49
door euerw
Oceanracer schreef:Dan zou ik dat alsnog doen en je geluid zal weg zijn. Er is duidelijk een spanrol of poelie aan het einde van z'n latijn. Als straks de poelie blokkert stokt je riem en breekt hij. Als er dan een restant tussen de D-riem komt ben je aan de beurt!
Ik snap trouwens niet dat iemand een D-riem vervangt en de multiriem daarbij niet meeneemt...
Het zelfde gehad in mij s60 alsof er een vogeltje onder de kap zat, een spanrol of mee looprol bleek iets wat vaker voorkwam en direct vervangen.