Pagina 1 van 1
Zekeringen achterlichten v50 2006
Geplaatst: 22.04.2012 - 11:58
door mink
Vandaag geprobeerd de lichten van mijn fietsen drager aan te sluiten op de auto, met van die scotch lock dingen.
Nu doet helaas linksachter de gewone lichten het niet meer, wel het knipperlicht en de achteruitrijverlichting.
Wie weet welke zekering ik moet hebben want in het boekje is niks te vinden, of is het iets anders?
Geplaatst: 23.04.2012 - 18:41
door Fluppes
Je auto heeft een CAN-bus systeem. Dit zal nu op hol geslagen zijn door die klemmetjes. Je zult een aparte unit moeten installeren welke communiceert met het CAN-bus systeem. Deze zal te krijgen zijn bij Volvo of een trekhaakfabrikant. Dit zal niet goedkoop zijn, en afankelijk van de versie zal de auto ingeleerd moeten worden.
Geplaatst: 23.04.2012 - 20:08
door Blackraven
Zit die unit (TRM) niet al standaard rechtsachterin je auto?
Geplaatst: 23.04.2012 - 20:11
door Oceanracer
Ik vraag mij sowieso al af wat voor fietsendrager dit wel niet is? Iedere fietsendrager sluit je toch gewoon aan op de contactdoos van de trekhaak? En voor die laatste zijn gewoon verloopstekkers in de handel die je zo op de originele stekkers van de auto aansluit.
Geplaatst: 23.04.2012 - 20:24
door Blackraven
en die contactdoos zit normaal gesproken dan weer op de TRM module aangesloten om problemen met het CAN-bus systeem te voorkomen...
Je kunt voor de zekerheid F57 en F77 ook even nakijken.
Geplaatst: 23.04.2012 - 22:07
door mink
Het is een wat oude fietsdrager, deels zelf gebouwd. Heb de zekeringen f57 en 77 verwisseld en het werkt weer.
maar waarom kan ik niet gewoon een extra lampje aansluiten op een bestaande, zou toch niet zon probleem moeten zijn.
Ik heb ondertussen wel de knipperlichten en gewone verlichtingwerkend, nu nog even de remlichten.
Geplaatst: 23.04.2012 - 22:12
door Oceanracer
mink schreef:Het is een wat oude fietsdrager, deels zelf gebouwd. Heb de zekeringen f57 en 77 verwisseld en het werkt weer.
maar waarom kan ik niet gewoon een extra lampje aansluiten op een bestaande, zou toch niet zon probleem moeten zijn.
Ik heb ondertussen wel de knipperlichten en gewone verlichtingwerkend, nu nog even de remlichten.
Dat is anno nu dus het probleem. Verlichting wordt niet meer direct vanaf de schakelaars in- en uitgeschakeld, maar via een canbus aangestuurd door een computer. Dat werkt allemaal nét even wat anders...
Geplaatst: 24.04.2012 - 09:01
door VolvoTech
En vergeet niet dat bij een V50 de auto het normaliter (als aangesloten conform Volvo) het "ziet" als er een trekhaak in gebruik is.
En dus ook de verlichting daarvan meecontroleert.
(je kunt dit zien op je DIM (klokkenhuis) als je bijv de richtingaanwijzer uit doet, heb je ineens rechts bovenin een extra knipperlicht indicatortje, en deze is van je aangekoppelde materie!)
Daarnaast is de auto niet in staat meer te controleren of je verlichting het doet als er nog meer lampjes paralel achter hangen, als er 1 kapot is zal de auto dit niet kunnen aangeven omdat de minimale weerstand nog steeds in orde is...