Pagina 1 van 2

V70 trilt/schudt bij bijna alle snelheden....oorzaak?

Geplaatst: 24.04.2012 - 17:36
door Joppe68
Mijn V70 D5 AUT uit 2005 met nog maar 100.000 km heeft het volgende probleem.

Ongeveer een jaar geleden begon de auto bij diep inveren na een drempel een krakend geluid te maken. Het klonk als torderend rubber. Een droog geluid. Dat geluid ging na even rijden altijd weer weg.

Nu sinds een paar weken wordt het geluid steeds erger. Bij elke diepe invering van de voorzijde, hoor je dat geluid weer. Sinds die tijd heb ik er het volgende probleem bij gekregen.

De auto trilt bij bijna alle snelheden vanaf 50-60. Je voelt het heel duidelijk in de stoelen, het dashboard...eigenlijk aan alle vaste delen in het interieur. Ik heb de wintervelgen met banden al vervangen voor mijn zomervelgen met banden en alles laten balanceren. Nog steeds hetzelfde probleem. Het gekke is ook dat de trilling niet in het stuur zit, zoals je hebt met onbalans in je wielen. Een V70 is al best stug en geeft veel oneffenheden door, zeker met de 17" velg die ik heb. Maar nu lijkt het wel alsof elke oneffenheid met een factor 10 wordt doorgegeven aan de carrosserie, dus leidend tot die vreemde trilingen. Het probleem wordt niet erger bij gasgeven of minder bij gas loslaten. Ook rijdend in zijn neutraal trilt ie. Dus het lijkt me niet de bak.

De Volvo delaer vermoedt dat het de stabilisatorstangetjes zijn. Een bekend probleem bij deze auto's. Maar gaat je auto daar zo van trillen?

Wat ik verder nog kan melden is dat ik zag dat de onderzijde van de onderste draagarm LV nat was van olie. De auto is altijd super droog geweest. Kan dit olie zijn van een hydrolische motorsteun of zit die niet in de buurt van die draagarm?

Afijn, wie kan me helpen met de diagnose? Wat kan het nog meer zijn:

- schokbrekers?
- draagarmen/draagarmrubbers?
- stabilisatorstangetjes of reactiearmrubbers?
- defecte motorsteun?

Gr.,
Joost

Geplaatst: 24.04.2012 - 17:45
door MarioC70
Je geeft zelf al aan wat het eventueel zou zijn,daarop laten controleren dus.
Kan ook nog uit de motor zelf komen die trillingen(vliegwiel) bijv.
Een goeie diagnose brengt uitkomst denk ik?

Geplaatst: 24.04.2012 - 20:35
door edraket
Ik heb het vermoeden dat het draagarmrubber lek is. Het rubber daarvan is oliegevuld, en deze kan scheuren met als gevolg dat hij leeg loopt. Even goed met een bandenlichter controleren op speling en scheuren.

Motorsteunen gaan meestal nooit hydraulisch lek, maar bijna altijd pneumatisch.

Stabilisatorstangetjes geven geen trillingen, wel gerammel. op kleine oneffenheden.

Geplaatst: 24.04.2012 - 23:16
door MarioC70
Het kan aan mij liggen,maar ik ben oliegevulde draagarmrubbers nog niet tegen gekomen!

Geplaatst: 24.04.2012 - 23:33
door Johan s60
Dat kan, meestal is de olie er al uit gelopen.
Ik weet niet of er nog steeds oliegevulde gebruikt worden, maar bij de mijne kwam er bij een draagarm rubber ook olie uit.

Geplaatst: 24.04.2012 - 23:39
door MarioC70
Ik vervang er wel een aantal per week zo af en toe,maar ik ben het nog niet tegen gekomen,het enige wat je ziet is een beetje vulcanisatiemiddel,maar geen olie.
Het zal olie zijn vanuit de motor of bak die je dan er tussen ziet zitten vrees ik!

Geplaatst: 24.04.2012 - 23:50
door Johan s60
Wellicht moeilijk te zien maar onder zie je nog een klein beetje olie zitten

Geplaatst: 24.04.2012 - 23:55
door MarioC70
Ik zal er is op gaan letten wat dat precies is.

Geplaatst: 25.04.2012 - 08:52
door Walter
even verplaatst naar het juiste board

Geplaatst: 25.04.2012 - 10:03
door edraket
MarioC70 schreef:Het kan aan mij liggen,maar ik ben oliegevulde draagarmrubbers nog niet tegen gekomen!
Dat ligt dan inderdaad aan jou, want alle rubbers in de V70N (behalve de politie rubbers) zijn oliegevuld!
Als je de draagarm rubbers eraf wilt halen zonder pers moet je de rubbers stuk maken, en dan krijg je steevast een straal olie in je gezicht! Er zit best veel in, meer dan je verwacht.
Boor er maar eens eentje door dan zie je wat ik bedoel (tenzijn hij zo stuk is dat hij al leeg is).

Geplaatst: 25.04.2012 - 18:27
door Huskvarna
Heb hetzelfde probleem gehad met mijn vorige S80, bleken de draagarmrubbers en een schokbreker te zijn.

Geplaatst: 25.04.2012 - 18:37
door MarioC70
edraket schreef:
MarioC70 schreef:Het kan aan mij liggen,maar ik ben oliegevulde draagarmrubbers nog niet tegen gekomen!
Dat ligt dan inderdaad aan jou, want alle rubbers in de V70N (behalve de politie rubbers) zijn oliegevuld!
Als je de draagarm rubbers eraf wilt halen zonder pers moet je de rubbers stuk maken, en dan krijg je steevast een straal olie in je gezicht! Er zit best veel in, meer dan je verwacht.
Boor er maar eens eentje door dan zie je wat ik bedoel (tenzijn hij zo stuk is dat hij al leeg is).

Ik heb er al een aardig aantal vervangen,zelfs vandaag nog en ik ben het niet tegen gekomen,de monteurs hier ook niet,of wij hebben slechte ogen of er is iets anders aan de hand.
We houden het in de gaten!

Geplaatst: 25.04.2012 - 20:36
door toppertje
ik zet in op een aandrijfas,als we toch aan het gokken zijn

Geplaatst: 25.04.2012 - 20:41
door snorremans
Johan s60 schreef:Wellicht moeilijk te zien maar onder zie je nog een klein beetje olie zitten
Wat is de meerwaarde dat een motorsteun olie gevuld zou zijn?????
De olie die je hier op deze foto zie, komt gewoon uit het rubber zelf, want uiteindelijk is rubber een olieproduct.

Geplaatst: 25.04.2012 - 20:55
door Gast
Volgens mij heb ik hier wel eens foto’s voorbij zien komen van die rubbers.
Diegene had ze er af gebrand en van die massieve (paarse) sport rubbers gemonteerd en idd "olie".

Geplaatst: 25.04.2012 - 23:38
door MarioC70
snorremans schreef:
Johan s60 schreef:Wellicht moeilijk te zien maar onder zie je nog een klein beetje olie zitten
Wat is de meerwaarde dat een motorsteun olie gevuld zou zijn?????
De olie die je hier op deze foto zie, komt gewoon uit het rubber zelf, want uiteindelijk is rubber een olieproduct.

Het gaat dus niet om een motorsteun,maar om een draagarmrubber..

Geplaatst: 25.04.2012 - 23:40
door MarioC70
Ik ga van de week een nieuw rubber opereren en dan is kijken wat er in zit,dan weten we het precies.

Geplaatst: 26.04.2012 - 09:13
door Joppe68
Heren,

Bedankt voor alle tips! Nooit geweten dat er olie in een draagarmrubber zou zitten. In combinatie met mijn andere klachten (geluid van droog, torderend rubber en de trillingen door de carrosserie heen) is het nu ook te verklaren waarom er olie aan de draagarm ligt.

Ik ga er maar eens naar laten kijken.....

Geplaatst: 26.04.2012 - 09:14
door edraket
Ik zou een oud rubber openhalen uit een draagarm die is vervangen. Vroeger waren er 2 rubbers, een oliegevulde en een massieve (9173618). Deze laatste schijnt niet meer leverbaar te zijn, ik kan me ook voorstellen dat de oude rubbers (de oliegevulde) zijn vervangen voor massieve en daarmee de politierubbers ook zijn vervallen.

Geplaatst: 26.04.2012 - 11:43
door Jeroen-V70R
Ik ga net als toppertje voor de aandrijfas, heb het zelf ook gehad en herken het stevig schudden/ trillen van de auto bij bepaalde snelheden...