Pagina 1 van 1
uitvallen servo
Geplaatst: 26.04.2012 - 21:51
door Wim J
Sinds enige tijd heb ik het probleem dat mijn servo willekeurig uitvalt.
Nast het willekeurig uitvallen valt hij ook uit als ik in zwaar regenweer of grote plassen rij.
Het servovloeistofreservoir met ingebouwd filter, de servovloeistof zelf en de servopomp zijn reeds vervangen. Evenals de betreffende riem en spanner,...
De servo herneemt telkens vanzelf na enkele seconden.
Het gaat om een XC70 MY 2008 met klassieke servo ( niet snelheidsafhankelijk)
Tips welkom, een XC70 zonder servo stuurt behoorlijk zwaar.
Geplaatst: 26.04.2012 - 21:57
door Thom
Servotronic is toch een optie, welke snelheidsafhankelijk is? U bedoelt volgens mij de 'conventionele' stuurbekrachtiging?
Geplaatst: 26.04.2012 - 22:32
door Wim J
Thom schreef:Servotronic is toch een optie, welke snelheidsafhankelijk is? U bedoelt volgens mij de 'conventionele' stuurbekrachtiging?
Natuurlijk, ik begrijp niet op welk punt mijn bericht op dat vlak onduidelijk is.
Geplaatst: 27.04.2012 - 08:41
door edraket
Als hij specifiek uitvalt als door een plas wordt gereden lijkt het erop dat de riem op dat moment begint te slippen. Het zou kunnen dat de spanner stuk is waardoor er onvoldoende druk op de riem staat. Valt de bekrachtiging direct weg na rijden door een plas, of zit daar enige vertraging in?
Geplaatst: 27.04.2012 - 10:42
door BigSur
Heb je een slepend geluid bij het starten als de motor koud is? Ik denk ook in de richting van de riem.
Geplaatst: 28.04.2012 - 18:21
door Wim J
De riem en spanner zijn vervangen (tot twee maal toe) evenals de servopomp. Ook het reservoir met de servovloeistof is vervangen omdat het leek alsof de filter welke één geheel vormt met het reservoir verstopt was.
bij het rijden door een plas valt de servowerking uit na enige seconden om dan na 5- 10 seconden te hernemen. Er is geen slepend of piepend geluid te horen, noch bij het starten of bij het rijden door een plas,...
Geplaatst: 29.04.2012 - 11:48
door edraket
Er is ook een terugroepaktie geweest voor de buitenste riem met spanner, maar als deze al 2 maal is vervangen zal dat wel goed zitten. Deze moeten om de 120.000 vervangen worden.
Geplaatst: 22.06.2012 - 21:26
door Wim J
stand van zaken: na nogmaals de riem vervangen te hebben door een niet-volvo exemplaar nog steeds het probleem bij het rijden door plassen. Nu echter wel een vreemd geluid, niet zozeer dat van een slippende riem maar een metaalachtig geluid. En de belangrijke vaststelling dat het probleem zich niet voordoet met uitgeschakelde airco!
Nu blijven er volgens de garage twee mogelijkheden over, een vrijloopwiel, of de aircopomp zelf,.... ik hoop op het eerste,... De airco werkt overigens normaal voorzover ik kan nagaan.
Geplaatst: 05.09.2012 - 21:31
door Wim J
update: het euvel was uiteindelijk te wijten aan een niet perfect aansluitend deel van het spatbord (voorwiel passagiers zijde) waardoor blijkbaar bij het rijden door een plas veel water op de riemen terecht kwam.
Ondertussen is de airco pomp zelf ook gesneuveld. Wat hier oorzaak en gevolg is is moeilijk te achterhalen,... Ook de schokdemper aan die zijde bleek defect!
Geplaatst: 05.09.2012 - 22:37
door edraket
Duur grapje al met al denk ik. Wat merkte je aan de schokbreker? Maakte deze geluid, of was de demping niet meer ok?
Geplaatst: 07.09.2012 - 13:49
door Wim J
edraket schreef:Duur grapje al met al denk ik. Wat merkte je aan de schokbreker? Maakte deze geluid, of was de demping niet meer ok?
Duur,... ja, je begint spontaan te huilen als ik je dat vertel! Schokdemper liet inderdaad vreemd geluid horen. Aan de wegligging heb ik weinig gemerkt.
Natuurlijk gaven 2 nieuwe dempers vooraan tov de oude met ruim 220k op de teller een verschil dat is logisch lijkt me