Pagina 1 van 3
Gevoeligheid lichtsensor instellen i.c.m. DRL LED
Geplaatst: 27.04.2012 - 23:37
door roever
Ik heb net even gezocht, maar kon mijn vraag niet terug vinden in andere topics over de nieuwe DRL lampen.
Ik heb vandaag mijn nieuwe V50 in ontvangst mogen nemen. Deze is voorzien van LED DRL lampen en adaptieve Xenon lampen. Zoals ik heb kunnen testen kun je de lichtschakelaar op A laten staan en schakelt de auto dan zelf over van DRL naar Dimlicht (met meesturende lampen) als het te donker wordt. Ik vind echter dat hij daar rijkelijk laat mee is, zeker omdat de achterlichten niet branden bij DRL (dat vind ik geen lekker gevoel).
Is het mogelijk om de gevoeligheid van de sensor bij te stellen zodat deze eerder overschakelt op dimlicht? Of in het uiterste geval in te stellen dat de achterlichten ook gaan branden bij DRL ingeschakeld (hoewel ik weet dat dat officieel niet mag, volgens mij mag er geen andere verlichting branden i.c.m. de de DRL lampen)?
Geplaatst: 30.04.2012 - 07:31
door Bartk
achterlichten met DRL gaat & mag idd niet.
Gevoeligheid moet de dealer normaal wel kunnen instellen, zelf kan je dat echter niet.
Geplaatst: 30.04.2012 - 21:05
door Schorpioen
Bartk schreef:achterlichten met DRL gaat & mag idd niet.
Waar staat dat dit niet mag?
Geplaatst: 30.04.2012 - 21:07
door Mickyman
Bartk schreef:achterlichten met DRL gaat & mag idd niet.
Gevoeligheid moet de dealer normaal wel kunnen instellen, zelf kan je dat echter niet.
waar staat dat dat niet mag dan? het wordt standaard niet gedaan om energie besparing, maar ik heb met mijn A4 170.000 gereden met DRL + achterlichten, gewoon even aanzetten met Vagcom, bij Volvo werken dit soort ideale truckjes idd niet.
Geplaatst: 30.04.2012 - 21:08
door Oceanracer
De combinatie van dimlicht met DRL is niet toegestaan. Over het al dan niet branden van de achterlichten is in de wet niets opgenomen. Volvo heeft in al haar wijsheid besloten om de achterlichten niet te laten werken om op die manier brandstof te besparen.
Geplaatst: 30.04.2012 - 21:14
door Schorpioen
Oceanracer schreef:De combinatie van dimlicht met DRL is niet toegestaan. Over het al dan niet branden van de achterlichten is in de wet niets opgenomen. Volvo heeft in al haar wijsheid besloten om de achterlichten niet te laten werken om op die manier brandstof te besparen.
Als ze in de achterlichten LED lampen doen is dat probleem ook opgelost.
Geplaatst: 30.04.2012 - 21:18
door Oceanracer
Misschien komen ze eerdaags ook op dat idee.
Geplaatst: 30.04.2012 - 21:32
door roever
Bedankt voor de reacties.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je geen enkele andere vorm van verlichting mag voeren i.c.m. DRL. Ik nam aan dat ze daar ook achterlichten mee bedoelen.
Het liefst heb ik dat de achterlichten branden i.c.m. de DRL (of het nu mag of niet, kan me niet voorstellen dat er een agent in NL is die ervoor zou bekeuren als het niet mag). Dan ben je altijd goed zichtbaar en de lichtsensor zorgt dat de dimlichten aangaan als je ze nodig hebt om zelf goed te zien.
Weet iemand of dat mogelijk is?
Geplaatst: 30.04.2012 - 21:48
door Schorpioen
Heb het bij de dealer nagevraagd en het is (nog) niet mogelijk
Geplaatst: 30.04.2012 - 21:53
door roever
Jammer, zou mooi zijn als het wel kon... Dan maar zelf even op dimlicht zetten bij schemer...
Geplaatst: 01.05.2012 - 01:10
door VolvoXC70
:-#
Geplaatst: 01.05.2012 - 07:18
door Oceanracer
Ik gok er op dat dit een citaat uit één of ander Europees reglement is en geldt dus alleen als richtlijn, niet als wet.
Geplaatst: 01.05.2012 - 13:42
door VolvoXC70
:-#
Geplaatst: 01.05.2012 - 14:03
door bart simpson
we zijn er dus uit, de std DRL heeft zo zijn tekortkomingen die niet oplosbaar zijn
Geplaatst: 01.05.2012 - 14:09
door V480-S60
Mogelijke Conclusie II.
De huidige DRL is dus onzinnig en je zou dus gewoon gebruik maken van het dimlicht met de brandende achterlichten.
BTW: mijn 480 is al jaaaaaaaaren af fabriek voorzien van DRL, daarbij branden de achterlichten dus gewoon mee. En mijn DRL brandt daarbij feller als de klapkoplampen naar beneden zijn Als de klapkoplampen omhoog staan brandt het minder felle licht.
Geplaatst: 01.05.2012 - 14:13
door OGA244
Mijn 240 heeft duplo stadslichen, die dimmen als het dimlicht aangezet wordt
Geplaatst: 01.05.2012 - 14:21
door RemcoT4
Waar moeten we uit zijn? DRL verlichting heeft toch tot doel om voor tegemoetkomend verkeer beter zichtbaar te zijn. Ik zie dus geen tekortkoming(en), of mis ik iets?!
Ik zie nog steeds weinig ratio in de discussie(s) rondom de nieuwe DRL verlichting. Dat je vind dat het niet mooi is, à la... ieder zijn mening! Maar om dan maar in ieder topic argumenten aan te dragen iz. zogenaamde (on)veiligheid, wet-/regelgeving etc. ...ik vind het allemaal niet zo sterk!
Feit is dat de nieuwe Volvo DRL volledig voldoet aan alle regelgeving. Dat het een veilige en functionele toevoeging is op de nieuwe auto's (net zoals dimlicht dat altijd al was!) en dat de tijd van gloeilampen langzaam begint 'uit te sterven', wen er maar aan... 't gaat echt nooit meer goed komen!

Geplaatst: 01.05.2012 - 15:42
door bart simpson
Ik geloof er niet veel van dat LED het antwoord zal blijken te zijn, de lichtopbrengst is zwaar overdone en schiet daardoor volledig aan zijn doel voorbij.
Als ik gebruikers tref (neem daarbij ook TS) vind men het een systeem met gebreken
Geplaatst: 01.05.2012 - 15:47
door RemcoT4
De allereerste gloeilamp zal ongetwijfeld ook veel stof hebben doen opwaaien, die kaars met het doosje lucifers was immers veel betrouwbaarder...
Geplaatst: 01.05.2012 - 15:47
door Paul
Maar ik heb deze vraag destijds ook bij Volvo Nederland gelegd, omdat ik hem soms ook wat zielig vindt met aan en uitgaan. Dat hij soort van twijfelt en dan 1 seconde aan gaat, 1 seconde uit, dan 20 seconde aanblijft.
Maar met regen/mist heb ik gewoon de lampen aan. Is het vervolgens avond zet ik hem op de Auto stand, dat de bochtverlichting het ook doet.
Verder prima.