Pagina 1 van 1
B5244T3 OF B5244T5 blok in mijn 2001 V70 T5?
Geplaatst: 28.04.2012 - 13:33
door prometheus@v70
Hi,
Vandaag een automaat flush laten doen door Gerry Slot op de Forum power flush dag in Varsseveld.De flush is perfect gegaan en mijn Geartronic automaat schakeld weer perfect.
Tijdens de flush trok Gerry (man heeft echt jarenlang ervaring) de conclusie dat mijn T5 uit 1-10-2001 voorzien is van het nieuwe type T5 blok (geleverd vanaf 2004/2005), dus de B5244T5 ipv de B5244T3.
Gerry kwam tot deze conclusie doordat mijn 2001 auto voorzien is van een thermostaat welke alleen geleverd is op het nieuwere B5244T5 blok, ook het feit dat mijn 2001 auto voorzien is van het nieuwere (van Japanse makelij) gasklephuis versterkte zijn beeld.
Op zich niks mis mee, het B5244T5 blok heeft zelfs 10pk meer dan het "oude" B5244T3 blok, maar het heeft me zeer verrast en ik ben er dan ook zeer verbaasd over.(Onderhoudshistorie is geheel compleet,en dus nergens iets over motorwissel oid vindbaar), als je de computer uitleest geeft ie netjes B5244T3 aan.
Vraag is of ik op een andere (visuele) manier kan achterhalen of Gerry het inderdaad bij het juiste eind heeft? Is het wellicht mogelijk dat:
-Er een nieuwe thermostaat (met de nieuwe en dus andere behuizing) op mijn oude blok is geplaatst
-Het oude B5244T3 blok is geleverd met 2 of meer uitvoeringen tav de thermostaat behuizing?
-Het nieuwe B5244T5 blok is geleverd met 2 of meer uitvoeringen tav de thermostaat behuizing?

-Is het uberhaupt wel technisch mogelijk om een B5244T5 blok in een 2001 auto ( met dito electronica,kabelboom enz) te lepelen?
-Geeft het gasklephuis inderdaad een sterke aanwijzing of zijn er B5244T3 motoren die ook al voorzien zijn van het nieuwere type gasklephuis?
Let wel de auto rijdt perfect en ik heb er totaal geen problemen mee, ik wil het alleen zeker weten, want hoe kan ik nu een forum lid zijn met een Eland sticker op mijn T5 als ik niet eens weet wat er in het vooronder ligt!
Graag uwe suggesties en reacties!
BVD,
Harold
Geplaatst: 28.04.2012 - 13:39
door t5power
Nou, ik rijd ook met een T5 van MY2005 en het grote verschil qua rijden iig is het feit dat de auto vanaf 2000 toeren al als een beer eraan begint te trekken.
Bij de vorige T5 begon dat een stuk later (2500-3000 toeren ofzo).
Geplaatst: 28.04.2012 - 13:43
door prometheus@v70
Hi T5power,
Ik heb helaas geen vergelijk, hij pakt inderdaad redelijk vroeg op, maar dat is een subjectieve beleving.Ik ben op zoek naar de echt harde feiten.Dus echt een onderdeel wat echt alleen maar voorkomt op of het ene type of echt alleen op het andere type.
Thx!
Geplaatst: 28.04.2012 - 14:04
door wim de jong
Ik ben op zoek naar de echt harde feiten.Dus echt een onderdeel wat echt alleen maar voorkomt op of het ene type of echt alleen op het andere type.
Gerry kwam tot deze conclusie doordat mijn 2001 auto voorzien is van een thermostaat welke alleen geleverd is op het nieuwere B5244T5 blok,
Dit lijkt me duidelijk, toch?
Maar op de motor zit vast wel een typeplaatje opzij bij de distributie, met de juiste codes.
zie:
http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... tp6682.pdf
blz 154.
En software is voor de gek te houden, hoor...niet aangepast........mijne geeft nog steeds aan dat er een HU 605 in zit, terwijl ik er een Bluepower in heb zitten, om maar eens wat te noemen. Dat is gewoon de configuratie af-fabriek.
Geplaatst: 28.04.2012 - 15:17
door V70/2.4D/2003
* Hoe kan het dat er een blok van een ander bouwjaar in de auto zit? Was dat bekend toen je hem kocht?
* Weet je zeker dat het niet per ongeluk een omkatter is?
Geplaatst: 28.04.2012 - 15:27
door prometheus@v70
Hi v70/2.4D/2003,
Nee, is me nooit opgevallen,auto rijdt perfect en ziet er prima uit.Vandaar ook mijn verbazing.Onderhoudshistorie compleet e.d.
De auto is in 2006 geimporteerd vanuit Duitsland (wist ik en staat ook in de onderhoudshistorie aangegeven) naar NL,maar ik denk nu dat hij met een kapotte motor uit Duitsland is gehaald en dat er hier een nieuw/ander blok in is gegaan.En dat de auto is doorverkocht
Het is wel zo dat het niet per se negatief hoeft te zijn.
Er kan ook een nieuw blok of vrijwel nieuw blok in 2005/2006 in zijn gegaan.In dat geval ben ik natuurlijk spek koper.
De km stand die vandaag uit is gelezen komt overeen met hetgeen de teller aangeeft en wat er in het onderhoudsboekje staat.
Thx,
Geplaatst: 28.04.2012 - 19:01
door wim de jong
De km stand die vandaag uit is gelezen komt overeen met hetgeen de teller aangeeft en wat er in het onderhoudsboekje staat.
dat klopt altijd, ook al is halverwege een ander blok ingezet......die km stand blijft bewaard, ook al heeft de tweede motor (overdreven) 700000 km gedraaid, de tellerstand in de ECU is bepalend.
kijk nou eens opzij op het motortype plaatje op de distributie, dan weet je het zeker welk blok erin zit.
Is er een ander blok ingezet, heb je geen flauw idee hoeveel deze gelopen heeft......kan een (bijna) nieuwe zijn, kan ook een gebruikte met een behoorlijke ervaring ( lees: km stand) zijn.
Geplaatst: 28.04.2012 - 19:49
door prometheus@v70
Hi Wim,
Ik ga morgen even kijken, als er inderdaad een nieuwer type blok inzit dan ga ik ervan uit dat ie met kapot blok in 2006 geimporteerd is geweest uit Duitsland (volgens boekje bij kmstand 77000km),op dat moment kon dat nieuwere type b5244t5 dan maximaal 1.5 jaar oud zijn geweest (werd nl geleverd vanaf eind 2004) en dan zal de kilometerstand dus maximaal in die 1.5 jaar bij elkaar gereden kunnen zijn.
Dan moet je toch flink je best doen om in die 1.5 jaar bijvoorbeeld meer dan 100.000km bij elkaar te rijden.In dat geval zou de kmstand die de Ecu aangeeft nagenoeg gelijk zijn met de kilometerstand die het blok had gelopen 77000 vs de veronderstelde 100.000km.Kans dat het minder is is dan groter dan dan het meer zou zijn.Morgen meer.
Geplaatst: 28.04.2012 - 23:20
door wim de jong
....Dan moet je toch flink je best doen om in die 1.5 jaar bijvoorbeeld meer dan 100.000km bij elkaar te rijden.....
Klopt ook weer.......dan zou het bij normale jaarkilometers hooguit 40-50000 kunnen zijn.
Al maakt een beetje vertegenwoordiger in Duitslang toch wel behoorlijke kilometers, hoor...
Zelf heb ik in mijn goeie jaren met de 945 ook zo'n 5 jaar achter elkaar tussen de 110-120000 per jaar gereden..........maar ja, ik reed wekenlang door heel europa. Bij inruil stond ook de teller op bijna 8 ton voor een toen 9 jaar oude auto. En duitsland is ook groot van noord naar zuid.
Geplaatst: 28.04.2012 - 23:28
door Thijs
Zijn niet gewoon de thermostaat en gasklephuis vervangen door die van het nieuwere type :roll:
Geplaatst: 29.04.2012 - 09:12
door Doeke Dobma
Thijs schreef:Zijn niet gewoon de thermostaat en gasklephuis vervangen door die van het nieuwere type :roll:
De vraag van de TS is volgens mij ook of dit technisch mogelijk is.
Geplaatst: 29.04.2012 - 12:15
door Edwin
Het beste "bewijs" heb je denk ik toch van het typenummer wat is ingeponsd/gestansd aan de achterkant van het blok. Is wel wat lastig bereikbaar, moet je even bovenste deel van de distributiekap voor afhalen en dan kun je met een lampje de code zien staan in het blok.
Alleen de code op de distributiekap is ook niet 100% zekerheid!
Heb nl. ook (ongeveer) zo'n geval meegemaakt bij de aanschaf van onze T5.
Op de distributiekap stond de code van een 2.4T!
Toen ik voor een garantiegeval bij de dealer was heb ik dit voor gelegd en waren zij, net als ik, uiteraard ook zeer verbaasd.
De monteur heeft mij toen laten zien waar de code in het blok stond en dat was dus een andere (lees: de correcte) dan op de distributiekap stond!
Dus even het bovenste deel van distribtiekap, (met het gedeelte wat het kleppendeksel zit geloof ik) er afhalen (torx) en als je dan naast het rechtervoorwiel gaat staan en je tegen de achterkant van de motor aankijkt met een lampje moet je de code kunnen zien.
gr. Edwin.
Geplaatst: 29.04.2012 - 19:23
door Gast
Je zegt dat de onderhoudshistorie geheel compleet is (nergens iets over motorwissel oid vindbaar), maar dat de auto is in 2006 geimporteerd vanuit Duitsland.
Dan is het natuurlijk heel goed mogelijk dat er iets ontbreekt (kan in NL trouwens ook als de auto niet dealer wordt onderhouden)
Het is dus heel goed mogelijk dat Gery gelijk heeft. Ergens heeft wat plaats gevonden en dat is niet genoteerd.
Volgens mij heb je een masseltje? Wel bijzonder dat de auto (computer) de nieuwe gasklep aan kan.
Tja, dat de km-stand overeenkomt is vrij logisch, die komt namelijk uit de diverse computers.
Vraag is nu eigenlijk wat heeft jouw blok dan werkelijk gelopen? Dit ivm de distributieriem enz....
Geplaatst: 30.04.2012 - 16:41
door prometheus@v70
Gents,
Op de zijkant van mijn blok staat....... B5234T3, dus het type T5 blok wat in het modeljaar 2001/2002 gangbaar was. Er staat ook nog een seriecode e.d op.Als iemand obv die seriecode iets kan dan zal ik die noteren en posten.
Dus deze constatering roept iig 2 vragen op: Kan het dus toch zo zijn dat het "oudere"type blok voorzien kan worden van een behuizing van de thermostaat die gelijk is aan de behuizing van het nieuwere blok ( vanaf MY 2004)?
En kan het gasklephuis vervangen zijn door een nieuwer type?
Graag uwe suggestie & commentaar!
Gr,
Harold
Geplaatst: 30.04.2012 - 17:51
door EVV
gasklep werd in my 2002 voor de turbo modellen al vervangen door de Bosch versie, dus dat kan best dat je geen probleem etm hebt.
Geplaatst: 01.05.2012 - 23:09
door Gast
Even op zoek naar het motornummer. Elke Volvo-dealer kan je dmv VIDA vertellen welk motornummer bij jouw auto hoort.
Geplaatst: 16.05.2012 - 13:30
door Bover
JAaaaa...... en toen?
Geplaatst: 16.05.2012 - 20:05
door Gast
Bover schreef:JAaaaa...... en toen?
? Controleren?
Geplaatst: 16.05.2012 - 20:42
door Bover
Was even benieuwd hoe het is afgelopen