V70 D5 205 pk GT R-design rijervaring
Geplaatst: 28.04.2012 - 16:20
Voordat ik deze D5 kocht heb ik zelf veel gezocht naar een rijbeleving van de 'nieuwe' D5 met 205 of 215 pk (twin turbo) tov. de oude 185 pk. En al helemaal in combinatie met de (gierende) GT van de oude aandrijflijn.
Ik heb nooit aan die oude Geartronic kunnen wennen en vond het een draak van een automaat. Daarom bijna altijd Volvo's met handbak gereden. Ik kon echter niet een goede ervaring vinden en daarom zet ik nu mijn eigen verhaal voor de liefhebber neer.
Gisteren de R-design (bouwjaar september 2010; MJ 2011) opgehaald (Volvo Duitsland) en wat een verschrikkelijk fijne auto is dit geworden. De motor is rustiger dan de oude versie, klinkt prima bij belasting (de 5-cilinder roffel) en is bloedsnel. De GT doet eindeiljk wat je van een automaat verwacht. Schakelt vrij snel op, houdt de motor laag in toeren en maakt goed gebruik van het koppel vanaf zo'n 1400 toeren. Dus nauwelijks 'slip'.
Ook niet bij het verlaten van een rotonde in 3 en een flinke dot gas.
Ik had een tocht van een kleine 500 kilometer te gaan en heb de auto flink de sporen gegeven. Hele stukken tussen de 160 en 180 en ook even aan de andere kant van de 200 gesnuffeld. Verbruik over het geheel 7.4 liter bij een hoog gemiddelde. Zal in NL wel gunstiger worden bij lagere snelheden.
Klein smetje: als je de GT in handschakelen zet gaat hij in een soort S-modus en schakelt een versnelling terug. Dus op snelwegtempo is dat niet echt een ideale situatie.
De combi met het sportonderstel van de R-design maakt dit een super auto. Verreweg de fijnste Volvo tot nu.
Heb nogal wat autos gereden de laatste jaren waarbij de bekende TDI's in combinatie met DSG automaten (of zo u wilt S-tronic) en die rijden natuurlijk prima. Deze Volvo is voor mij qua rijbeleving net een tandje fijner. Ten eerste door de fijne D5 en het mooie geluid tov 2 liters en ten tweede door het relatief rustige onderstel; sportief en toch comfortabel. De duitsers zijn harder en voelen ook iets onrustiger aan.
De auto heeft ook alle veiligheidsfuture's die Volvo tegenwoordig levert. Leuk maar voor mij niet echt van belang. Wel leuke gimmicks. De ACC cruise vind ik vervelend want ook al zet je hem op de minst 'gevoelige' stand dan nog reageert hij op grote afstand al op je voorganger. Niet op een 80 km/h weg maar op de autobahn met 150 is het bijna 100 meter. Onrustig dus. Iemand een idee of dit nog anders af te stellen is? (wellicht kan de dealer er wat aan doen; klusje voor de eerste beurt).
Ik zal over een paar weken nog wat nadere info geven.
Ik heb nooit aan die oude Geartronic kunnen wennen en vond het een draak van een automaat. Daarom bijna altijd Volvo's met handbak gereden. Ik kon echter niet een goede ervaring vinden en daarom zet ik nu mijn eigen verhaal voor de liefhebber neer.
Gisteren de R-design (bouwjaar september 2010; MJ 2011) opgehaald (Volvo Duitsland) en wat een verschrikkelijk fijne auto is dit geworden. De motor is rustiger dan de oude versie, klinkt prima bij belasting (de 5-cilinder roffel) en is bloedsnel. De GT doet eindeiljk wat je van een automaat verwacht. Schakelt vrij snel op, houdt de motor laag in toeren en maakt goed gebruik van het koppel vanaf zo'n 1400 toeren. Dus nauwelijks 'slip'.
Ook niet bij het verlaten van een rotonde in 3 en een flinke dot gas.
Ik had een tocht van een kleine 500 kilometer te gaan en heb de auto flink de sporen gegeven. Hele stukken tussen de 160 en 180 en ook even aan de andere kant van de 200 gesnuffeld. Verbruik over het geheel 7.4 liter bij een hoog gemiddelde. Zal in NL wel gunstiger worden bij lagere snelheden.
Klein smetje: als je de GT in handschakelen zet gaat hij in een soort S-modus en schakelt een versnelling terug. Dus op snelwegtempo is dat niet echt een ideale situatie.
De combi met het sportonderstel van de R-design maakt dit een super auto. Verreweg de fijnste Volvo tot nu.
Heb nogal wat autos gereden de laatste jaren waarbij de bekende TDI's in combinatie met DSG automaten (of zo u wilt S-tronic) en die rijden natuurlijk prima. Deze Volvo is voor mij qua rijbeleving net een tandje fijner. Ten eerste door de fijne D5 en het mooie geluid tov 2 liters en ten tweede door het relatief rustige onderstel; sportief en toch comfortabel. De duitsers zijn harder en voelen ook iets onrustiger aan.
De auto heeft ook alle veiligheidsfuture's die Volvo tegenwoordig levert. Leuk maar voor mij niet echt van belang. Wel leuke gimmicks. De ACC cruise vind ik vervelend want ook al zet je hem op de minst 'gevoelige' stand dan nog reageert hij op grote afstand al op je voorganger. Niet op een 80 km/h weg maar op de autobahn met 150 is het bijna 100 meter. Onrustig dus. Iemand een idee of dit nog anders af te stellen is? (wellicht kan de dealer er wat aan doen; klusje voor de eerste beurt).
Ik zal over een paar weken nog wat nadere info geven.