Pagina 1 van 1

motorlampje

Geplaatst: 29.04.2012 - 10:37
door Wllemsen
Hai allemaal

Motorlampje ging branden na een bok bij achteruitrijden. Dat na even parkeren na lange rit van 4 uurtjes. Gebeurde gister.
Motorlampje ging daarna niet meer uit. Of nog niet althans, daarna wast nog maar de 2 km tot finish
Misschien relevant, eerder had in E 95 getankt in D, maar dat doe ik thuis ook, dus whatsnew.

Is dit wat in de 850 het lambda lampje was ?
En gaat t weer vanzelf uit zolas ik lees op t forum ?

Groet, Jak (Inconginto, muf, account vergeten)

Geplaatst: 29.04.2012 - 11:01
door Freek63
Het kan vanzelf uitgaan, je kunt ook resetten. Maar verstandiger is om het te laten uitlezen bij specialist of dealer.

Geplaatst: 29.04.2012 - 12:13
door vincent65
Vaag bericht, misschien ook door de schrijfstijl :D

Geplaatst: 29.04.2012 - 12:18
door Freek63
Dank je.

Geplaatst: 29.04.2012 - 12:34
door vincent65
Waarvoor... ik bedoel het eerste bericht.
Je moet toch toegeven dat dat redelijk onbegrijpelijk is.
Ook als je het meerdere keren leest.

Geplaatst: 29.04.2012 - 12:41
door Freek63
De boodschap kwam bij mij wel over: lampje brandt.

Geplaatst: 29.04.2012 - 15:01
door Wllemsen
Ja, het gaat over het motorlampje.
Dat is gaan branden nadat de motor afsloeg.
Na ca 2 km rijden is het niet uitgegaan.

Er zijn 0 meldingen, er branden geen andere lampjes

Hoe kan je het resetten?

Grt Jak

Geplaatst: 29.04.2012 - 15:05
door Freek63
Negatieve (min) accupool los en deze losse kabel even aan de positieve pool houden (plus). Met een beetje pech komt de melding daarna weer terug: dan is er écht iets niet in de haak

Geplaatst: 29.04.2012 - 15:15
door FrankS60
Wat?! Polen tegen elkaar houden?! Ik ben geen electro expert maar dat zou ik toch niet doen... Kwartiertje de - pool eraf laten doet de truuk ook en dan loop je niet het risico iets stuk te maken...

Geplaatst: 29.04.2012 - 15:19
door Freek63
@Frank: zolang er minstens één accupool los is, kan dat geen kwaad. Doel is om spanning van condensatoren in systeem af te halen. Dit laat een aantal secundaire systemen resetten.

Geplaatst: 29.04.2012 - 15:26
door MarioC70
Freek63 schreef:@Frank: zolang er minstens één accupool los is, kan dat geen kwaad. Doel is om spanning van condensatoren in systeem af te halen. Dit laat een aantal secundaire systemen resetten.
Dit is een advies wat niet klopt,het wordt door Volvo ook sterk ontraden,resetten doe je met de juiste apparatuur die daarvoor bestemd is,dat is veiliger.

Geplaatst: 29.04.2012 - 15:37
door FrankS60
Freek63 schreef:@Frank: zolang er minstens één accupool los is, kan dat geen kwaad. Doel is om spanning van condensatoren in systeem af te halen. Dit laat een aantal secundaire systemen resetten.
Ik snap het idee erachter, ik ben ook geen leek maar op dergelijke complexe electronica zou ik het er niet op wagen.

Geplaatst: 29.04.2012 - 16:45
door Rippie V70
In dld zit volgens mij 10% ethanol in de E10 in(E95) benzine.
Ik zou het iig niet tanken als ik op benzine reed.
Wellicht dat de melding weer verdwijnt na twee of drie keer tanken in NL

Geplaatst: 29.04.2012 - 17:22
door Jak
Via polen resetten heeft niet mn voorkeur, maar snap het idee. In de 850 kan het via ODB-I, dat werkt hier anders begreep ik. Heb er trouwens nog geen apparatuur voor.
Accu eraf is te doen, gaan we straks ns proberen, als k gereedschap kan vinden. Bedankt voor de tips alvast.

De E10 tip heb ik op gelet, en E10 vermeden.

Grt Jak

Geplaatst: 29.04.2012 - 21:24
door Huskvarna
« Freek63 » :@Frank: zolang er minstens één accupool los is, kan dat geen kwaad. Doel is om spanning van condensatoren in systeem af te halen. Dit laat een aantal secundaire systemen resetten.


Dit is een advies wat niet klopt,het wordt door Volvo ook sterk ontraden,resetten doe je met de juiste apparatuur die daarvoor bestemd is,dat is veiliger.

Ik heb het hier in een ander forum-item al met MarioC70 over gehad en ik snap best dat hij vindt dat het niet kan, omdat ik denk dat volvo zijn werkgever is en die adviseerd dat het niet verstandig is om te doen.
Zelf werk ik als monteur in de heftrucks, waarin ik dagelijks met complexe electronica te maken heb.
Om storingen te zoeken in de elektronica ontladen we regelmatig condensators en dit leidt niet tot problemen,

Geplaatst: 29.04.2012 - 21:29
door EVV
Rippie V70 schreef:In dld zit volgens mij 10% ethanol in de E10 in(E95) benzine.
Ik zou het iig niet tanken als ik op benzine reed.
Wellicht dat de melding weer verdwijnt na twee of drie keer tanken in NL
Zo'n beetje alle Volvos (behalve de S/V40 met GDI motor) moeten probleemloos op E10 kunnen rijden, ik heb in mijn S60 dat regelmatig gedaan zonder problemen. Bovendien zit er in E95 slechts 5% ethanol, E10 wordt echt als E10 verkocht. Overigens bevat in Nederland de euro 95 ook al 5% ethanol.

Geplaatst: 30.04.2012 - 18:37
door Jak
Hallo allemaal

Probleem is vanzelf opgelost :)
Vandaag een rit van 15 min, en na de volgende start was het lampje uit.
De reset is er niet eens van gekomen, omdat ik geen gereedschap had, dat was ik gaan halen.

Conclusie zou kunnen zijn dat de lambda sensor vervuild was na het afslaan van de motor.

Dank voor de reakties, een steuntje in de rug.

Groet, Jak