Pagina 1 van 1
tuning 440 1.8i ???
Geplaatst: 01.05.2012 - 20:44
door robelintje
ik was erg benieuw als iemand leuk idee heeft om mijn 440 wat meer vermogen te geven ??
hij zit nu wel bijna op 2 ton dus wou er niet al te veel aan uit geven
ik kwam zelf met
- pouwerfilter
- chippen
dat gaat me dan ront de 300 kosten
en dan ga ik van 90 pk naar 110 pk +/-
dus 20 pk winst
iemand anders misschien leuke ideeën ??
Geplaatst: 01.05.2012 - 20:52
door EVV
Auto inruilen tegen een 1,7, 2 liter, een turbo of een diesel, chiptunen van een 1.8 levert echt geen 110 pk op.
Geplaatst: 01.05.2012 - 21:54
door Msuidgeest
Chippen van een motor zonder turbo zorgt alleen maar voor een wat soepelere motor. Die levert zeker geen 25% meer vermogen op, misschien een paar PK meer maar dat is bij toptoerental.
Een fijne motor kenmerkt zich door soeplesse in het middengebied, die toerentallen die je normaliter rijdt.
Geplaatst: 01.05.2012 - 23:19
door euerw
Hoe kom je aan die 20pk winst?
Lijkt mij geen haalbare zaak.....
Wat is een pouwerfilter?
Geplaatst: 02.05.2012 - 00:01
door Shockwave
Niet doen Robelintje. Jammer van je geld, en je bereikt er niets mee.
Koop dan een 2 liter met 110 pk, die is al beduidend vlotter als een 1.8 op hogere snelheden. En wil je echt gaan tunen zorg dan dan je een 1.7 turbo krijgt.
Ik heb zelf bij de 460 het originele luchtfilterhuis vervangen door een carbon systeem, maar daar merkte ik qua pk's / acceleratie niets van. Gaf wel iets leuker geluidje. Daarnaast heeft mijn broer in zijn 1.8i een open luchtfilter gezet, dat bromt lekker als je het gas intrapt, maar ook geen toegenomen prestaties ofzo.
Wil je deze auto toch houden, investeer dan gewoon in goed onderhoudt. Vernieuw de onsteking: bougies, bougiekabels, rotor en verdeelkap om te beginnen. Heb je volgens mij al meer aan dan andere dingen.
Geplaatst: 02.05.2012 - 08:33
door V480-S60
Eens met Schockwave.
Geplaatst: 02.05.2012 - 12:30
door FrankS60
Ik ben ook een aardig fan van motor optimalisatie/tuning maar dat lijkt me in dit geval ook niet echt een zinnig project. Je zou nog kunnen kijken naar een ander uitlaatspruitstuk maar ik vermoed dat die niet te krijgen zijn voor jouw auto, en ze zijn al helemaal niet goedkoop.
Met chippen ga je ook zeker geen echte merkbare pk's erbij pakken. Zoals al eerder geopperd; leg dat geld bij en verkoop deze om een snellere te kopen. Ben je hetzelfde geld kwijt en je kunt met beduidend meer pk's rijden. Of als je de tijd hebt, technisch bent en je auto een tijdje kunt missen kun je ook nog een motorswap doen. Liefst dan eentje met meer vermogen en minder km's. Maar of dat nou allemaal de moeite is...
Stage 0 tuning zoals Shockwave zegt is wel een goed plan om alle originele pk's in ieder geval tot je beschikking te hebben.
Geplaatst: 02.05.2012 - 13:01
door Bakboord1
Heeft er iemand ooit een rollenbanktest gedaan voor en na stage 0 ?
Geplaatst: 02.05.2012 - 13:28
door FrankS60
Jep, 9 pk op 113 pk toen. Was een supercharged 1300cc 8V motortje en met nieuwe bougies, nieuwe vacuumslangen, nieuwe rotor+verdeelkap, nieuwe benzinefilter, nieuwe inlaat drukslangen, intercooler schoongemaakt, busje injectorreiniger, nieuwe lambda, nieuwe airflowmeter en nog wat kleine ditjes en datjes scheelde t dus 9 pk.
Geplaatst: 02.05.2012 - 13:36
door EVV
Dat is dan op een behoorlijk complex blok met relatief veel pks uit weinig cc's. Lijkt me dat de 1.8i dusdanig geknepen is dat stage 0 niet zo heel veel uit gaat maken. Het blok wordt toch behoorlijk beperkt door de single point injectie.
Geplaatst: 02.05.2012 - 13:42
door FrankS60
Haha complex was het zeker niet, techniek uit 1990 (eigenlijk al uit 1986 voor generatie 1) en met weliswaar multipoint injectie maar nog steeds een vrij ouderwetse ontsteking (hall gever) en de drukvulling werd geregeld door een 2e klep in het gasklephuis. En die pakte je dan gewoon mee met een 2e kabeltje aan het gaspedaal. Eenvoudiger dan dat kun je drukvulling niet maken, en het blok was ook van een stuitende (Volkswagen) simpelheid.
Ik denk dat het 440 blok van een dergelijke techniek is, en alleen de drukvulling mist. Zal hij misschien geen 9 pk pakken maar de soepelheid van een goed lopend blok zullen het gevoel geven dat er toch aardig wat veranderd is onder de kap. Het gaat natuurlijk om het oppervlak onder de grafiek (van vermogen) want dat bepaald hoeveel totaal vermogen je hebt verspreid over de toeren. Een piekvermogen zegt niet zo veel. En als je met een goede stage 0 je hele grafiek 5 pk omhoog kunt krijgen dan merk je dat veel meer dan een chip die erop uit is om bij 6000rpm er 8 pk bij te krijgen maar eerder in de toeren 0 winst of zelfs verlies geeft!
Geplaatst: 02.05.2012 - 15:21
door V480-S60
Het 1.8 blok is in principe een verkeerde basis. Wil je dit optimaliseren dan is dat het geld gewoon niet waard.
Een 2.0 is volgens meerdere bronnen een beter uitgangspunt.
En dan ben je nog veel geld kwijt. Ik vraag mij af of je dat er voor over hebt. Ook al omdat het een 440 is van inmiddels al weer 18 jaar oud.
Geplaatst: 02.05.2012 - 15:24
door FrankS60
Regel een turbo geblazen blok, ben je direct klaar vanwege de flinke toename in pk's en als het dan nog niet genoeg is, kun je ook makkelijk weer meer pk's erbij schroeven. Ik denk dat we wel mogen stellen dat niemand de TS aan kan raden om door te gaan met dit plan

Geplaatst: 02.05.2012 - 15:59
door EVV
Inderdaad, de 1.8 is gewoon heel beperkt door z'n monopoint injectie systeem. Misschien dat stage 0 zou helpen, maar een race monster wordt het nooit zonder ingrijpende veranderingen.
Geplaatst: 02.05.2012 - 19:01
door robelintje
oke bedankt voor de info
zal eens even kijken wat ik ga doen

Geplaatst: 02.05.2012 - 21:27
door EVV
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke chiptuner jouw 20pk erbij belooft...
Geplaatst: 03.05.2012 - 14:20
door FrankS60
Ja dat wil ik ook wel weten! Of belooft de tuner je 10 pk en moeten die andere 10 van je filter komen?
Geplaatst: 04.05.2012 - 21:13
door robelintje
op een of andere Duitse site net over de grens heb ik dat gevonden

Geplaatst: 04.05.2012 - 21:26
door JohanH
Als je zelf handig bent is de ombouw naar een 1800 16V van Renault een interessante optie. Het subframe en alles past gewoon, je moet alleen de ecu en bijbehorende bekabeling omzetten, en aansluiten op de stekker van de tellerbak omsolderen. Eventueel je airco pomp zien aan te sluiten en die gein. Is al met al wat werk maar wel het enige waar je veel winst mee haalt.
Mijne is trouwens uit 93, hoeft geen kat te hebben dus die gaat er ook onderuit, scheelt in de doorstroom wat en qua soepelheid. Inlegfilter, open luchtfilter is onzin en verlies je alleen vermogen me. Spruitstukken zijn er niet, laten maken is super duur. Verder zou je throttle bodies kunnen overwegen maar moet je wel aan een andere programmeerbare ecu of een aparte unit voor dat aan te sturen. Daarmee kun je ook kijken naar een ruwere nokkenas. Ik weet dat bij een 1800 16V van Renault een diesel nokkenas past, je moet alleen de poulie 45 graden verkeerd om monteren, en dan loopt hij een stuk ruwer en met wat meer vermogen. Er dan multipoint injectie opzetten is ook een idee alleen daar heb ik de kennis niet over.
In en uitlaat kanaal flowen kan ook een beetje winst zorgen.
Probleem alleen van dit 1800 8V blok is dat hij geen zuigerbodem koeling heeft, kan een probleem geven als je flink gaat opvoeren.
En trouwens, 10 tot 20pk met een non turbo motor ga je er niet bijkrijgen met chiptunen. Het 1800 16V blok waar ik het hierboven over heb krijgt met een rallye chip 7 echte pk's erbij...