Pagina 1 van 2

Tips bij koplampen S40 / V40 PhI / PhII vervangen

Geplaatst: 01.05.2012 - 22:07
door Pantagorian
Goed, ik had in Maart mijn APK, Die werd afgekeurd vanwege slechte linkerkoplamp voor. ( Reflector was te aangeslagen. )

Omdat ik bij het zoeken op internet te veel tegenstrijdige informatie tegenkwam, geef ik hier een aantal nuttige tips voor (de)montage van de koplampen die ik zelf in de praktijk tegenkwam! Ook maar meteen eens stappenplan.
Helaas heb ik geen foto's gemaakt, maar met gedetailleerde uitleg moet het ook mogelijk zijn!

Omdat veel mensen het hebben over eventueel demonteren van voorbumper, wil ik nadrukkelijk zeggen dat dit niet hoeft!

Extra tip voor de beginnende sleutelaar:

Wat je ook doet onder de motorkap, zorg dat je alles met beleid doet, en waar het kan met de juiste kracht. Alles wat je los schroeft labelen of duidelijk neerleggen, dit voor de juiste her-montage. Als je ergens moeilijk bijkomt, wees creatief! Speciale gereedschapjes zijn makkelijk zelf te produceren. Probeer dat voordat je gillend naar bouwmarkt rent!
Alles wat klein is en kan vallen goed in de gaten houden! Hou desnoods je hand erbij! ( Schroefjes in de motor vind de auto niet zo leuk tijdens het rijden. )



Goed,


Wat heb je nodig?

-Geduld en beleid!
-Kruiskop schroevendraaier, normale grootte.
-Platte schroevendraaier, groot of breed.
-Plastic/houten wigje met een stukje stof eromheen, of een extra paar handen!
-Stukjes stof om bepaalde delen te beschermen
-Schone, witte, stoffen handschoentjes ( ter bescherming van je materiaal. )
-WD40 Altijd ideaal!
-Steeksleutels / Engelse sleutel
-Pijpsleutel + lange schroevendraaier of metalen staafje
- Eventueel schoonmaakspullen



Hoe lang heb je er voor nodig?
Ik was zelf er 1,5 uur voor kwijt. Zelfs met een tegenslag.. Het zou korter kunnen maar je kan er ook rustig een half uur extra voor kwijt zijn.
Geef je zelf 2,5 uur de tijd, hoef je ook niet te haasten!

Stap 1:

Open je motorkap en kijk even goed naar de constructie van je koplamp.
Je ziet al gauw dat de knipperlicht aan de koplamp is vastgezet met een enkele schroef. Schroef deze los en haal hem naar voren toe eruit.
Je kan de bekabeling helemaal los halen, of laten bungelen naast je auto. Gebruik een zacht doekje ertussen om beschadingen te voorkomen.

Stap 2:

Trek bekabeling van de lamp eruit en eventueel de electrische hoogte-stel richting kabel.

Stap 3:

Er zijn nu een aantal moeren die de koplampen vasthouden!
Er zitten er 2 waar je de knipperlicht eruit heb gehaald, en 2 op de achterkant. De eerste 2 zijn makkelijk eruit te krijgen met een doodsimpele steeksleutel/engelse sleutel. ( Gaat dit niet? Spuit er wat WD40 op en laat het intrekken. )
De achterste 2 zijn het lastigst, gebruik hiervoor de pijpsleutel met een bijbehorende staaf of schroevendraaier om het via deze weg te proberen.
Dit moet vrij makkelijk gaan.

Stap 4.

Het weghalen van het glas. Om het glas zitten metalen lipjes. Met een platte schroevendraaier zijn deze er zo eruit gewipt. Deze stap KAN overbodig zijn! Mocht je dit wel willen doen, gebruik dan witte handschoenen om de binnenkant aan te raken. ( geld zeker voor de nieuwe lampen! )

Stap 5:

Nu komt het moment dat je de lamp eruit moet krijgen zonder je bumper te beschadigen! Dit kan je op 2 manieren doen:

Met een wigje onder je koplamp en je bumper, trek je het laatste een stuk naar beneden zodat een lamp eruit kan. ( zorg wel voor een doekje om je wig tegen krassen op je lak. )

Of met behulp van een extra persoon die de bumper omlaag duwt.
( doe dit met beleid! )

Ok, nu ben je al ver, alleen ga je het lastigste nog meemaken.
De lamp moet eruit.. Met een beetje wrikken en de juiste positie de lamp te draaien met je hem eruit kunnen krijgen. Onthoud erg goed de positie hoe je hem eruit krijgt. Deze is belangrijk om de nieuwe erin te doen!

Stap 6:

De auto heeft zijn ogen/oog verloren. Tijd voor de nieuwe!
Bij de nieuwe plaatsen heb ik VOOR het inbouwen wel het glas geplaatst om de houder, omdat je namelijk nooit de middelste klem onder kan vastklikken als het eenmaal is ingebouwd. Wees dus extra voorzichtig met het plaatsen, en onthoudt dus goed hoe je hem had uitgebouwd.Met diezelfde beweging moet het er ook weer in gaan!

PS:
Als je lamp exact dezelfde merk / type is kan je alles van achter naar voren doen!
Als het een namaak is, let dan vooral goed op de vorm van de lampenhouder.
(Bijvoorbeeld: Er kan een "nutteloos" kunstof hoekje in zitten die de originele niet heeft. Knip deze mooi af, gelijk aan de originele. )
Als je van Phase 1 naar 2 wilt, besef dat je hiervoor aanpassen moet maken aan je bekabeling. Als je niet weet wat je doet, stop er dan ook mee! Hier kan je een verloopje voor maken, of het professioneel klaren.




Hieronder korte uitleg over elec. hoogte-stel richting:

Dit was een optie. Heeft u deze erin zitten in de oude, moet u altijd deze overzetten naar de nieuwe ( tenzij u nieuwe elec. stel richting heeft gekocht! ) Ga hiervoor lekker op de stoel zitten en plaats dit met beleid!
Te haastig overzetten kan resulteren dan het niet werkt, en je de lamp er opnieuw uit moet halen!

Geplaatst: 02.05.2012 - 12:10
door laheije
Hoe krijg je de klemmen die het glas vasthouden er weer op en dan specifiek de onderste?
Huub

Geplaatst: 02.05.2012 - 12:29
door v402t
Met een schroevendraaier voorzichtig erop 'klikken' Niet te bang zijn; het kan meer hebben dan je denkt.

Geplaatst: 02.05.2012 - 13:19
door laheije
Ja dat weet ik ook wel, maar er is verteld dat je ze er af moet klikken als ze nog niet uitgebouwd zijn. Moet je het in omgekeerde volgorde doen gaat dat dus nooit lukken. Dus moet je eerst het glas er op monteren met de klipjes en dan inbouwen. Volgens mij kan je dan net zo goed het glas er op laten zitten voordat je de lamp demonteert.
Het klinkt allemaal onlogisch zo om het glas er af te halen en dan weer inbouwen met het glas er op. De bovenkant van de lamp daar kom je makkelijk bij maar aan de onderkant wil ik wel iemand de klipjes er op zien frunneken als de lamp er al inzit.
Huub

Geplaatst: 02.05.2012 - 13:28
door MarioC70
Eerst de koplamp eruit en dan glas demonteren natuurlijk,en andersom ook.

Geplaatst: 02.05.2012 - 14:14
door laheije
Op dit doelde ik.
Het weghalen van het glas. Om het glas zitten metalen lipjes. Met een platte schroevendraaier zijn deze er zo eruit gewipt. Deze stap KAN overbodig zijn! Mocht je dit wel willen doen, gebruik dan witte handschoenen om de binnenkant aan te raken. ( geld zeker voor de nieuwe lampen! )
Huub

Geplaatst: 02.05.2012 - 16:30
door dutchlimits
Ik heb ze er op het moment vanaf. Rubber zit normaal vast gelijmd maar zit helemaal los aan de onderkant (verklaard het vocht). Hoe krijg ik de lamp terug gemonteerd? Gewoon met glas erop? Gaat moeilijk worden......... Hoe krijg je desnoods de voorbumper een CM naar voren?

Geplaatst: 02.05.2012 - 20:31
door Pantagorian
Om de lamp terug gemonteerd te krijgen, heb ik ze er met glas en al in terug gezet. Omdat het uit monteren relatief zwaar gaat, moest het glas er echt uit voor mij. Bij het terugzetten alle klemmetjes alvast erop geklikt met het glas, en vervolgens met voorzichtig duwen hem onder de bumper gekregen. ( dan gaat de rest met priegelen vanzelf. )

Bumper hoeft niet naar voren toe, maar geeft je wel een kleine speling naar beneden toe. ;) ( druk er maar rustig een stuk op. )

Geplaatst: 02.05.2012 - 20:39
door Pantagorian
@ Huub,

In sommige situaties met de lamp krijg je de oude lamp incl. glas er gewoon niet uit omdat het rubber achter het glas is uitgezet door water oid. Dus dat betekent meer omvang/massa , en dus moeilijker verwijderbaar.

Geplaatst: 02.05.2012 - 20:50
door Pantagorian
PS: Heb het aan de topicuitleg toegevoegd :) Was ik vergeten...

Geplaatst: 03.05.2012 - 00:19
door dutchlimits
Heb de lamp met succes terug geplaatst.. wel wat kunstof beschadigd in het hoekje aan de grill zijde maar valt niet op (had een doek eronder en zelfs tape op de bumper geplakt)

Geplaatst: 03.05.2012 - 07:15
door v402t
Ik heb eens het glas vervangen. Daarvoor moet idd. de unit eruit. Het inbouwen van de unit gewoon met glas erin (en klemmen erop). Geen probleem.

Geplaatst: 03.05.2012 - 09:26
door dutchlimits
Zal nog even toelichten waarom ik mijn koplamp eruit had. Er zat condens in, en deze condens is in het glas gebrand (het condens was allang weer weg). Zat een vreselijke lelijke witte vlek in het glas. Omdat ik binnenkort APK heb wou ik het proberen zo tijdelijk te repareren. Ik heb aan de rechterzijde een gloednieuwe koplamp (aanrijding gehad met een ree) en daardoor leek de linker wel 10 jaar ouder (wat ook zo is)... Ook heeft die lieve schadebedrijf de duurdere versie van een koplamp gemonteerd wat veel meer blinkt en dikkere strepen in het glas heeft.Maar goed, koplamp heb ik gepolijst met een polijst machine @ 3000 toeren (gewoon met autowax) en hij is weer super helder, ziet er weer nieuw uit vergeleken met eerst, kan de koplamp zelfs wel te koop aanbieden wanneer ik een nieuwe heb besteld. Ik wacht hier nog mee want je ziet het verschil tussen de koplampen toch niet van 5 meter afstand, alleen als de zon er volop op schijnt.

Geplaatst: 03.05.2012 - 10:52
door laheije
Misschien een domme vraag, maar heb je het glas van binnen of van buiten gepolijst. Ik meen te weten dat er binnen een coating op zit die je normaal gesproken niet met je vingers mag aanraken, vandaar mijn vraag
Huub

Geplaatst: 03.05.2012 - 11:08
door dutchlimits
laheije schreef:Misschien een domme vraag, maar heb je het glas van binnen of van buiten gepolijst. Ik meen te weten dat er binnen een coating op zit die je normaal gesproken niet met je vingers mag aanraken, vandaar mijn vraag
Huub
Binnen. En er zit een coating dat klopt, maar als die coating helemaal is aangetast dan moet je wat.. Die aanslag was zo erg dat mijn ultra felle Xenon zelfs nog amper uitstraalde op de wegdek. Hij is nog minimaal dof maar haast niet meer te zien. Het polijsten ging super goed, alleen toen ik het wou schoonvegen toen kwamen er wel een paar krasjes (die je amper ziet).. Helaas maar het is ook maar voor tijdelijk, toch lijkt het weer super... Ik gebruikte een ultra fijne spons op de polijst machine met vettige poets spul waarmee je normaal aluminium kunt laten glimmen..

Doekje was blijkbaar wat ruwer dan de spons ivm de krasjes bij het schoonvegen...

De nieuwe koplamp (met de strepen, en is ietsjes helderder dan de oude)
http://i50.tinypic.com/vy798i.jpg

De oude koplamp (voor het grote licht is het krasje en het doffe is bij dimlicht, minimaal, kijk goed):
http://i50.tinypic.com/zmlfo4.jpg

Geplaatst: 03.05.2012 - 11:14
door laheije
Is toch een goed resultaat geworden.
Huub

Geplaatst: 03.05.2012 - 11:26
door dutchlimits
dacht ik :)

Geplaatst: 03.05.2012 - 19:11
door rottierood
Alsw aanvulling bij deze topic,de koplampen gedemonteerd.Ik heb toen de inlays gespoten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


oud glas met steenslag van 224.000 kilometer
Afbeelding

en nieuw glas gemonteerd
Afbeelding



misschien hebben jullie er wat aan.
gr Marcel.

Geplaatst: 03.05.2012 - 23:03
door Pantagorian
@marcel, Mist nou net de foto waar ik nieuwsgierig naar was! ( Het eindresultaat in de auto gebouwd! )

Zwarte inlays, optisch wel erg sjiek, maar gaat denk ik (behoorlijk) ten koste van je lichtreikte of valt dat mee?

Geplaatst: 03.05.2012 - 23:10
door Pantagorian
dutchlimits schreef:Heb de lamp met succes terug geplaatst.. wel wat kunstof beschadigd in het hoekje aan de grill zijde maar valt niet op (had een doek eronder en zelfs tape op de bumper geplakt)
Zelfs tape? Heb je misschien toch te weinig speling gegeven op je bumper?
Of had je niet meer? Maar besef wel, extra bescherming kan juist ook tegendraads werken. Waardoor je juist minder speling krijgt ivm dikte van je bescherming. Iedere mm is meegenomen.. ( dat heb je wel gemerkt denk ik haha )
Iedergeval goed dat het is gelukt! Ik hoop dat je wat aan de info had!