Tips bij koplampen S40 / V40 PhI / PhII vervangen
Geplaatst: 01.05.2012 - 22:07
Goed, ik had in Maart mijn APK, Die werd afgekeurd vanwege slechte linkerkoplamp voor. ( Reflector was te aangeslagen. )
Omdat ik bij het zoeken op internet te veel tegenstrijdige informatie tegenkwam, geef ik hier een aantal nuttige tips voor (de)montage van de koplampen die ik zelf in de praktijk tegenkwam! Ook maar meteen eens stappenplan.
Helaas heb ik geen foto's gemaakt, maar met gedetailleerde uitleg moet het ook mogelijk zijn!
Omdat veel mensen het hebben over eventueel demonteren van voorbumper, wil ik nadrukkelijk zeggen dat dit niet hoeft!
Extra tip voor de beginnende sleutelaar:
Wat je ook doet onder de motorkap, zorg dat je alles met beleid doet, en waar het kan met de juiste kracht. Alles wat je los schroeft labelen of duidelijk neerleggen, dit voor de juiste her-montage. Als je ergens moeilijk bijkomt, wees creatief! Speciale gereedschapjes zijn makkelijk zelf te produceren. Probeer dat voordat je gillend naar bouwmarkt rent!
Alles wat klein is en kan vallen goed in de gaten houden! Hou desnoods je hand erbij! ( Schroefjes in de motor vind de auto niet zo leuk tijdens het rijden. )
Goed,
Wat heb je nodig?
-Geduld en beleid!
-Kruiskop schroevendraaier, normale grootte.
-Platte schroevendraaier, groot of breed.
-Plastic/houten wigje met een stukje stof eromheen, of een extra paar handen!
-Stukjes stof om bepaalde delen te beschermen
-Schone, witte, stoffen handschoentjes ( ter bescherming van je materiaal. )
-WD40 Altijd ideaal!
-Steeksleutels / Engelse sleutel
-Pijpsleutel + lange schroevendraaier of metalen staafje
- Eventueel schoonmaakspullen
Hoe lang heb je er voor nodig?
Ik was zelf er 1,5 uur voor kwijt. Zelfs met een tegenslag.. Het zou korter kunnen maar je kan er ook rustig een half uur extra voor kwijt zijn.
Geef je zelf 2,5 uur de tijd, hoef je ook niet te haasten!
Stap 1:
Open je motorkap en kijk even goed naar de constructie van je koplamp.
Je ziet al gauw dat de knipperlicht aan de koplamp is vastgezet met een enkele schroef. Schroef deze los en haal hem naar voren toe eruit.
Je kan de bekabeling helemaal los halen, of laten bungelen naast je auto. Gebruik een zacht doekje ertussen om beschadingen te voorkomen.
Stap 2:
Trek bekabeling van de lamp eruit en eventueel de electrische hoogte-stel richting kabel.
Stap 3:
Er zijn nu een aantal moeren die de koplampen vasthouden!
Er zitten er 2 waar je de knipperlicht eruit heb gehaald, en 2 op de achterkant. De eerste 2 zijn makkelijk eruit te krijgen met een doodsimpele steeksleutel/engelse sleutel. ( Gaat dit niet? Spuit er wat WD40 op en laat het intrekken. )
De achterste 2 zijn het lastigst, gebruik hiervoor de pijpsleutel met een bijbehorende staaf of schroevendraaier om het via deze weg te proberen.
Dit moet vrij makkelijk gaan.
Stap 4.
Het weghalen van het glas. Om het glas zitten metalen lipjes. Met een platte schroevendraaier zijn deze er zo eruit gewipt. Deze stap KAN overbodig zijn! Mocht je dit wel willen doen, gebruik dan witte handschoenen om de binnenkant aan te raken. ( geld zeker voor de nieuwe lampen! )
Stap 5:
Nu komt het moment dat je de lamp eruit moet krijgen zonder je bumper te beschadigen! Dit kan je op 2 manieren doen:
Met een wigje onder je koplamp en je bumper, trek je het laatste een stuk naar beneden zodat een lamp eruit kan. ( zorg wel voor een doekje om je wig tegen krassen op je lak. )
Of met behulp van een extra persoon die de bumper omlaag duwt.
( doe dit met beleid! )
Ok, nu ben je al ver, alleen ga je het lastigste nog meemaken.
De lamp moet eruit.. Met een beetje wrikken en de juiste positie de lamp te draaien met je hem eruit kunnen krijgen. Onthoud erg goed de positie hoe je hem eruit krijgt. Deze is belangrijk om de nieuwe erin te doen!
Stap 6:
De auto heeft zijn ogen/oog verloren. Tijd voor de nieuwe!
Bij de nieuwe plaatsen heb ik VOOR het inbouwen wel het glas geplaatst om de houder, omdat je namelijk nooit de middelste klem onder kan vastklikken als het eenmaal is ingebouwd. Wees dus extra voorzichtig met het plaatsen, en onthoudt dus goed hoe je hem had uitgebouwd.Met diezelfde beweging moet het er ook weer in gaan!
PS:
Als je lamp exact dezelfde merk / type is kan je alles van achter naar voren doen!
Als het een namaak is, let dan vooral goed op de vorm van de lampenhouder.
(Bijvoorbeeld: Er kan een "nutteloos" kunstof hoekje in zitten die de originele niet heeft. Knip deze mooi af, gelijk aan de originele. )
Als je van Phase 1 naar 2 wilt, besef dat je hiervoor aanpassen moet maken aan je bekabeling. Als je niet weet wat je doet, stop er dan ook mee! Hier kan je een verloopje voor maken, of het professioneel klaren.
Hieronder korte uitleg over elec. hoogte-stel richting:
Dit was een optie. Heeft u deze erin zitten in de oude, moet u altijd deze overzetten naar de nieuwe ( tenzij u nieuwe elec. stel richting heeft gekocht! ) Ga hiervoor lekker op de stoel zitten en plaats dit met beleid!
Te haastig overzetten kan resulteren dan het niet werkt, en je de lamp er opnieuw uit moet halen!
Omdat ik bij het zoeken op internet te veel tegenstrijdige informatie tegenkwam, geef ik hier een aantal nuttige tips voor (de)montage van de koplampen die ik zelf in de praktijk tegenkwam! Ook maar meteen eens stappenplan.
Helaas heb ik geen foto's gemaakt, maar met gedetailleerde uitleg moet het ook mogelijk zijn!
Omdat veel mensen het hebben over eventueel demonteren van voorbumper, wil ik nadrukkelijk zeggen dat dit niet hoeft!
Extra tip voor de beginnende sleutelaar:
Wat je ook doet onder de motorkap, zorg dat je alles met beleid doet, en waar het kan met de juiste kracht. Alles wat je los schroeft labelen of duidelijk neerleggen, dit voor de juiste her-montage. Als je ergens moeilijk bijkomt, wees creatief! Speciale gereedschapjes zijn makkelijk zelf te produceren. Probeer dat voordat je gillend naar bouwmarkt rent!
Alles wat klein is en kan vallen goed in de gaten houden! Hou desnoods je hand erbij! ( Schroefjes in de motor vind de auto niet zo leuk tijdens het rijden. )
Goed,
Wat heb je nodig?
-Geduld en beleid!
-Kruiskop schroevendraaier, normale grootte.
-Platte schroevendraaier, groot of breed.
-Plastic/houten wigje met een stukje stof eromheen, of een extra paar handen!
-Stukjes stof om bepaalde delen te beschermen
-Schone, witte, stoffen handschoentjes ( ter bescherming van je materiaal. )
-WD40 Altijd ideaal!
-Steeksleutels / Engelse sleutel
-Pijpsleutel + lange schroevendraaier of metalen staafje
- Eventueel schoonmaakspullen
Hoe lang heb je er voor nodig?
Ik was zelf er 1,5 uur voor kwijt. Zelfs met een tegenslag.. Het zou korter kunnen maar je kan er ook rustig een half uur extra voor kwijt zijn.
Geef je zelf 2,5 uur de tijd, hoef je ook niet te haasten!
Stap 1:
Open je motorkap en kijk even goed naar de constructie van je koplamp.
Je ziet al gauw dat de knipperlicht aan de koplamp is vastgezet met een enkele schroef. Schroef deze los en haal hem naar voren toe eruit.
Je kan de bekabeling helemaal los halen, of laten bungelen naast je auto. Gebruik een zacht doekje ertussen om beschadingen te voorkomen.
Stap 2:
Trek bekabeling van de lamp eruit en eventueel de electrische hoogte-stel richting kabel.
Stap 3:
Er zijn nu een aantal moeren die de koplampen vasthouden!
Er zitten er 2 waar je de knipperlicht eruit heb gehaald, en 2 op de achterkant. De eerste 2 zijn makkelijk eruit te krijgen met een doodsimpele steeksleutel/engelse sleutel. ( Gaat dit niet? Spuit er wat WD40 op en laat het intrekken. )
De achterste 2 zijn het lastigst, gebruik hiervoor de pijpsleutel met een bijbehorende staaf of schroevendraaier om het via deze weg te proberen.
Dit moet vrij makkelijk gaan.
Stap 4.
Het weghalen van het glas. Om het glas zitten metalen lipjes. Met een platte schroevendraaier zijn deze er zo eruit gewipt. Deze stap KAN overbodig zijn! Mocht je dit wel willen doen, gebruik dan witte handschoenen om de binnenkant aan te raken. ( geld zeker voor de nieuwe lampen! )
Stap 5:
Nu komt het moment dat je de lamp eruit moet krijgen zonder je bumper te beschadigen! Dit kan je op 2 manieren doen:
Met een wigje onder je koplamp en je bumper, trek je het laatste een stuk naar beneden zodat een lamp eruit kan. ( zorg wel voor een doekje om je wig tegen krassen op je lak. )
Of met behulp van een extra persoon die de bumper omlaag duwt.
( doe dit met beleid! )
Ok, nu ben je al ver, alleen ga je het lastigste nog meemaken.
De lamp moet eruit.. Met een beetje wrikken en de juiste positie de lamp te draaien met je hem eruit kunnen krijgen. Onthoud erg goed de positie hoe je hem eruit krijgt. Deze is belangrijk om de nieuwe erin te doen!
Stap 6:
De auto heeft zijn ogen/oog verloren. Tijd voor de nieuwe!
Bij de nieuwe plaatsen heb ik VOOR het inbouwen wel het glas geplaatst om de houder, omdat je namelijk nooit de middelste klem onder kan vastklikken als het eenmaal is ingebouwd. Wees dus extra voorzichtig met het plaatsen, en onthoudt dus goed hoe je hem had uitgebouwd.Met diezelfde beweging moet het er ook weer in gaan!
PS:
Als je lamp exact dezelfde merk / type is kan je alles van achter naar voren doen!
Als het een namaak is, let dan vooral goed op de vorm van de lampenhouder.
(Bijvoorbeeld: Er kan een "nutteloos" kunstof hoekje in zitten die de originele niet heeft. Knip deze mooi af, gelijk aan de originele. )
Als je van Phase 1 naar 2 wilt, besef dat je hiervoor aanpassen moet maken aan je bekabeling. Als je niet weet wat je doet, stop er dan ook mee! Hier kan je een verloopje voor maken, of het professioneel klaren.
Hieronder korte uitleg over elec. hoogte-stel richting:
Dit was een optie. Heeft u deze erin zitten in de oude, moet u altijd deze overzetten naar de nieuwe ( tenzij u nieuwe elec. stel richting heeft gekocht! ) Ga hiervoor lekker op de stoel zitten en plaats dit met beleid!
Te haastig overzetten kan resulteren dan het niet werkt, en je de lamp er opnieuw uit moet halen!