Pagina 1 van 1
trillen/brommen/bonken
Geplaatst: 04.05.2012 - 16:14
door inspctr_gadget
Beste mensen,
Ik ben Kevin uit Rotterdam, 38 jaar en sinds 2 weken de trotse eigenaar van een V70 2.5T AWD '97 met maar liefst 204000 km...
vanwege wat bekende gebreken heb ik hem voor een erg zacht prijsje kunnen kopen; ik sleutel zelf graag.
Inmiddels vervangen: Draagarm RV, stuurhuis, koppeling, remschijven voor. Achter zitten nieuwe banden, en hij is recent uitgelijnd.
Ik heb me wat ingelezen in de ervaringen rond AWD en ben er niet heel erg blij van geworden... had ik misschien eerder moeten doen, maar de impulsieve liefhebber in mij is soms nou eenmaal de baas
Dus nu het volgende:
Als ik op de snelweg rond de 120 rijd hoor ik een vrij zware brom door de auto gaan, zingt de achteras zacht mee en vibreert het stuur lichtjes (voorwielen moeten nog gebalanceerd worden bedacht ik mij vandaag, maar lees vooral verder).
Daarnaast is er soms het gevoel in mijn stuur, vooral bij het insturen van een scherpe bocht, alsof tanden in elkaar grijpen... moeilijk uit te leggen, maar het is een regelmatig schokken dat bij het uitsturen weer weg is en er niet
altijd is.
Ik heb vaker met 4x4's gereden(offroad) en het gevoel doet me denken aan het rijden van een scherpe bocht met gesperd differentieel.
Kunnen beide verschijnselen met elkaar te maken hebben, of zijn het 2 verschillende oorzaken?
Jullie zouden mij erg blij maken met reacties, ik wil deze auto heel graag blijven rijden.
alvast bedankt,
Kevin
Geplaatst: 04.05.2012 - 16:27
door V70/2.4D/2003
Tussenbak of zoiets kapot?
Geplaatst: 04.05.2012 - 16:29
door dutchlimits
Ik zou je diff eens nakijken...
Geplaatst: 04.05.2012 - 16:33
door diesel01
Een diff die gespert is krijg je zowat niet normaal een bocht om, kan ik mij nog herinneren van vroeger.
Vaak heeft een zacht prijsje te maken met iets wat de verkoper weet en jij nog niet totdat.....
Geplaatst: 04.05.2012 - 16:33
door Walter
ik heb 'm even verplaatst naar het juiste board.
Dus nu het volgende:
Als ik op de snelweg rond de 120 rijd hoor ik een vrij zware brom door de auto gaan, zingt de achteras zacht mee en vibreert het stuur lichtjes (voorwielen moeten nog gebalanceerd worden bedacht ik mij vandaag, maar lees vooral verder).
Dit zou van alles kunnen zijn, balanceren, lagers, banden etc
Daarnaast is er soms het gevoel in mijn stuur, vooral bij het insturen van een scherpe bocht, alsof tanden in elkaar grijpen... moeilijk uit te leggen, maar het is een regelmatig schokken dat bij het uitsturen weer weg is en er niet altijd is.
Ben bang dat dit inderdaad symptomen lijken van een defect in de haakse overbrenging. Of, als je gelijk hebt, zijn het de aanslagnokken van de stuuruitslagbegrenzing die droog zijn, klodder shellvet erop en dan nog eens proberen.
Geplaatst: 04.05.2012 - 16:34
door Walter
het sperdiff is een viscokoppeling en die hangt onder de auto. Daar hoor je niet zo snel iets van knarsen op de wijze zoals TS omschrijft
Geplaatst: 04.05.2012 - 16:53
door inspctr_gadget
diesel01 schreef:Vaak heeft een zacht prijsje te maken met iets wat de verkoper weet en jij nog niet totdat.....
haha, ja klopt, maar zoals gezegd, ik heb aardig kunnen afdingen, dus ik ben ondanks het gesleutel nog steeds blij met de deal.
Al zou het vervangen van een haakse overbrenging daar wel eens roet in kunnen gooien...ik wacht nog even de reacties af.
Walter, bedankt voor het verplaatsen, moet alles nog een beetje vinden op het forum.
gr
Kevin
Geplaatst: 04.05.2012 - 16:57
door Morgenstond
Op het forum staat beschreven hoe je de AWD kunt testen. Ik meen dat je het kunt testen op nat gras. Als alleen de voorwielen gaan spinnen, dan weet je genoeg.
Geplaatst: 04.05.2012 - 17:25
door inspctr_gadget
Ja, heb ik ook gezien, binnenkort maar eens proberen.
En de haakse overbrenging schijnt voor EUR700 gereviseerd te kunnen worden, dus dat valt binnen het budget;-) Nu nog uitzoeken waar dat kan.
En ik ga sowieso de nieuwe banden aan de voorkant zetten.
Ik hou de resultaten hier wel bij:-) Wellicht dat iemand er nog iets aan heeft.
Geplaatst: 04.05.2012 - 18:14
door Jers3n
Dan zou ik goed op de verschillen in profieldiepte tussen voor en achter letten, dat is in ieder geval een kwetsbaar punt van de visco-koppeling. Vier nieuwe banden is wellicht verstandig.
Daarnaast zou ik eerst alle andere (meer betaalbare) zaken controleren/oplossen. Je voelt/hoort dingen bij het insturen, kan aan mij liggen, maar als het de haakse overbrenging is die knarst dan zou he die toch niet enkel met sturen horen/voelen. Bij knarsen enkel bij sturen denk ik eerder aan aandrijfassen of ophanging oid.
Is het zingen niet het gevolg van banden slijtage achter (gecupt)?
In ieder geval succes!
Geplaatst: 05.05.2012 - 15:02
door bernhard2
wat ook nog een optie is, is dat je cardanas niet helemaal recht is. laatst zag ik bij de volvoservicehardenberg.nl een groene AWD classic staan, en de garagehouder heeft toen de cardanas vrij simpel weer opgelapt. nieuw rubber er in oid? je kunt ze altijd even bellen. 0523264100
Geplaatst: 23.05.2012 - 16:12
door inspctr_gadget
Ok, dat van die cardanas is wellicht een optie, een rubber vervangen klinkt ook goedkoop
Inmiddels is het stuurhuis vervangen, zijn 2 banden vervangen (andere 2 waren nog bijna nieuw), 1 draagarm vervangen, alle wielen gebalanceerd en is hij uitgelijnd... Nu blijft het trillen tussen de 110 en 130, voel je soms gebonk bij het insturen in een bocht bij lage snelheden. Maar daar is verder geen peil op te trekken... hij heeft het de ene keer wel, andere keer niet.
MAAR: Ik heb een velg moeten laten repareren, want daar zat een scheur in... overduidelijk door een onzacht contact met de stoep. Daarnaast zat tot nu toe alles wat problemen veroorzaakt rechtsvoor, lekkend stuurhuis, fuseekogel speling...ook een rubber van de schokbreker kraakt rechtsvoor. Kan het zijn dat dan de homokineet een klap heeft gehad, en nu in een bepaald stand van het stuur problemen veroorzaakt? Ik ga morgen even het reservewiel erop zetten, eens kijken of dat verschil maakt, weet ik in ieder geval of het de gerepareerde velg is.
de AWD is inmiddels getest, evenals de ABS, en die doen het prima:-)
Wordt vervolgd...
Geplaatst: 27.05.2012 - 14:37
door bernhard2
Trillingen kunnen inderdaad ook vanuit de homokineet komen en dat bonken kan daar ook heel goed van komen. Op den duur kan er meer speling op komen en dan kun je het ook horen bij wegrijden sochtends of in een bocht.
Geplaatst: 15.06.2012 - 09:45
door inspctr_gadget
Jaaa!!!
De oplossing heeft zich geopenbaard :multi:
Het steunlager van de cardanas is naar zijn grootje, ik heb de as er gisteren onderuit gehaald en alles is weg, het gebonk in de bochten, de vibraties, het gebrom!! Wat een genot.
Ik heb nu via Ebay een nieuw lager besteld, voor rond EUR150 thuisbezorgd, das een stuk goedkoper dan de EUR1125 voor een hele nieuwe as. Volvo levert die lagers niet los namelijk...terwijl de as wel gewoon te splitsen is...vreemd, niet?
Dus mochten er mensen zijn met vergelijkbare problemen, zoekterm op ebay: 'driveshaft bearing V70', en je bent er. Er is zelfs een filmpje op Youtube waar ze laten zien hoe ze het nieuwe lager plaatsen... Een kind kan de was doen!
Ik zal nog even berichten of alles naar wens verloopt met de verkoper.
Tot dan!
Geplaatst: 15.06.2012 - 09:50
door V70/2.4D/2003
Kijk, en daar is dit forum ook voor bedoeld: het delen van dit soort ZEER NUTTIGE TIPS EN TRICKS! Jij kunt je vakantiegeld gaan besteden waar het voor bedoeld was ipv aan een nieuwe as, gelukkig maar.
Doe je, zo mogelijk, even een fotorepo met een soort van "how-to" in dit topic pompen?
Succes met het sleutelwerk!
Re: trillen/brommen/bonken
Geplaatst: 12.03.2014 - 00:38
door dennisv70awd
Even kort voorstellen:
Ben sinds kort de bezitter van een v70 awd 2.5t handgeschakeld lpg-g3 bj 97 omgeving nwegein (met zo nu en dan een bonkend geluid ter hoogte vd achteras/achterste helft vd wagen tijdens optrekken en bij bijna stilstand) (tussen ongeveer 15km-25km per uur)
Mooi alle liefhebberij hier : )
Ben benieuwd hoe je mooie avontuur afloopt! grtz Dennis