Pagina 1 van 2
Accuprobleem
Geplaatst: 04.05.2012 - 19:21
door AntonV70
De laatste paar weken heb ik startproblemen met mijn V70, D5, 2004, my 2005, Geartronic met standkachel. De accu (800 Ampere) zit nu 3,5 jaar in de auto. Ook na een lange rit van 500 km wil de auto na een dag of 4 stilstand niet meer starten, de startmotor trekt de motor niet meer rond. Het voorgloeien duurt trouwens niet erg lang. Ik heb met de voltmeter wat metingen gedaan. De dynamo levert 14,4 Volt, gemeten met stationair draaiende motor, lijkt mij prima. Als ik de accu urenlang heb opgeladen met mijn gelijkrichter dan is de accuspanning 13,5 V maar na 2 dagen stilstand is de spanning gezakt tot 11,9 V. Ik heb een "langzame" gelijkrichter, levert 4 tot 5 Ampere bij lege accu, dit loopt terug naarmate de accu voller wordt.
Nu kan ik een nieuwe accu monteren maar loop ik een kans dat het niet eens aan de accu ligt maar bijvoorbeeld aan het alarm, een slechte backupaccu of een kapotte diode in de dynamo ? De laatste weken sluit ik de auto trouwens af met de sleutel, volgens mij is het alarm dan uitgeschakeld.
Of moet ik de lekspanning gaan meten en hoe ? Ik weet dat dit met een Amperemeter moet tussen de kabel en de minpool maar hoe koppel ik de polen het beste los. Ik lees dat bij een automaat de contactsleutel in het contactslot moet blijven zitten bij het afkoppelen van de accu en dat stand 2 moet worden ingeschakeld bij het aansluiten van de accu.
Graag jullie advies. Hoe pak ik dit aan ?
Geplaatst: 04.05.2012 - 19:25
door Oceanracer
Accu opladen (met de auto of met de lader) en daarna de minpool losnemen. Na twee dagen (auto dus niet gebruiken) de accuspanning meten. Is hij dan ook gezakt, is de accu overleden. Zit hij nog op of boven de 12,6V dan is er wat anders aan de hand.
Geplaatst: 04.05.2012 - 19:30
door arjan_de_jong
Min kabel los nemen en daar een Ampere meter tussen. Kijken hoeveel stroom er loopt. Moet je wel de binnen verlichting uit doen.
Heb nog nooit gehoord dat je bij een automaat de sleutel er in moet laten.
Geplaatst: 04.05.2012 - 20:28
door Huskvarna
Laat je batterij even testen met een batterijtester, weet je het gelijk.
Ik lees dat bij een automaat de contactsleutel in het contactslot moet blijven zitten bij het afkoppelen van de accu en dat stand 2 moet worden ingeschakeld bij het aansluiten van de accu.
Heb hier ook nog nooit van gehoord, maar om je ecu te resetten, moet je je contact in stand 2 zetten, alle verbruikers uitschakelen dan de min van de batterij losmaken en deze even contact laten maken met de pluspool en vervolgens de min weer monteren.
Misschien is dat wat je gelezen hebt.
Geplaatst: 04.05.2012 - 20:45
door AntonV70
Dank voor jullie adviezen ! De tip van Oceanracer ga ik zeker even uitvoeren. Ik kan dus zonder problemen de accu loskoppelen en weer aansluiten en dan zonder sleutel in het contactslot ?
Over de contactsleutel in het contactslot: het volgende kwam ik tegen op de site van installatie-instructies van bijvoorbeeld de HU radio, maar misschien geldt dit alleen bij het installeren van accessoires ?
Dit geldt voor auto's met een automatische versnellingsbak
Draai de contactsleutel in stand 0.
NB!
Wacht minstens vijf minuten voordat u de connectors ontkoppelt of andere elektrische onderdelen verwijdert.
Ontkoppel de minkabel van de accu.
Geldt voor auto's met handgeschakelde versnellingsbak
Zet de contactsleutel in stand 0. Haal de sleutel uit het contactslot.
NB!
Wacht minstens vijf minuten voordat u de connectors ontkoppelt of andere elektrische onderdelen verwijdert.
Geplaatst: 04.05.2012 - 20:50
door Oceanracer
Dat heeft te maken met de stand van de pook. Anders kun je het ECC-paneel niet verwijderen en daardoor ook de HU-radio niet.
Bij het weer aansluiten van de minpool schijnt het beter te zijn dit te doen met de sleutel op stand II.
Geplaatst: 04.05.2012 - 20:53
door Gast
Als je de accu aan de lader zet, alle dopjes los, kijk dan na een aantal uren of 1 van de cellen borrelt (en de rest niet).
Zo ja dan, dan is die cel overleden en dien gevolge de accu dus ook.

Geplaatst: 04.05.2012 - 21:03
door AntonV70
Oké, ik zal de "celborreltest" ook nog even uitvoeren. Eigenlijk hoop ik dat de accu overleden is, anders wordt het lastiger zoeken.
Geplaatst: 05.05.2012 - 14:52
door AntonV70
AlexV70 schreef:Als je de accu aan de lader zet, alle dopjes los, kijk dan na een aantal uren of 1 van de cellen borrelt (en de rest niet).
Zo ja dan, dan is die cel overleden en dien gevolge de accu dus ook.

Ik ben nu de accu buiten de auto aan het doorladen met alle dopjes los, van de 6 cellen borrelen er 5 volop en 1 cel niet. Is het niet andersom Alex, dus dat een overleden cel niet borrelt?
Geplaatst: 05.05.2012 - 15:27
door w.stif
Bij accu problemen koop ik gelijk een nieuwe, en als de winter voor de deur staat en hij is vijf jaar oud, d'r uit met die handel.
Maar in jou geval heb je misschien toch een lekstroompje....
Enne hoe oud is je accu eigenlijk?
Geplaatst: 05.05.2012 - 16:29
door AntonV70
w.stif schreef:Bij accu problemen koop ik gelijk een nieuwe, en als de winter voor de deur staat en hij is vijf jaar oud, d'r uit met die handel.
Maar in jou geval heb je misschien toch een lekstroompje....
Enne hoe oud is je accu eigenlijk?
3,5 jaar dus, vind ik een erg korte levensduur. Is een accu met Volvo opdruk.
Geplaatst: 05.05.2012 - 19:19
door Gast
AntonV70 schreef:AlexV70 schreef:Als je de accu aan de lader zet, alle dopjes los, kijk dan na een aantal uren of 1 van de cellen borrelt (en de rest niet).
Zo ja dan, dan is die cel overleden en dien gevolge de accu dus ook.

Ik ben nu de accu buiten de auto aan het doorladen met alle dopjes los, van de 6 cellen borrelen er 5 volop en 1 cel niet. Is het niet andersom Alex, dus dat een overleden cel niet borrelt?
Ja die is leuk.
Het is normaal dat op den duur alle cellen gaan borrelen.
Overleden? Dan denk ik niet, maar hoe snel gingen die andere 5 borrelen?
Geplaatst: 05.05.2012 - 19:24
door Oceanracer
Was bij alle 6 het peil wel gelijk?
Geplaatst: 05.05.2012 - 19:30
door wim de jong
"Ik borrel vaak op vrijdagmiddag" Maar goed, dat is een ander verhaal.
Mijn classic V70 was ook opeens steeds de accu leeg, en ik verdacht de dynamo, slecht opladen. Het bleek dat het schakelaartje van het handschoenen kastje kapot was, en dat lampje bleef maar branden. Echt, na een redelijke nacht is de accu niet meer in staat om de auto te starten.
Moraal: kijk echt of er geen abnormale hoge lekstroom ergens loopt.
Geplaatst: 05.05.2012 - 21:20
door AntonV70
AlexV70 schreef:AntonV70 schreef:AlexV70 schreef:Als je de accu aan de lader zet, alle dopjes los, kijk dan na een aantal uren of 1 van de cellen borrelt (en de rest niet).
Zo ja dan, dan is die cel overleden en dien gevolge de accu dus ook.

Ik ben nu de accu buiten de auto aan het doorladen met alle dopjes los, van de 6 cellen borrelen er 5 volop en 1 cel niet. Is het niet andersom Alex, dus dat een overleden cel niet borrelt?
Ja die is leuk.
Het is normaal dat op den duur alle cellen gaan borrelen.
Overleden? Dan denk ik niet, maar hoe snel gingen die andere 5 borrelen?
Na ongeveer 3 uur laden gingen 5 cellen licht borrelen maar nu na 12 uur laden borrelt (wat een woord ook !) nog steeds 1 cel niet. Ik zal de accu dus maar laten testen en ook weer een nieuwe zuurweger aanschaffen, dan kun je tenminste ook zien wat voor verschil er zit in de cellen, tenminste als je een accu met doppen hebt.
In ieder geval dank voor het meedenken!
Geplaatst: 05.05.2012 - 21:23
door AntonV70
Oceanracer schreef:Was bij alle 6 het peil wel gelijk?
Ja, het peil stond in alle cellen ongeveer 2 cm boven de platen, ben ik altijd vrij sekuur in, ik controleer het peil zeker eens per 3 maanden.
Geplaatst: 05.05.2012 - 23:46
door Gast
AntonV70 schreef:Na ongeveer 3 uur laden gingen 5 cellen licht borrelen maar nu na 12 uur laden borrelt (wat een woord ook !) nog steeds 1 cel niet.
Vreemd.
Geplaatst: 06.05.2012 - 08:53
door M@rcel
sluiting in die cel.
Geplaatst: 07.05.2012 - 14:06
door AntonV70
Probleem opgelost, inderdaad 1 kapotte cel, bij de accuspecialist vastgesteld met de zuurweger, alle cellen in het groen en die ene cel hing in het rood. De accuspecialist heeft ook nog een capaciteitstest gedaan en de accu leverde maximaal maar 400 A startstroom in plaats van de 800 A volgens de specificaties van de accu. De volt-test bleek dus toch niet helemaal een goede uitslag te geven, na het volledig laden buiten de auto en 2 dagen rust schommelde het voltage nog rond de 12,7 dus kwam niet onder de 12,6. Maar toch een cel kapot dus. De accuman raadde mij een VMF-calciumaccu af, als die namelijk helemaal ontladen worden dan komt de capaciteit niet goed terug, dan moet je ze krachtiger laden dan de dynamo doet. En de accu in een V70 ontlaadt bij stilstand behoorlijk sterk door alle toeters en bellen, dus leeglopen na bijvoorbeeld 3 weken parkeren op Schiphol komt veel voor. Dus geen VMF, ik wilde trouwens ook liever een Varta, ik heb de Varta Silverline gekocht, is 100 A en 830 A startcapaciteit, de oude had 95 A en 800 A startcapaciteit. Als ik weer startproblemen krijg dan ligt het in ieder geval niet meer aan de accu !
Nogmaals dank voor de goede adviezen!
Geplaatst: 07.05.2012 - 14:46
door Laguna-S60
kan nog steeds hoor.., je nieuwe accu kan binnen een week ook weer stuk zijn
