Pagina 1 van 1
Luchtbellen in brandstofleiding v50 2.0d 2005
Geplaatst: 06.05.2012 - 16:19
door audio_nl
Al een tijd lang voel ik gestotter tijdens constante snelheden. Egr is uitgeschakeld en afgedopt. Afgelopen week een grote beurt gehad en nog steeds is het stotteren niet weg.
Vanmiddag maar eens onder de kap gekeken. Nu komen er steeds luchtbelletjes door de dieselleiding na het filter.
Dit lijkt de oorzaak te zijn van het stotteren.
Iemand ervaring hiermee en een oplossing het te verhelpen?
Misschien de o-ringen in de aansluitingen op het filter?
Graag reacties...
Groeten Marcel
Geplaatst: 06.05.2012 - 20:01
door eric vermeer
Die luchtbelletjes zijn normaal die zie je altijd en zal zeker niet de oorzaak zijn
Ik vermoed eerder een turboregelventiel
Geplaatst: 06.05.2012 - 20:03
door MarioC70
Uitlezen eerst?
Geplaatst: 06.05.2012 - 20:43
door V50-Mart
brandstof filteR?
Geplaatst: 06.05.2012 - 21:50
door audio_nl
Hoezo zijn die luchtbelletjes normaal, dit lijkt mij erg sterk!
Motor heeft koppel zat en trekt ook goed door.
Wat zou er dan met het regelventiel kunnen zijn?
eric vermeer schreef:Die luchtbelletjes zijn normaal die zie je altijd en zal zeker niet de oorzaak zijn
Ik vermoed eerder een turboregelventiel
Geplaatst: 06.05.2012 - 22:57
door MarioC70
audio_nl schreef:Hoezo zijn die luchtbelletjes normaal, dit lijkt mij erg sterk!
Motor heeft koppel zat en trekt ook goed door.
Wat zou er dan met het regelventiel kunnen zijn?
eric vermeer schreef:Die luchtbelletjes zijn normaal die zie je altijd en zal zeker niet de oorzaak zijn
Ik vermoed eerder een turboregelventiel
Die luchtbellen zijn inderdaad normaal,het is een commonrail diesel,dus deze heeft geen plunjerpomp,maar een constant hoge drukpomp.
Zowel in de aan en terugvoer zie je deze belletjes vaak.
Wat er mis kan zijn is het regelventiel op de hogedruk pomp.dat komt vaker voor,dus uitlezen is de beste remedie om mee te beginnen.
Geplaatst: 01.09.2012 - 20:43
door blijde rijder
Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn volvo 2.0D uit 2007 met nu 180.000 km op de teller. de auto bokt soms zeer sterk en viel zelfs een keer geheel uit. na het opnieuw starten liep de auto weer. daarnaast komende verbrandingsgassen in de auto naar binnen alsof de auto sterk aan het regenereren is. dit terwijl het roetfilter is verwijderd en de software is aangepast. EGR is afgedopt en softwarematig qua aansturing verwijderd. heeft dit iets van doen met de luchtmassa meting of is dit eveneens te wijten aan het turbo regelventiel. overigens is het koppel bij mij minder dan voorheen.
Geplaatst: 01.09.2012 - 20:49
door blijde rijder
nog een kleine aanvulling op bovenstaande. tijdens de vakantie in Frankrijk met de caravan erachter hoorde ik berg op de turbo regelen wat zich vertaalde in meer en minder trekkracht. heeft dit eveneens van doen met het turboregelventiel. kan je uitleggen hoe dit werkt.. is dit eenvoudig te constateren in de garage bij Volvo.
Geplaatst: 03.09.2012 - 19:48
door rost
De auto uitlezen kan een heleboel duidelijk maken! De foutcode hoeft niet direct gerelateerd te zijn aan het defecte onderdeel, maar leidt daar uiteindelijk wel toe.
Geplaatst: 03.09.2012 - 20:47
door Fietsventje
'Meer en minder trekkracht', dat lijkt sterk op het fenomeen dat ik al jaren (in meer en mindere mate) heb met mijn 2.0d.
Heb het probleem heel fel kunnen doen verminderen door de turbodruksensor te reinigen.
Zie deze post:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=713323
Dit mankement levert trouwens geen foutcode op in het motormanagement.
Geplaatst: 05.09.2012 - 17:24
door blijde rijder
bedankt voor de tip. waar zit de turbosensor. als deze achter het blok zit kan ik er niet bij. heb je hier een foto van.
bij voorbaat dank
Geplaatst: 15.09.2012 - 23:06
door Fietsventje
Sorry voor 't late antwoord, blijde rijder!
Heb even gezocht, maar vind de originele foto's niet terug.
Op deze foto zie je de sensor wel:

. Het is NIET degene waarnaar een pijl staat, maar het is de groene sensor naast de oliepijlstok.
Veel succes!
Geplaatst: 15.09.2012 - 23:27
door Ramon&Ramon
inhouden wordt meestal veroorzaakt door een verkeerde inspuiting van een injector.
een terugvoertest doen dus.
Geplaatst: 16.09.2012 - 17:46
door blijde rijder
Fietsventje schreef:Sorry voor 't late antwoord, blijde rijder!
Heb even gezocht, maar vind de originele foto's niet terug.
Op deze foto zie je de sensor wel:

. Het is NIET degene waarnaar een pijl staat, maar het is de groene sensor naast de oliepijlstok.
Veel succes!
Thks,
heb even gekeken maar bij mij ziet de motor van de V50 2.0D van jan 2007 er anders uit. de groene turbo druksensor is niet te vinden. het inlaatspruitstuk is verbonden met een slang die van rechts en van links komt. de EGR pijp zit wel op de juiste plek.
beschik je soms over nog een foto waar deze sensor is terug te vinden bij het vergelijkbare motortype.
bij voorbaat dank.