Pagina 1 van 2
D5, nog niet oplosbare foutmelding aansturing verstuiver
Geplaatst: 08.05.2012 - 13:00
door Jers3n
Buiten dat de dealer er volop mee bezig is toch ook de vraag hier of er ideeën/ervaringen zijn met het bij onze D5 aanwezige euvel.
Naar aanleiding van een licht schokkend/fluctuerend gevoel onder het rijden bij 1500-1800 tpm (vooral voelbaar bij ca. 55 km/h, maar ook bij andere snelheden en vergelijkbaar toerental) en zelf de winterwielen al te hebben geprobeerd, toch de auto laten uitlezen. Er kwam een melding 'foute aansturing' (van computer) naar de verstuiver in cylinder 3 naar voren. (bij 25 van de laatste 26 starts).
Auto is nu bij de dealer, maar het probleem is weerbarstig. Alle stekkers zijn gecontroleerd, mechanisch is alles oké en een retourmeting gaf aan dat alle verstuivers in orde zijn.
Daarnaast is er ook al een ander computer geprobeerd, ook dat bood geen soelaas. Laatste wat ik weet is het plan de verstuiver van cyl. 3 uit te wisselen met één van de andere 4 om te kijken of de melding mee verhuist.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Vooropgesteld dat ik er vertrouwen in heb dat het opgelost wordt, ben ik toch benieuwd of er wellicht ervaringen zijn bij anderen met dit, schijnbaar vreemde, euvel en wat de oplossing zou kunnen zijn.
Door de specifieke melding op cyl. 3 lijkt het geen brandstoffilter of -pomp, LMM, turbodrukventiel, oid wat alle cylinders aangaat te zijn. Zou het in de kabel tussen computer en verstuiver kunnen zitten (bv. kabelbreuk)?
Off topic:
Zo'n V60 2.0T (chip 240 Pk) rijdt ook prima, al valt de hoofdruimte me erg tegen. Hij is in ieder geval snel genoeg al mis ik de beleving van het motorgeluid wel een beetje. En door een vol in de ankers gaande brommert (bestuurder zag een 'parkeerplekje' op de stoep) weet ik ook dat city-safety werkt... :oops:
(al vermoed ik dat ik zelf ook op tijd stil had gestaan).
Re: D5, nog niet oplosbare foutmelding aansturing verstuiver
Geplaatst: 08.05.2012 - 13:36
door diesel01
Jers3n schreef:Buiten dat de dealer er volop mee bezig is toch ook de vraag hier of er ideeën/ervaringen zijn met het bij onze D5 aanwezige euvel.
Naar aanleiding van een licht schokkend/fluctuerend gevoel onder het rijden bij 1500-1800 tpm (vooral voelbaar bij ca. 55 km/h, maar ook bij andere snelheden en vergelijkbaar toerental) en zelf de winterwielen al te hebben geprobeerd, toch de auto laten uitlezen. Er kwam een melding 'foute aansturing' (van computer) naar de verstuiver in cylinder 3 naar voren. (bij 25 van de laatste 26 starts).
Auto is nu bij de dealer, maar het probleem is weerbarstig. Alle stekkers zijn gecontroleerd, mechanisch is alles oké en een retourmeting gaf aan dat alle verstuivers in orde zijn.
Daarnaast is er ook al een ander computer geprobeerd, ook dat bood geen soelaas. Laatste wat ik weet is het plan de verstuiver van cyl. 3 uit te wisselen met één van de andere 4 om te kijken of de melding mee verhuist.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Vooropgesteld dat ik er vertrouwen in heb dat het opgelost wordt, ben ik toch benieuwd of er wellicht ervaringen zijn bij anderen met dit, schijnbaar vreemde, euvel en wat de oplossing zou kunnen zijn.
Door de specifieke melding op cyl. 3 lijkt het geen brandstoffilter of -pomp, LMM, turbodrukventiel, oid wat alle cylinders aangaat te zijn. Zou het in de kabel tussen computer en verstuiver kunnen zitten (bv. kabelbreuk)?
Off topic:
Zo'n V60 2.0T (chip 240 Pk) rijdt ook prima, al valt de hoofdruimte me erg tegen. Hij is in ieder geval snel genoeg al mis ik de beleving van het motorgeluid wel een beetje. En door een vol in de ankers gaande brommert (bestuurder zag een 'parkeerplekje' op de stoep) weet ik ook dat city-safety werkt... :oops:
(al vermoed ik dat ik zelf ook op tijd stil had gestaan).
Ook wij staan een beetje in dubio...
Onze V70 '07 SE heeft een gezonde kmstand en dat zie je terug in de inruil prijs op bijv een V60 D5 uit 2011.
Voor de ruimte hebben wij op dit moment geen V70 nodig bovendien willen wij een dynamisch rijdende station met een vlot schakelende GT.
Een 520d(ook over na zitten denken) past op deze leeftijd nog niet helemaal bij ons.
On Topic succes met de verstuiverproblemen, ook ik merk een lichte twijfeling bij die snelheid.
Ik zorg dat ik bij die snelheid in de vier zit, na de bakflush zit de bak in D ook in het vierde verzet.
Geplaatst: 08.05.2012 - 14:28
door edraket
Geef dan even aan wat de foutmelding is. Zo kan niemand er iets over zeggen denk ik.
Geplaatst: 08.05.2012 - 14:58
door Jers3n
Er kwam een melding 'foute aansturing' (van computer) naar de verstuiver in cylinder 3 naar voren. (bij 25 van de laatste 26 starts).
Verder dan dit kom ik nu even niet, de foutcode/exacte melding is mij niet (meer) bekend. Dat zal ik nog eens navragen bij volgend contact, maar ik heb m wel op beeld gezien tijdens het uitlezen (alweer even geleden) en er staat me dus nog bij dat het een 'aansturingsfout mbt verstuiver cyl. 3' was.
Geplaatst: 08.05.2012 - 15:03
door MarioC70
Die fout kan dus ook in de injector zelf zitten als deze inwendig is onderbroken,dat komt wel vaker voor.
Geplaatst: 08.05.2012 - 15:16
door Jers3n
MarioC70 schreef:Die fout kan dus ook in de injector zelf zitten als deze inwendig is onderbroken,dat komt wel vaker voor.
En een retourmeting geeft dan geen uitsluitsel/afwijkende retour opbrengst?
En dan zou de fout in ieder geval mee moeten verhuizen bij verwisselen van verstuiver.
Geplaatst: 08.05.2012 - 15:44
door MarioC70
Jers3n schreef:MarioC70 schreef:Die fout kan dus ook in de injector zelf zitten als deze inwendig is onderbroken,dat komt wel vaker voor.
En een retourmeting geeft dan geen uitsluitsel/afwijkende retour opbrengst?
En dan zou de fout in ieder geval mee moeten verhuizen bij verwisselen van verstuiver.
Een injector bestaat uit twee delen,een mechanisch,s en electronisch,s,dus een electra probleem heeft niets met de terugvoer van doen..dat is een probleem in de afdichting inwendig van de injector.
Je dealer kan precies zien waar de fout zit,mits ze beetje slim zijn natuurlijk en dat ontbreekt er nog wel is aan,bij die dieselmaterie..
Geplaatst: 08.05.2012 - 15:51
door edraket
Wat ook nog wel eens voorkomt is een te hoge weerstand in de bekabeling van de aansturing (ECU) naar de injector. Daardoor valt deze buiten het werkgebied (te hoge brandstof correctie) met als gevolg een foutcode. Je kunt dan injectoren verwisselen tot je een ons weegt, maar de code gaat er niet van weg.
De foutcode is dan iets van "injector 3 signaal te hoog/laag" (ECM-2330) of injector vermogen per trap cil 3 te hoog/laag (ECM-2690).
Het stotteren hoeft overigens helemaal niets met deze foutcode van doen te hebben.
Hoeveel km heeft de auto gelopen?
Geplaatst: 08.05.2012 - 19:09
door Jers3n
Zo, auto inmiddels weer opgehaald. Storing is (nog) niet opgelost...
Wisselen van de injector had geen effect, foutcode op cil. 3 ook met andere injector, bekabeling is door gemeten en goed bevonden, wat er verder allemaal geprobeerd is weet ik (nog) niet. Heb morgen weer contact.
Wel weet ik de exacte storingscode: "ECM-2690 injector vermogen per trap, cil. 3 - Signaal te hoog."
Ook de monteur(s) ervaren het licht schokkende/haperende gevoel, en net als ik ervaren ze het soms (bijna) niet en later weer duidelijk wel.
Advies is 2-ledig, of, indien de irritatie-factor niet te hoog is, er zo mee door te rijden. Auto rijdt en trekt goed, geen merkbaar minder vermogen of afwijkend geluid en heeft ook geen afwijkend verbruik (of je moet 14,8 km/l van de afgelopen tankbeurt te goed vinden...).
Daar tegenover, indien we het toch uitgezocht willen hebben, is er het geadviseerde vervolgonderzoek in de vorm van, als ik het allemaal goed begrepen heb, het lichten van (een deel van) de kleppendeksel om de klepstoters nader te onderzoeken. Maar dat gaat gepaard met aanzienlijke kosten.
Auto heeft overigens net 209.000 km gelopen.
Heb nog wel wat vragen, o.a. wat de mogelijke risico's zijn van doorrijden, wat betekend/wat is "te hoog" in de foutcode, wat is de nu de vermoedelijke oorzaak, etc. Heb geen zin om (bv tijdens weer een vakantie) met stukken te komen staan. (De lekke turboslang van afgelopen zomer vond ik eigenlijk wel genoeg.)
Eerst thuis maar eens overleg plegen en de ontstane financiële schade van het euvel tot mij laten komen.....
Geplaatst: 08.05.2012 - 22:38
door edraket
Ik heb eens precies hetzelfde gehad. Na vervangen van de injector nog steeds hetzelfde probleem. Overigens was deze injector niet helemaal in orde (slechter starten). Na vervangen startte de auto weer goed, alleen deze code was er nog steeds. Na goed schoonmaken van de aansluitingen aan de ECU was het probleem verholpen.
Aan de ECU zitten versterkers (transistoren) die het signaal versterken om de injectoren open te sturen. Deze transistor doet het of niet, maar niet half. Dat moet dan wel een overgangsweerstand zijn. Ik zou alle punten even doormeten naar de injector toe. Er is een signaal en een massa draad per injector.
Geplaatst: 09.05.2012 - 10:26
door Jers3n
Dat het ook in de bekabeling tussen ECM en verstuiver zou kunnen zitten had ik ook al bedacht. Nagevraagd en alle verbindingen/'draden' zijn doorgemeten, en alle aansluitingen schoongemaakt.
Leek me al dat ze de aansluitingen aan de ECM, bij het wisselen van ECM (wat dus geen effect had) zeker weten goed willen hebben.
Maar ter info voor mijzelf, waar vind ik de ECU en de betreffende aansluitingen in de motor ruimte?
Aan de bijrijderskant tegen het spatbord richting schutbord? Wellicht zelf (geassisteerd door bevriende vrachtwagenmonteur) de aansluitingen nog eens nalopen.
Kan ik dan gelijk, samen met hem, de richtingaanwijzer contacten nog eens schoonmaken, deze hapert nu regelmatig.
Geplaatst: 09.05.2012 - 12:59
door sbv
Ik had die melding erin zitten, maar na een bezoekje aan Rica zijn ze weg. Of eea ermee samenhangt weet ik zo niet. Ook als ik de standaard software weer terug zet komt de melding niet meer terug
Geplaatst: 09.05.2012 - 13:16
door Jers3n
Haha, moet ik dan toch naar Rica?
Dat is waarschijnlijk een stuk goedkoper als het vervolg onderzoek...
Geplaatst: 09.05.2012 - 14:52
door Quota
Jers3n schreef:Haha, moet ik dan toch naar Rica?
Dat is waarschijnlijk een stuk goedkoper als het vervolg onderzoek...
Dan zou ik zeggen "niet geschoten is altijd mis..." :razz:

Geplaatst: 09.05.2012 - 15:06
door edraket
Jers3n schreef:Dat het ook in de bekabeling tussen ECM en verstuiver zou kunnen zitten had ik ook al bedacht. Nagevraagd en alle verbindingen/'draden' zijn doorgemeten, en alle aansluitingen schoongemaakt.
Leek me al dat ze de aansluitingen aan de ECM, bij het wisselen van ECM (wat dus geen effect had) zeker weten goed willen hebben.
Maar ter info voor mijzelf, waar vind ik de ECU en de betreffende aansluitingen in de motor ruimte?
Aan de bijrijderskant tegen het spatbord richting schutbord? Wellicht zelf (geassisteerd door bevriende vrachtwagenmonteur) de aansluitingen nog eens nalopen.
Kan ik dan gelijk, samen met hem, de richtingaanwijzer contacten nog eens schoonmaken, deze hapert nu regelmatig.
Zoals gezegd is het niet de versterker. Als je de ECU wisselt worden ook deze transistoren gewisseld. Het moet dus in de bedrading of een verstuiver zitten. Aangezien de laatste ook al is vervangen blijft er maar 1 ding over.
ECU zit op het luchtfilterhuis met de 2 grote connectoren. Als je wilt weten welke posities voor de injectoren zijn moet je je maar weer even melden, tenzij je zelf Vida hebt. Dan kun je het ook zelf opzoeken.
Geplaatst: 09.05.2012 - 17:23
door Jers3n
Ik heb net met de "behandelend monteur" gesproken. De foutmelding is er inmiddels wel uit, er is nog een aantal keren mee gereden om te kijken of de melding weer terug kwam, maar dat is (nog) niet gebeurt.
Het licht schokkende gevoel (dat je als passagier overigens haast niet kunt merken), waarschijnlijk veroorzaakt door het niet goed meedoen van een cilinder (nr.3?), is bij bepaalde constante toerentallen nog steeds merkbaar. Het komt duidelijk uit de aandrijving/motor, maar bij door accelereren is het niet voelbaar en stationair loopt hij gewoon goed. De motor maakt wel iets meer lawaai dan dat hij nieuw deed maar dat is na ruim 2 ton niet verwonderlijk.
Er kan (uiteraard) verder gezocht worden waarbij dan gedacht wordt aan (beginnend) versleten klepstoter(s). Wordt de slijtage hiervan erger dan zal de motor een meer stoomboot-achtig/ploppend geluid (zoals bij Kuupertie?) gaan maken zo is mij verteld, dus daar gaan we op letten.
Ga het even zo laten en denk ik voor de zomervakantie met een oliewissel ook een 'motorolie-flush'* laten doen. Het zou kunnen dat het na goed schoonmaken van de motor iets beter gaat worden.
Eenieder in ieder geval bedankt voor de adviezen tot zo ver.
* motor met reinigende toevoeging in de oude olie 30 min. stationair laten draaien alvorens olie te wisselen.
Geplaatst: 09.05.2012 - 19:01
door kuupertie
Plop ervaringsdeskundige aanwezig.
Jij hebt ook de 136kw versie toch ?
D5244T
Geplaatst: 09.05.2012 - 19:33
door Jers3n
Yep, D5244T4, 136 kW, 185 Pk. Kon het "plop-topic" zo snel niet vinden, maar goed de onze plopt dus nog niet.
Hoe is het nu, ploppen geheel weg? Zijn bij jou de klepstoters allemaal vervangen? Ik begreep wel dat het vervangen van de klepstoters, alle 20, niet goedkoop is.
Geplaatst: 09.05.2012 - 20:12
door kuupertie
+/- 1500 euro voor stoters en tuimelaars.
Plop is geheel weg.
Ik heb vorige week een softwareupdate laten uitvoeren om te voorkomen dat plop ooit terugkomt. Daarbij is ook uitgelezen zonder storingen.
Zit op een gemiddeld verbruik van 5.5 liter over +/- 10.000 KM.
Ik rij ontzettend veel 100kmh CC.
Ik verbeeld me ook wel eens dat mijne dezelfde verschijnselen vertoond als die van jou. Ook een klein dipje bij het uitrijden voor stoplichten of drempels.
Ik ben echter zeer hypochondrisch en het zal ook heel goed een onbalansje kunnen zijn.
Geplaatst: 09.05.2012 - 20:56
door Jers3n
Hoe gaat die software-update dat voor elkaar krijgen? Ervanuitgaande dat je op de update ivm het regenereren doelt? Die zou er bij ons al lang in moeten zitten. Ik heb begrepen dat het onder slijtage valt.
Overigens heeft de onze geen dip bij uitrijden, oid maar juist bij constante snelheid (ook op CC) en dan is het bij bepaalde toerentallen beter voelbaar. Bv bij ca.1500-1600 tpm in 4 en ca. 2200 tpm in 3. Die laatste situatie heb ik pas ervaren op aanwijzing van de monteur, ik rij zelf nooit constant op 2200 tpm in 3, zit ik allang in 4. Maar bij ca. 1500 tpm in 4 rij je met onze XC ongeveer 50-55 Km/h, en dat rij ik weer wel regelmatig...