Pagina 1 van 1

Afslaan bij kwart tank

Geplaatst: 09.05.2012 - 23:33
door game0ver
Mijn wagen 1.9 diesel 116 PK uit 2003, heeft het probleem dat wanneer de tank op een kwart is de motor afslaat tijdens het rijden. Bij een volle tank heb ik totaal geen problemen, en gewoon vol vermogen. Nu denk ik dus dat er waarschijnlijk vuil in de tank zit.

Iemand bekend met dit probleem ? En hoe is de tank,vlotter enz het makkelijkste te reinigen

Gr. Danny

Re: Afslaan bij kwart tank

Geplaatst: 10.05.2012 - 19:55
door snorremans
game0ver schreef:Mijn wagen 1.9 diesel 116 PK uit 2003, heeft het probleem dat wanneer de tank op een kwart is de motor afslaat tijdens het rijden. Bij een volle tank heb ik totaal geen problemen, en gewoon vol vermogen. Nu denk ik dus dat er waarschijnlijk vuil in de tank zit.

Iemand bekend met dit probleem ? En hoe is de tank,vlotter enz het makkelijkste te reinigen

Gr. Danny
Waarschijnlijk is de aanzuigbuis die in de tank zit ( lek ) te kort, bij een een diesel word de brandstof van boven uit de tank opgezogen door een buis die tot bijna onder in de tank loopt.
Nu zal er op een kwart van de tank een opening in die buis zitten, dan wel dat de buis is afgerot is , zodat je bij een kwart vol van de tank lucht gaat opzuigen en de motor afslaat

Grtz Snorremans

Re: Afslaan bij kwart tank

Geplaatst: 12.05.2012 - 17:41
door game0ver
snorremans schreef:
game0ver schreef:Mijn wagen 1.9 diesel 116 PK uit 2003, heeft het probleem dat wanneer de tank op een kwart is de motor afslaat tijdens het rijden. Bij een volle tank heb ik totaal geen problemen, en gewoon vol vermogen. Nu denk ik dus dat er waarschijnlijk vuil in de tank zit.

Iemand bekend met dit probleem ? En hoe is de tank,vlotter enz het makkelijkste te reinigen

Gr. Danny
Waarschijnlijk is de aanzuigbuis die in de tank zit ( lek ) te kort, bij een een diesel word de brandstof van boven uit de tank opgezogen door een buis die tot bijna onder in de tank loopt.
Nu zal er op een kwart van de tank een opening in die buis zitten, dan wel dat de buis is afgerot is , zodat je bij een kwart vol van de tank lucht gaat opzuigen en de motor afslaat

Grtz Snorremans

Dit klink aannemelijk, ga proberen om de vlotter met aanzuigbuis er uit te halen en te inspecteren op scheuren, hoorde ook dat de aanzuigbuis van plastic is dus scheur lijkt mij eerder dan afgerot.

Gr. Danny

Geplaatst: 18.05.2012 - 00:33
door FrankS60
Ik meende dat de vlotter via de canbus zijn stand doorgeeft, en bij een foute calibratie kan de meter dus iets anders aangeven dan de daadwerkelijke hoeveelheid overgebleven brandstof. Dat schijnt dan weer te kunnen gebeuren als je tankt met het contact aan.

Als hij afslaat met de meter op 1/4e, hoeveel liter kan er dan in met tanken? Komt dat overeen met 3/4e van een volle tank?

Geplaatst: 18.05.2012 - 14:46
door sjoerdb
1/4 kwart van tank is niet exact 25% van de tankinhoud, loopt bij veel auto's beetje raar vanwege vorm van de tank.

Geplaatst: 18.05.2012 - 18:02
door Iroll
Ik meende dat de vlotter via de canbus zijn stand doorgeeft, en bij een foute calibratie kan de meter dus iets anders aangeven dan de daadwerkelijke hoeveelheid overgebleven brandstof.
Ik denk niet dat er al een canbus systeem in een 1.9diesel uit 2003 zit.

Geplaatst: 19.05.2012 - 07:56
door game0ver
Zit inderdaad geen canbus op, meter klopt redelijk met hoeveel ik tank,3/4 is 40 liter.

Heb nu wel al een lekkage gevonden op 1 van de verstuivers, bovenop de verstuiver zit een plastic retouraansluiting met een o-ring waar hij op lekte.
Nu een nieuwe 0-ring geplaatst. Vraag me wel af of je dan de pomp of rail nog moet ontluchten? En tank is nu nog vol dus nog even afwachten of dit heeft geholpen.

Geplaatst: 02.07.2012 - 23:46
door game0ver
Probleem is inmiddels opgelost! Na vervangen van het tankelement geen problemen meer!

Geplaatst: 03.07.2012 - 19:36
door snorremans
game0ver schreef:Probleem is inmiddels opgelost! Na vervangen van het tankelement geen problemen meer!
Zat er aan het tankelement ook de aanzuigbuis ?

Geplaatst: 05.07.2012 - 23:34
door game0ver
Tankelement bestaat eigenlijk uit 2 delen, die van elkaar kunnen bewegen.
Hier tussen zit een flexibele slang die deze met elkaar verbind.

Ik denk nu zelf dat dit slangetje lek is geweest, waardoor er lucht werd aangezogen.

Geplaatst: 06.07.2012 - 10:01
door snorremans
game0ver schreef:Tankelement bestaat eigenlijk uit 2 delen, die van elkaar kunnen bewegen.
Hier tussen zit een flexibele slang die deze met elkaar verbind.

Ik denk nu zelf dat dit slangetje lek is geweest, waardoor er lucht werd aangezogen.
Had je niet eerst alleen het slangetje kunnen vervangen ipv. het hele tankelement. was denk ik een stuk goedkoper geweest.

Geplaatst: 06.07.2012 - 17:03
door game0ver
Inderdaad zou ik dit geprobeerd kunnen hebben, echter was het slangetje van hard plastic en dit zat goed vast geklemd. Heb nu gewoon het zekere van het onzekere genomen.
Op de sloop een andere gehaald en geprobeerd. Ben er ook niet zeker van dat het echt aan het slangetje heeft gelegen, uiteindelijk nu voor 40 euro klaar

Geplaatst: 06.07.2012 - 21:41
door snorremans
game0ver schreef:Inderdaad zou ik dit geprobeerd kunnen hebben, echter was het slangetje van hard plastic en dit zat goed vast geklemd. Heb nu gewoon het zekere van het onzekere genomen.
Op de sloop een andere gehaald en geprobeerd. Ben er ook niet zeker van dat het echt aan het slangetje heeft gelegen, uiteindelijk nu voor 40 euro klaar
Als het slangetje ( knik ) op en kwart tank zit is voor mij 1 en 1 is 2.
Grtz Snorremans

Geplaatst: 07.07.2012 - 17:39
door game0ver
Klopt maar omdat er in het originele geribbelde slangetje twee bochten zaten was ik bang dat met een normaal slangetje hij in de bocht zou knikken en alsnog geen brandstof zou krijgen.
En aangezien ik geen zin heb om de boel div keren te moeten monteren, leek me dit het makkelijkste