Pagina 1 van 2

C70 T5 laten tunen door Tunex?

Geplaatst: 11.05.2012 - 08:26
door S80 Executive
Beste Forummers,

Ik ben eigenlijk heel tevreden met mijn C70 T5 aut., zeker na flushen van de automaat onlangs door GS powerflush tijdens de forum-flushdag in Varsseveld, rijdt hij nog beter. Ik werd laatst gewezen op Tunex, zij chiptunen je T5 van 240 pk / 330 Nm naar 275 pk / 410 Nm. Dat klinkt heel aanlokkelijk. Het is me niet te doen om de absolute sprint, maar het versnellen van 50-80, 80-120 etc., lijkt me nog relaxter en gemakkelijker te gaan met de 410 Nm.

Is het verstandig met 203.000 kilometer op de klok? Ik rijd over het algemeen erg rustig (gemiddeld verbruik 1 op 10), dus echt kapot draaien zal het niet. Tunex vraagt EUR 200 en stelt dat als je niet tevreden bent, je zonder opgaaf van reden kunt laten terugtunen naar origineel. Wat vinden jullie, Volvoliefhebbers, ervan? Ervaring met Tunex? Ervaring met tunen T5 automaat?

Afbeelding

Geplaatst: 11.05.2012 - 21:04
door sean850
prijs is erg aanlokkelijk maar heb mindere ervaring maar ook positieve gelezen over tunex. Zelf ga ik liever naar een iets beter bekend staande tuner als Fasttech kost je iets meer maar ben je zeker verzekerd van goed werk. ook rica en european tuning staan heel goed aan geschreven als het om volvo's gaan.

Geplaatst: 11.05.2012 - 21:04
door koen.s
Ik had mn C70 T5 automaat, bij ET laten tunen.
De automaat schakelde veel soepeler, en zelfs het verbruik omlaag.
Geen chip erin betaalen en rijden, maar de turbodruk en AFR worden ook gelijk gecontroleerd.
Mijn advies is chippen bij een volvo specialist, betaal je wel meer maar weet je zeker dat het goed is.

Geplaatst: 11.05.2012 - 21:21
door ivoandriessen
Mijn D5 is bij Tunex gedaan, rijd perfect, nooit problemen en super service (na de 2.0 update hebben ze de tuning netjes teruggezet).

Geplaatst: 11.05.2012 - 23:01
door S80 Executive
Tja, lastig. Bij Fasttech hebben ze wel expertise. Toen ze nog in Neede zaten ben ik er eens met m'n S80 T6 geweest. Deze accelereerde niet meer mooi gelijkmatig, maar "golvend". De dealer kon geen foutmelding vinden en de jongens van Fasttech gingen met laptop mee een stuk rijden en na veel nadenken en proberen bleek het turbodruk regelventiel de boosdoener. Je moet er echter wel het dubbele betalen...

Ik heb nog niet echt negatieve verhalen gelezen over Tunex, behalve de wat onpersoonlijke benadering. @ivoandriessen, kun je nog wat meer vertellen, hoeveel getunde kilometers heb je al gereden? Verbruik?

Geplaatst: 11.05.2012 - 23:32
door elianmars
Vraag Tunex in ieder geval of ze ook rekening houden met de automatische versnellingsbak. 't Is wel fijn als die ook wordt meegenomen in de tuning.

Ik heb zelf geen ervaring met Tunex, trouwens.

Geplaatst: 12.05.2012 - 08:43
door ivoandriessen
Ik heb in ieder geval ook een automaat, hier hebben ze gewoon rekening mee gehouden. Ik heb de tuning laten doen met 325.000 op de teller. Zit nu op 398.000 dus ruim 70.000 km alweer.

Qua verbruik kan ik niet veel zeggen, vind hert te leuk om de tuning te gebruiken ;-) Als ik rustig rijd is ie wel wat zuiniger. Rijd nu met hetzelfde verbruik als voor de tuning, maar dan met stevig optrekken en doorrijden.

Geplaatst: 12.05.2012 - 10:50
door S80 Executive
Dank je @ivoandriessen. Misschien dat ik het dan ook maar eens aandurf...

Geplaatst: 12.05.2012 - 10:57
door V70/2.4D/2003
Enuh, als het dan toch zou moeten gebeuren, waarom dan geen Polestar?

Geplaatst: 12.05.2012 - 11:13
door FrankS60
V70/2.4D/2003 schreef:Enuh, als het dan toch zou moeten gebeuren, waarom dan geen Polestar?
Voor de hoofdprijs, minder winst, wellicht niet eens beschikbaar voor de "oude" modellen. Dat de dealer/Volvo AB hier zaken mee doen wil niet zeggen dat het de heilige graal onder het volvo tunen is...

Geplaatst: 12.05.2012 - 11:50
door V480-S60
Waarom geen Polestar?
De enige reden waarom je daar geen zaken mee doet in dit geval is omdat die geen ugrade beschikbaar heeft voor een oudere C70.

Geplaatst: 16.05.2012 - 10:28
door MartijnC70T5
Over die km stand zou ik me niet druk maken die van mij is ook flink gekieteld en staat inmiddels op 243.000 en loopt nog steeds door zonder problemen en nagenoeg geen olieverbruik! (200ml op 6000 km)

Geplaatst: 16.05.2012 - 10:46
door S80 Executive
Dank je MartijnC70T5,

Heb je een handbak of automaat? Kun je een beetje het verschil omschrijven tussen de 240 en 325 pk? Loopt het beter? De pure snelheid doet er niet toe, maar tuners beloven ook vaak dat de motor er beter door gaat lopen.

Geplaatst: 16.05.2012 - 11:10
door t5power
Geloof niet dat je met een chippie van 240 naar 325 pk kunt komen, als ik goed herinner heeft iemand op het forum zijn T5 MY2005 (dus standaard 260 pk) custom laten chippen nadat hij geheel andere downpipe en andere zaken had laten modificeren en kreeg hij 330pk. Alleen met chip zit je misschien op 290-295, dus met 240 pk ga je misschien naar 270.
Wil niet zeggen dat je het niet gaat merken, maar om het even in context te zetten.

Geplaatst: 16.05.2012 - 11:31
door sbv
Met een chippie kom je waarschijnlijk tot ca 270 pk ongeveer. Meer dan wordt het downpipe en de rest van de uitlaat aanpassen

Geplaatst: 16.05.2012 - 12:15
door S80 Executive
Thanks @ t5power,

Klopt, ik stelde het misschien onjuist. Tunex belooft: van 240 pk / 330 Nm naar 275 pk / 410 Nm. Wat ik me afvroeg is of de loopcultuur van de T5 ook (nog) beter wordt, maar dat is waarschijnlijk niet makkelijk aan te geven als je alle aanpassingen ook hebt laten uitvoeren.

Geplaatst: 16.05.2012 - 20:26
door koen.s
De km stand maak niets uit , als je een goede stage 0 heb.

Van internet geplukt:
Stage 0 wordt gebruikt om de motor weer zo optimaal mogelijk te laten lopen, voor dat men overgaat naar het echte tunen (vermogens winst krijgen)
Als je de stage 0 lijst heb afgewerkt is de kans kleiner dat je op een later tijdstip tijden het tunen tegen problemen aanloop waar van de oorzaak moeilijker te achterhalen is omdat je al begonnen bent met het aanpassen van de motor.

Stage 0 Lijst:

Plugs
cap/rotor
oil/transflush
filter (oil)
hoses (the little vac lines)
02 sensors
fuel pumps
clean injectors
clean IC/IC plumbing
Air filter
plug wires

Geplaatst: 16.05.2012 - 20:51
door S80 Executive
Dank je @koen.s. Dat is iets waar ik rekening mee kan houden. Al verwacht ik hier geen problemen. Onlangs bij de powerflushdag was mijn Volvo de tweede van 30 auto's die niet één storing in het systeem had...

Geplaatst: 16.05.2012 - 20:57
door koen.s
Hoe oud zijn je vacuum slange, deze zijn vaak poreus.

Geplaatst: 16.05.2012 - 21:10
door S80 Executive
Al sla je me dood...