Pagina 1 van 1

Wat zouden jullie doen?

Geplaatst: 12.05.2012 - 14:51
door Thijs S40
Wat zouden jullie doen?

Maandag mag ik mijn S40 2.4 (MY05) gaan ophalen bij Nordicauto.
De kilometerstand is dan bijna 70.000 km.

Nu ben ik aan het twijfelen wat ik als 1e ga/laat doen.

1. Bij Rica laten chippen

Of

2. Een custom einddemper laten maken, met als doel dat de 5-cilinder roffel nog beter/mooier gaat klinken.
Mijn voorkeur is dan een enkele demper welke net als het origineel onzichtbaar achter de bumper zit.
De meeste mensen zouden kiezen voor een 2 demper opzet, maar ik vind het net zo mooi als de demper niet zichtbaar is, maar wel een mooier geluid produceert dan het origineel.

Ik ben al druk aan het zoeken geweest of er niet een "kant en klare" oplossing is, maar blijkbaar willen de meeste mensen een 2 demper opzet, aangezien ik nog niets gevonden heb.

Tevens zijn de meeste uitlaten (duo of enkel) alleen geschikt voor bv. een T5, dus dat zal hoogstwaarschijnlijk niet passen op een 2.4 (140 pk).

Mocht zijn dat ik er niet in slaag om een mooi klinkende custom demper te vinden, dan wil ik toch voor een duo opzet gaan.
Probleem daarbij is, dat de onderlip aangepast moet worden of vervangen worden door een andere.


Dus een moeilijke keuze, chippen of uitlaat......

Wat zouden jullie doen? 8)

Geplaatst: 12.05.2012 - 16:13
door V480-S60
Chippen kan natuurlijk. Dan kom je op 170 pk. Alleen lees de verhalen hier op het forum: dat gebeurt bij een veel hoger toerental en daarbij is de koppelwinst echt niet fenomenaal. En dat wil je met chippen toch echt in 95% van de gevallen.

Ik zou in jou geval gaan voor een andere einddemper/uitlaat met een open intake.

Geplaatst: 12.05.2012 - 17:26
door Thijs S40
V480-S60 schreef:Chippen kan natuurlijk. Dan kom je op 170 pk. Alleen lees de verhalen hier op het forum: dat gebeurt bij een veel hoger toerental en daarbij is de koppelwinst echt niet fenomenaal. En dat wil je met chippen toch echt in 95% van de gevallen.

Ik zou in jou geval gaan voor een andere einddemper/uitlaat met een open intake.
Probleem is, dat ik niet echt veel sportuitlaten gevonden krijg welke geschikt zijn voor een 2.4, de meeste zijn dus voor de T5 S40 e.d.

Geplaatst: 12.05.2012 - 17:42
door V480-S60
Volgens mij passen die gewoon op een 2.4 hoor. Blok (uitlaten) is gelijk.

Geplaatst: 12.05.2012 - 19:37
door Thijs S40
V480-S60 schreef:Volgens mij passen die gewoon op een 2.4 hoor. Blok (uitlaten) is gelijk.
Een T5 is toch een 2.5 in plaats van 2.4?
Ik heb geen idee of de onderdelen (uitlaatsysteem) gelijk aan elkaar zijn, dat zou de zoektocht wel een stuk makkelijker maken.

Geplaatst: 12.05.2012 - 19:49
door Laguna-S60
Custom made..., bijvoorbeeld EPS uitlaten.

Geplaatst: 12.05.2012 - 20:49
door Paul
Ik zou eerst grotere spiegels kopen voor de MY05. Zulke kleine dingen!

Geplaatst: 12.05.2012 - 20:51
door V50-Mart
optie 1. performance boven geluid... en ga je niet zuiniger rijden na een RICA behandeling?

Geplaatst: 12.05.2012 - 21:12
door Richard
Ik zou eerst eens kijken of dat chippen wel zoveel scheelt. Je wilt eigenlijk meer trekkracht onderin en dat gaat niet heel veel meer worden met chippen.

Geplaatst: 12.05.2012 - 21:48
door xxbv92
Ik heb ook een s40 2.4 uit 2006, als je onder de auto naar de uitlaat achterdemper kijkt komt de uitlaatpijp er aan de rechterkant uit, aan de linkerkant zit op dezelfde hoogte ook een met zelfde diameter afgedopte pijp, zou hier geen extra uitlaat op te maken zijn? Sorry als het een stomme vraag is

Geplaatst: 13.05.2012 - 07:47
door Thijs S40
Als ik zo de reacties hier lees, en in andere topics op het forum, dan zijn veel mensen van mening, dat het chippen (140 pk naar 170 pk) niet echt "meerwaarde" zal hebben als het gaat om vermogen.

Voor het geld dat ik kwijt zou zijn aan een chipkuurtje, kan ik ook een uitlaatsysteem kopen.... hmmmm, keuzes keuzes en nog een keuzes.

Alleen jammer dat ik dan ook "verplicht" ben om de onderlip van de achterbumper aan te passen.
Geen idee of een dergelijke lip ook los te verkrijgen is?
Uiteraard kun je ook de huidige aanpassen, maar ik heb dan liever een originele lip met 2 uitsparingen.

Zag zojuist wel een duo systeem staan van Ferrita welke ook geschikt zou zijn voor een 2.4, maar als ik dan op youtube kijk/luister, dan klinkt een Ferrita systeem nogal race-achtig, en dat is juist niet wat ik zoek, ik heb liever een zwaardere "roffel".

Geplaatst: 13.05.2012 - 09:29
door Paul
Maar je hebt deze S40 net gekocht? Had je dan voor de meerprijs van zo'n uitlaat of chippie niet eentje kunnen vinden die al een uitlaat heeft (bijvoorbeeld een T5?)

Geplaatst: 13.05.2012 - 09:42
door Thijs S40
Paul schreef:Maar je hebt deze S40 net gekocht? Had je dan voor de meerprijs van zo'n uitlaat of chippie niet eentje kunnen vinden die al een uitlaat heeft (bijvoorbeeld een T5?)
Ik snap wat je bedoelt, maar ik heb bewust voor een "kale" 2.4 gekozen, aangezien ik het altijd fijn vind als ik er nog het één en ander zelf aan kan toevoegen.

Nu zullen er natuurlijk ook wel "kale" T5's zijn, maar om de één of andere reden ging mijn voorkeur toch uit naar een 2.4.
Tevens kreeg ik, waar ik de S40 nu gekocht heb, een erg nette inruilprijs voor mijn Mazda + 12 maanden garantie.

Geplaatst: 13.05.2012 - 10:13
door Paul
Ah okey! Duidelijk!

Geplaatst: 13.05.2012 - 10:59
door Thijs S40
Het vermogen is voor mij niet belangrijk genoeg om voor een T5 te kiezen, plus dat een T5 er van binnen en buiten ook niet heel veel anders is dan bv. een 2.4.

Als ik voor chiptuning ga, dan is het puur om het verbruik wat te drukken, niet omdat ik nou zo nodig 170 pk. wil hebben want die 170 pk. zul je de meeste tijd ook niet ten volle gebruiken.

Een ander uitlaatsysteem koop ik ook niet om de hele straat wakker maken als ik weg rij.
Ik vind het mooier om die 5-cilinder "roffel" wat beter tot zijn recht te laten komen, de tijd dat ik het liefst zoveel mogelijk herrie uit de uitlaat wilde laten komen, is inmiddels ook al vele jaren geleden.

Ik zou dus het liefst de uitlaat onzichtbaar houden net als het origineel, dat vind ik goed passen bij het sjieke uiterlijk van een S40, althans dat is mijn mening.

:o

Geplaatst: 13.05.2012 - 11:51
door Fredhead
Die 170 pk heb je pas bij 6000 toeren, dus dan ben je weinig zuiniger uit :razz:

Ik zou eens contact opnemen met EPS, bekende van me heeft daar laatst een systeem laten maken en dat ziet er erg netjes uit

Geplaatst: 14.05.2012 - 09:38
door V480-S60
Thijs S40 schreef:
V480-S60 schreef:Volgens mij passen die gewoon op een 2.4 hoor. Blok (uitlaten) is gelijk.
Een T5 is toch een 2.5 in plaats van 2.4?
Ik heb geen idee of de onderdelen (uitlaatsysteem) gelijk aan elkaar zijn, dat zou de zoektocht wel een stuk makkelijker maken.
Het onderblok is in ieder geval gelijk. De kop zal anders zijn. Ik heb het op dit moment echter even niet paraat.

Maar inderdaad EPS is al genoemd. Die kan voor een niet al te groot bedrag een custommade uitlaatsysteem voor je maken. En om een ander geluid te krijgen is een Open Air Intake ook te overwegen.

Geplaatst: 15.05.2012 - 06:49
door Thijs S40
Ik ga binnenkort eens een bezoekje brengen aan EPS.
Ik heb gisteren op Youtube gezocht/gekeken naar de vele filmpjes van EPS, en daar zaten een paar wagens bij die een erg mooi geluid produceerde.

Helaas geen filmpjes van bv. een 5 cilinder Volvo, maar er was er wel 1 van een VW Golf V5, en aangezien dat ook een 5 cilinder is, zal het qua geluid wel in de richting komen van een 5 cilinder Volvo.

:D

Nu nog op zoek naar een CAI....