PETHCONI RACING EERSTE SUCCES
Vanaf de laatste nieuwsbrief in februari is het even stil geweest, dit is helaas gekomen doordat we erg druk zijn geweest met het klaar maken van de auto. We hadden gehoopt dat de veelbelovende versnellingsbak bijvoorbeeld klaar zou zijn, deze is tot op heden nog steeds niet klaar. Daardoor zijn de paasraces al aan onze neus voorbij gegaan. Zo hebben we uiteindelijk de zaken weer terug moeten bouwen om toch naar een volgend evenement uit kijken.
Zo zijn er diverse aanpassingen gedaan aan de volvo wat de betrouwbaarheid ten goede is gekomen. Zo heeft een goede vriend de benodigde spullen gemaakt voor de nieuwe remmen, de brackets en de bell’s (hart van de remschijf) bedankt Johann.
Met vol vertrouwen in de auto na een “test” race dag op Assen via de DNRT hebben we zowel de regen als de schijn getrotseerd. Daar hebben we dan ook de eerste samenwerking mogen ondervinden met Sp-Support. En wat is dit waanzinnig goed verlopen, super team, zinvolle en goede instructies en uiteindelijk veel lol maar zeker ook ontlading van de resultaten.
Deze test racedag hebben we dan ook op de toyo’s gereden, welke bij DPP (Dutch Power Pack) verplicht zijn.
Doordat de auto met het uitproberen van de diverse afstellingen (demping, hardheid, remmen etc) uiteindelijk in een stabiele sfeer kwam hadden we een goed uitgangspunt, lees basis, van de auto gevonden.
De inschrijving van de Pinksterraces is vervolgens een feit. De tent wordt ingepakt, de volvo gepoetst en Pethconi Racing en Sp-Support maken zich op voor het eerste echte event met de Volvo 850 ex-BTCC.
Het hele avontuur begint op woensdag avond al met het installeren van de hospitality, tent, camper, vloer etc. Donderdag is namelijk een testdag en we reden natuurlijk een sessie om te zien wat de laatste veranderingen hebben uitgepakt.
Voor de vrijdag hadden we toch nog wat huiswerk, de remmen klopten niet, te veel onbalans en het schakelen begon een probleem te worden, dat ging steeds zwaarder.
Nadat deze problemen waren opgelost zijn we op zaterdag de kwalificatie ingegaan met 2 nieuwe voorbanden. Benzine uitgemeten voor de 20 minuten kwalificatie. Na de tweede ronde had ik mijn 2e tijd al neergezet, de race starten we dus van P2.
De eerste race op zaterdag werd aan het eind van de dag gereden, half 5. Dit werd een race van een uur, met een verplichte pitstop van 90 seconden. De Volvo wordt voorzien van 70 liter brandstof, helemaal vol dus. De race gaat van start en we hebben een wereld start, we laten een Ginetta en een BMW E96 achter ons. Het gevoel in de auto kwam ook steeds meer en het vertrouwen groeide.
Pitstop ging goed, en we finishen de race als tweede. Waanzinnig eerste resultaat.
Race 2 en 3 vinden op maandag plaats, ook einde van de dag. Door de zeemist de optimale weersomstandigheid voor een motor met turbo.
We starten dan ook weer van P2, met nu ook een rollende start weet ik een BMW van de snelle divisie in te halen en zo een gat te creëren. Mede door het weer rijden we nu bijna 2 seconden sneller. Uiteindelijk finishen we eerste, waarna de tweede race kort erop weer begint. Nu ook weer een rollende start, zelfde geintje dacht ik en het werkte weer. Wel de joker moeten gebruiken, ik dook dus onder de ronde tijd van 2:05... Maar gelukkig waren beide BMW het zelfde lot toegedaan. Zo kon ik de concurrentie weer achter mij houden en finishde wederom als eerste.
Met een snelle racegroet,
Jochen Pethke
Pethconi Racing.
http://www.autosport.nl/news/25068/bpo_lev_fridman_onverslaanbaar_in_burando_production_open
