Pagina 1 van 1
Ratelen koppeling/Zwaardere veren 240
Geplaatst: 19.05.2012 - 12:26
door Tho6
Beste mede-Volvoliefhebbers,
Voor de 244 van vrienden van mij moet ik nieuwe veren monteren. Deze is een tijd geleden voorzien van een LPG installatie, maar nog niet van de versterkte achterveren. Dit wil ik voor hun gaan doen. Is dit een klusje dat gemakkelijk zelf thuis te doen is, of is hier wel echt een brug voor aan te raden? Dan heb ik daarnaast nog de vraag waar ik deze het beste kan aanschaffen. Ik heb al op de duitse Ebay gekeken. Of is het aanschaffen van een set 2e-handse veren ook een optie?
ALvast bedankt,
Met vriendelijke groeten
Thomas
Geplaatst: 19.05.2012 - 17:26
door admiral
Kun je niet de veren van een 245 gebruiken. Een 245 wordt immers veel als werkpaard gebruikt en zal dus stuggere veren hebben dan een 244. Ik heb zelfs een 245 met hulpveren in de oorspronkelijke veren, dit komt omdat ik op LPG rij en mijn 245 officieel een usa auto is die volgens mij slapper in de veren zitten.
Kijk dus is naar een europees model 245.
Geplaatst: 20.05.2012 - 21:01
door oudevolvo
Er zijn achterveren met diverse draaddiktes beschikbaar. Onder andere:
1212426 12.0mm 244GL, 244GLE,242/244GLT,265GL,264,262C
1212427 12.7mm 245DL,GL,D
1229052 12.95mm 245/265GL,DL,GLE
1206750 13.8mm 245DL Australia
Er zullen nu dus veren met een draaddikte van 12mm onder zitten.
Dat was bij
mijn Volvo 244GLE ook het geval en die hing vrij ver door met de 70 liter LPG tank erin.
Ik heb er toen 13,3mm veren onder gezet en dat rijdt prima.
Ik heb toen gewoon gekozen voor gebruikte veren, maar nieuw kan ook,
bijvoorbeeld bij VOMD die van 14mm.
Eronder zetten gaat prima zonder brug.
- auto op bokken zetten achter en achterwielen eraf
- krik midden onder de achteras
- schokbrekers los
- veren los
- as laten zakken
- veren wisselen en in omgekeerde volgorde er weer terug
Geplaatst: 27.05.2012 - 22:50
door Tho6
Bedankt voor jullie hulp! Ik heb dan inderdaad de veren van 12mm. Ik zal dan ook even kijken naar dikkere veren van +-13/14mm. Erg bedankt voor jullie hulp. Ps: Leuke site zeg!
Dan het volgende; Vanavond een hele tijd lekker gereden, totdat ik bij het koppelen een lichte ratel hoorde. Naarmate ik verder reed, werd deze ratel steeds beter hoorbaar. Je hoort hem alleen bij het intrappen van de koppeling. Iemand enig idee wat het euvel kan zijn? Er ligt een nieuwe koppelingsset onder (1500km oid).
Geplaatst: 27.05.2012 - 23:47
door martin _b
Bij mijn Mini ratelde ook de koppeling bij het intrappen van het pedaal. Op een gegeven moment kon ik de koppeling niet meer intrappen. Bleek dat de borging los gelopen was.
Wil niet zeggen dat dit hier ook het geval is, maar zou het niet uitsluiten.
Geplaatst: 28.05.2012 - 22:34
door oudevolvo
Thanx.
Is bij het vervangen van de koppelingsplaat ook het toplager en het druklager vervangen? Anders verdenk ik het druklager als eerste.
Geplaatst: 10.06.2012 - 13:10
door Tho6
Sorry voor mijn afwezigheid, ik heb een drukke toetsweek achter de rug. Bij navraag bleek de koppeling niet te zijn vervangen. Dit gaat hoogstwaarschijnlijk eind deze maand alsnog gebeuren. Ik ga ondertussen wel verder met het vervangen van de achterveren + dempers. Zit er verschil in de schokdempers bij de verschillende motortype's ? Ik zie op Ebay namelijk allerlei verschillende soorten staan. Zou deze geschikt zijn voor de 244dl met 76KW ?
http://www.ebay.de/itm/STOsDAMPFER-HINT ... 818wt_1139
Alvast bedankt
Thomas