Pagina 1 van 2
Snelheidsindex banden
Geplaatst: 21.05.2012 - 13:40
door Dijks
Voor de V70 moeten er niet voorbanden komen. Ik vraag me nu af welke snelheidsindex ik nodig heb? Het gaat om een V70 140 pk benzine. Er zitten nu 215-55-R16 93V onder en achter zelfs W. Onder de 945 zitten ook V banden. Ik meen dat de topsnelheid van de V70 205 km/h is. Dus H (max 210 km/u) zou voldoende moeten zijn. Alvast dank
Geplaatst: 21.05.2012 - 13:41
door V480-S60
Persoonlijk zou ik altijd gaan voor de V banden. Dan heb je iets meer marge. Overigens monteert Volvo Af-Fabriek (of Importeur) voor Nederland W banden.
Geplaatst: 21.05.2012 - 17:08
door V70 T5 assen
Is het niet zo dat de snelheids index die er standaard onder zit gehandhaafd moet worden ivm type goedkeuring???
Geplaatst: 21.05.2012 - 19:07
door Dijks
En hoe kom je erachter wat er standaard onder zou moeten zitten? Handleiding en sticker op tankklep geven geen uitsluitsel. De tool van Profile gaf trouwens H aan
Geplaatst: 21.05.2012 - 21:20
door Oceanracer
Daar ga je niet meer achter komen... In het boekje staat de maximum snelheid. Daar een band voor nemen is voldoende. Je hoeft echt niet "iets over" te hebben. Banden in jouw maat zijn er wel in H-uitvoering, maar V, W en zelfs Y of Z is gangbaarder.
Geplaatst: 22.05.2012 - 07:32
door crackedtooth
Oceanracer schreef:Daar ga je niet meer achter komen... In het boekje staat de maximum snelheid. Daar een band voor nemen is voldoende. Je hoeft echt niet "iets over" te hebben. Banden in jouw maat zijn er wel in H-uitvoering, maar V, W en zelfs Y of Z is gangbaarder.
denk dat je bij hogere snelheden met een V (wat stijfer) een prettiger wegligging hebt
W Y of Z is niet nodig
Geplaatst: 23.05.2012 - 22:33
door Fat Rat
Er bestaat zelfs een goede kans dat als de lagere snelheidsindex niet gangbaar is in deze maat dat deze duurder is dan de hogere index.
Net even snel op autobandenmarkt.nl gekeken en de Michelin Premacy HP in de gewenste maat is met V codering bijna 25 euro goedkoper als de H.
Geplaatst: 23.05.2012 - 22:41
door ovlov058
Vraag en aanbod !
Zo was een linker spatbord ook duurder dan een rechter dat meer verkocht werd(bij een golf III)
Geplaatst: 23.05.2012 - 22:42
door Oceanracer
Een courantere maat is inderdaad in grotere hoeveelheden geproduceerd en daarmee veelal voordeliger. Hoger mag altijd, dus waarom niet? Ik het ze wel eens met een "Z" aanduiding gehad. Merk je niks van hoor...
Geplaatst: 27.05.2012 - 14:29
door bernhard2
En hoe vaak rij je nou op topsnelheid? En als je dat doet, voor hoe lang? Snelheidsaanduiding let ik eigenlijk nooit op..
Geplaatst: 27.05.2012 - 15:03
door Gast
bernhard2 schreef:En hoe vaak rij je nou op topsnelheid? En als je dat doet, voor hoe lang? Snelheidsaanduiding let ik eigenlijk nooit op..
Zou je maar beter wel kunnen doen. Als je namelijk een ongeluk krijgt en een verzekeringsmaatschappij krijgt in de gaten dat je, voor jouw auto, ongeschikte banden gemonteerd hebt, kun je nog wel eens een moeilijk verhaal krijgen.
Als ik me niet vergis zou het ook nog wel eens een afkeurpunt voor de APK kunnen betekenen (maar dat kunnen de APK-experts hier beter vertellen).
Als je jouw redenering doorzet, zou in NL in principe iedereen N-serie banden kunnen rondrijden (tot 140 km/u). Immers je mag in NL toch niet harder - en dus doe je dat niet.

Geplaatst: 27.05.2012 - 15:06
door ovlov058
In België, zeker afkeur.
Geplaatst: 27.05.2012 - 15:10
door Gast
in Duitsland bij de Tüv-keuring ook.
Winterbanden mogen een lagere snelheidsindex hebben, echter er moet wel een sticker op het dashboard met de maximumsnelheid van de winterbanden.
Geplaatst: 27.05.2012 - 15:58
door Carlsson 900
Ik heb mij door een vertegenwoordiger van een bekend Duits bandenmerk laten vertellen,
dat in Duitsland ook het bouwjaar van een band bij de TÜV-keuring gecontroleerd wordt.
Geplaatst: 27.05.2012 - 16:16
door Gast
weet ik niet, maar zou mij niet verbazen
Geplaatst: 28.05.2012 - 00:49
door Fat Rat
Carlsson 900 schreef:Ik heb mij door een vertegenwoordiger van een bekend Duits bandenmerk laten vertellen,
dat in Duitsland ook het bouwjaar van een band bij de TÜV-keuring gecontroleerd wordt.
Heb daar al eerder wat over gehoord, een leeftijd van 6 jaar(afleesbaar aan de dot code) was dacht ik de grens.
Maar ik zou voor mezelf kijken naar goede merk banden in de juiste maat met de beste prijs zolang ze de minimale codering halen. Als hogere codering goedkoper blijkt omdat er meer vraag naar is om wat voor reden dan ook dan zou ik er niet te lang over na denken. Heb dacht ik ook V'tjes liggen onder de D5 en die heeft theoretisch genoeg aan H'tjes prijs was gelijk of lager.
Geplaatst: 28.05.2012 - 08:15
door Carlsson 900
Fat Rat schreef:Carlsson 900 schreef:Ik heb mij door een vertegenwoordiger van een bekend Duits bandenmerk laten vertellen,
dat in Duitsland ook het bouwjaar van een band bij de TÜV-keuring gecontroleerd wordt.
Heb daar al eerder wat over gehoord, een leeftijd van 6 jaar(afleesbaar aan de dot code) was dacht ik de grens.
Maar ik zou voor mezelf kijken naar goede merk banden in de juiste maat met de beste prijs zolang ze de minimale codering halen. Als hogere codering goedkoper blijkt omdat er meer vraag naar is om wat voor reden dan ook dan zou ik er niet te lang over na denken. Heb dacht ik ook V'tjes liggen onder de D5 en die heeft theoretisch genoeg aan H'tjes prijs was gelijk of lager.
+1
Inderdaad noemde deze man mij ook een termijn van zes jaar.
Het zou ivm eventuele aansprakelijheid in Duitsland bij een ongeval kunnen zijn vertelde hij.
Geplaatst: 28.05.2012 - 21:05
door Volvolof
Ik heb ooit bij Michelin geïnformeerd of er verschil is tussen de pilot sport 3 met V of W snelheidsaanduiding.
Antwoord was dat een W-band een iets stuggere wang heeft. Een V-band zou daardoor iets comfortabeler kunnen zijn.
Aangezien de V70 een redelijk zware auto is voor de gemonteerde bandenmaat (ook gangbaar voor golfjes etc) zou ik voor de stabiliteit liever voor V-serie ipv H-serie banden gaan. Tenzij het om winterbanden gaat. Die zijn voor hogere snelheid meestal een stuk duurder
Geplaatst: 01.06.2012 - 23:18
door Turbodesk
Gewoon kijken welke index het goedkoopst is. Vaak is een V of W goedkoper dan een H band.
Geplaatst: 11.06.2012 - 08:57
door Dijks
Dank voor jullie input. Het zal waarschijnlijk V worden. Ik heb gemerkt dat 215/55/r16 banden flink duurder zijn dan 205/55/r16, maar ook duurder van 225/45/17. Misschien maar eens kijken naar een 17 inch velgensetje