Pagina 1 van 3

V70 bij de Dealer geweest

Geplaatst: 21.05.2012 - 21:03
door Steven Volvo
Sinds Oktober 2011 rijden wij met veel plezier rond in onze V70 MY2002 met 166kkm, een koning te rijk op de weg :-)

For the ease of mind.... wilde ik toch weten wat een dealer ervan zou vinden. Zeer net ontvangen en behandeld en snel tijd om het te fixen.

Hieronder het resultaat van de aankoopkeuring:

1- de Wissers vervangen
2- Pakking olieafvoer turbo lekte [opgelost]
3- Draagarom rubbers links en rechts voor te veel speling + uitlijnen
4- RA- Stabilisator stang vervangen
5- Achterremmen reinigen
6- Remslangen voor vernieuwen
7- Remschijven voor te dun [vervangen]
8- Motor komt onregelmatig op toeren [gepland]
9- tankvolotter afdichting lekt

Omdat wij deze woensdag met vakantie gaan naar zuid-duitsland heb ik vandaag maar meteen de schijven en de turbo-pakking laten doen.

Item 8 is denk ik de ECM die gaar aan het worden is, maar verrast was ik door item 3 (draagarmrubbers). Bij de aankoop heb ik hier specifiek naar gevraagd en het is me verzekerd dat dit in orde was.

Alhoewel ik de lijst mee vind vallen voor een 2002 2.0T, verwacht ik dus toch de ecm en de rubbers te moeten vervangen binnen afzienbare tijd.

Nu kan ik zelf best wat sleutelen.

1) Zijn die draagarmrubbers goed zelf te doen?
2) kan ik die ecm beter aan een dealer overlaten?
3) Wat zijn redelijke prijzen voor bovenstaande items?

Groet, (en ja, ik ben nog steeds blij met de volvo!)
Steven

Geplaatst: 21.05.2012 - 21:15
door Oceanracer
Die draagarmen kun je beter in zijn geheel vervangen. Kosten ca € 110,00 per stuk. Je kunt ook nieuwe rubbers persen in de oude draagarmen, maar ik wil je dat niet aanraden zelf te doen. Je moet er GOED om denken de aandrijfassen te zekeren, omdat anders de kogeltjes over de grond heen rollen. Maar er staan diverse how-to's op het forum. Na het vervangen moet de auto wel worden uitgelijnd. Dat kost gemiddeld € 75,00.

Bedoel je met een ECM niet de ETM?

Geplaatst: 21.05.2012 - 21:44
door Steven Volvo
ik bedoel idd de etm, bedankt. Die is al eens gereinigd ivm stationair halen, maar als ik beheerst wat langer doortrek tot de 4000rpm dan kan dat soepeler. Ook zijn er dagen waarop ik meen te concluderen dat de wagen beter aan het gas hangt (om het zo maar eens te zeggen). Gekwantificeerd heb ik dat nog niet....zou ook niet weten hoe?

Bedankt voor de tip van de draagarmen, zo'n vermoeden had ik al. Betekend dus dat je rond €250 kwijt bent aan materiaal en een goede dag sleutelen plus uitlijnen, correct?

Geestig dat je die €75 noemt. Een 4-wiel uitlijning werd mij aangeboden voor €115. Bedoelde je ook 4-wiel?

Bedankt voor de tip.
groet,
Steven

Geplaatst: 21.05.2012 - 21:51
door Oceanracer
ETM kost bij de dealer nu € 250,00 ex BTW en montage. Moet je wel je oude ETM inleveren.

Prijs van de draagarmen hangt natuurlijk wel af van waar je ze aanschaft en of je ze origineel wilt. Dat laatste zou ik je trouwens wel adviseren. Ik heb persoonlijk zeer slechte ervaringen met imitatie draagarmen.

Die € 75,00 is een gemiddelde. Het kan ook voor € 60,00 en ook voor € 115,00. Een vierpunts-uitlijning is niet noodzakelijk, alleen de voorkant volstaat, er van uitgaande dat de sporing nu goed is.

Geplaatst: 22.05.2012 - 09:04
door elianmars
Hou er wel rekening mee dat de draagarmen vervangen een lastig werkje is bij de N. Bij de oudere modellen (850 en V70 classic) stelde het weinig voor, maar bij onze wagens gaat het allemaal wat lastiger.
Het is wel te doen, maar het kost meer moeite en, zoals Oceanracer al zegt, zorg ervoor dat je de aandrijfas niet uit elkaar kunt trekken. Anders heb je er zo weer een leuk sleutelklusje bij.

Geplaatst: 29.05.2012 - 12:43
door Steven Volvo
Nog een update op punt 8, de ETM.

Wij zijn afgelopen donderdag met een volle auto richting zuid duitsland vertrokken. Hier merkten wij de onregelmatige trekkracht erg duidelijk, gekgenoeg sterker als de airco aanstond. (maar man, wat rijdt de auto lekker)

We willen de ETM daarom bij tijds laten vervangen. Op het forum lees ik verschillende bedragen/ervaringen.

1/ is het zelf te doen maar moet je een volvo guru zijn om het te kunnen? Wat kost dan een losse ETM?
2/ doe maar bij de dealer, je bent beter ivm garantie van de werkzaamheden. Wat is een acceptabele prijs?

Ik heb menig verhaal gelezen over coulance-regelingen van volvo zelf, teniet gedaan door andere verhalen van mensen welke de volle mep moesten betalen.

Graag jullie advies, alvast bedankt.

Geplaatst: 29.05.2012 - 13:21
door Walter
Steven Volvo schreef:gekgenoeg sterker als de airco aanstond.
Zo gek is dat helemaal niet want met een riem drijft de motor de aircocompressor aan en dat betekent weerstand.

ETM is een ruildeel, kosten zijn daardoor een stuk acceptabeler geworden. Zelf vervangen kan maar ik geloof dat er een stukje software bij komt kijken. Coulance op een 10 jaar oude, geïmporteerde auto hoef je van geen enkele importeur te verwachten

Geplaatst: 29.05.2012 - 13:32
door Steven Volvo
Thanks walter, dat van de software had ik ook gelezen, vandaar de vraag.

Ik vermoed dat ik met coulance ook die ruil-deal bedoelde. Houdt dit dan in, dat ik een gereviseerd exemplaar krijg? Ik kan me niet voorstellen dat ze met de ingeleverde items niets doen.

Geplaatst: 29.05.2012 - 13:48
door Oceanracer
Ik weet natuurlijk niet óf ze dat doen, maar de mechanische onderdelen (huis, klep, aansluiting) kan allemaal worden hergebruikt. Alleen die contactstrip binnenin is het probleem. Als die vervangen wordt, werkt hij weer als nieuw. Overigens kan ook een update, waarmee de parameters wat ruimer worden gezet, jouw probleem al verhelpen. Nadeel is alleen dat, wanneer dit niet helpt, het weggegooid geld is omdat deze weer moeten worden bijgesteld bij het plaatsen van de nieuwe ETM.

Geplaatst: 29.05.2012 - 16:32
door Steven Volvo
Bedankt Oceanracer, weet je misschien ook of het louter het fysiek vervangen van de ETM betreft of dat er ook met software iets gedaan moet worden indien men een ETM door een identieke andere vervangt?

Geplaatst: 29.05.2012 - 16:52
door Oceanracer
Zolang de auto nog geen eerdere update heeft gehad (wat haast niet te controleren is natuurlijk) zou na het vervangen van de ETM geen nieuwe software nodig zijn. Ik zou ook geen reden weten waarom dat bij een 2.0T anders zou zijn als bij de 2.4's maar dat zegt natuurlijk ook niet alles... :D

In het ergste geval gaat de motor in de noodloop en is er met wat geschud en gedoe nog wel mee te rijden. Misschien beter doen op een moment dat je gelijk door zou kunnen rijden naar de dealer voor het geval dat.

Geplaatst: 29.05.2012 - 17:38
door Steven Volvo
Hmm....ik ga er eventjes vanuit dat het vervangen van die module niet veel werk is en dus de component arbeidslon laag is. Dan is de besparing door het zelf te doen natuurlijk ook weinig vs. het risco van de limp home .

Zou voor deze ingreep er een (om en nabije) standaard prijs zijn? Module + half uurtje werk?

Groet

Geplaatst: 29.05.2012 - 17:40
door Oceanracer
Ik heb geen turbo, wat de klus binnen 5 minuten te doen maakt. Schijnt dat er met de 2.4T en T5 wel e.e.a. verwijderd moet worden, wellicht ook bij de 2.0T. Maar met een half uur kan een geoefend monteur vast wel uit de voeten.

Geplaatst: 29.05.2012 - 18:34
door rvo033467
Vervangen van een ETM bij de dealer voor een S80 2.4 uit 99:

ETM €250 euro
Arbeidsloon €72 euro
Software reload €61 euro

Dit alles is ex btw.

Geplaatst: 29.05.2012 - 22:19
door HansEindhovenV70
voor wat betreft de draagarmrubbers kun je volgens mij het beste bij de dealer deze laten vervangen door de politie versie rubbers. Deze zijn veel beter de originele. Ik heb dit vorig jaar laten doen voor 166 euro. Heel stabiel stuurgedrag daarna. Immitatie draagarmen moet je zeker niet aan beginnen, die zijn zo weg.

Geplaatst: 30.05.2012 - 13:52
door FrankS60
Of powerflex bussen erin, ook niet gek veel meer moeite dan die politierubbers en dat gaat helemaal nooit meer stuk. Ik vind ze niet oncomfortabeler aanvoelen dan de originele, hij stuurt wel een stuk strakker.

Geplaatst: 30.05.2012 - 14:07
door Steven Volvo
Ik ben bekend met de kunststof bussen voor oa draagarm rubbers (uit een sportieve periode met alfa's op zandvoort), maar de functie van de rubbers is natuurlijk wel een stuk opvang van schokken en omdat de kunststof bussen een stuk stijver zijn, geven ze ook meer krachten door op het chassies.

Met een racehok maakt dat allemaal niet zoveel uit, maar zijn er louter positieve reacties over de kunststof rubbers, ook door mensen die er al langer mee rijden?

Waarom rijdt de politie niet met die powerflex bussen eigenlijk?

Hans: waar precies heb je die 166 euro voor betaald?

Groet.

Geplaatst: 30.05.2012 - 16:08
door EVV
Oceanracer schreef:Zolang de auto nog geen eerdere update heeft gehad (wat haast niet te controleren is natuurlijk) zou na het vervangen van de ETM geen nieuwe software nodig zijn. Ik zou ook geen reden weten waarom dat bij een 2.0T anders zou zijn als bij de 2.4's maar dat zegt natuurlijk ook niet alles... :D

In het ergste geval gaat de motor in de noodloop en is er met wat geschud en gedoe nog wel mee te rijden. Misschien beter doen op een moment dat je gelijk door zou kunnen rijden naar de dealer voor het geval dat.
Dat rijden in noodloop valt toch wel tegen, je kunt helemaal geen gas meer geven. De gasklep gaat in een vaste positie staan, vergelijkbaar met het pedaal x% intrappen en zou houden, zodat de boel niet afslaat en je misschien nog net een afrit kunt nemen, maar rijden is wel een groot woord. Ik zou het niet graag weer mee maken.

Geplaatst: 30.05.2012 - 22:50
door Bakboord1
HansEindhovenV70 schreef:voor wat betreft de draagarmrubbers kun je volgens mij het beste bij de dealer deze laten vervangen door de politie versie rubbers. Deze zijn veel beter de originele. Ik heb dit vorig jaar laten doen voor 166 euro. Heel stabiel stuurgedrag daarna. Immitatie draagarmen moet je zeker niet aan beginnen, die zijn zo weg.
Voor die prijs doen ze het niet meer. Kost heel wat meer als je nu de prijs opvraagt.

Geplaatst: 30.05.2012 - 23:23
door elianmars
Steven Volvo schreef:Ik ben bekend met de kunststof bussen voor oa draagarm rubbers (uit een sportieve periode met alfa's op zandvoort), maar de functie van de rubbers is natuurlijk wel een stuk opvang van schokken en omdat de kunststof bussen een stuk stijver zijn, geven ze ook meer krachten door op het chassies.

Met een racehok maakt dat allemaal niet zoveel uit, maar zijn er louter positieve reacties over de kunststof rubbers, ook door mensen die er al langer mee rijden?

Waarom rijdt de politie niet met die powerflex bussen eigenlijk?


Groet.
Ik heb ook Powerflex bussen in de draagarmen, maar voel wel meer trillingen. Ook als de motor koud is en stationair draait, dreunt het wat meer. Hoe dat precies met die rubbers te maken heeft, weet ik niet, maar het is begonnen na montage van deze bussen.