Pagina 1 van 1

Heeft de D5 motor (model 2006) een dumpvalve?

Geplaatst: 03.04.2006 - 22:52
door Zeke
Nu het hier wat mooier weer is geworden, d.w.z. tussen de regenbuien door,
heb ik eens een stukje gereden met het raam open om de motor
eens te beluisteren.

Nu is mij opgevallen dat deze motor behoorlijk blaast tijdens het
opbouwen van de turbodruk. Als ik abrubt het gas loslaat hoor ik een
geluid wat ik zou willen vergelijken met het geluid van een dumpvalve.

Iemand enig idee?

Groet,

Bert

Geplaatst: 03.04.2006 - 23:18
door Ludo
ik dacht dat in elke turbo een interne dumpvalve zit.
als je druk opbouwt en je laat zoals je zelf al schrijft het gas los, moet de overdruk ook weer afgeblazen worden.
anders zou de turbo aan zo'n hoog toerental blijven draaien...

Geplaatst: 03.04.2006 - 23:20
door Ramon&Ramon
hij bedoelt een ander soort denk ik!

Geplaatst: 03.04.2006 - 23:35
door Ludo
welk soort denk je dan?.

Geplaatst: 03.04.2006 - 23:39
door Ramon&Ramon
die je er later op kunt zetten
auto style verkoopt die dingen

Geplaatst: 03.04.2006 - 23:49
door Ludo
werkt dat dan op een diesel?.
dat had hij dan al wel eerder gemerkt, ook met ramen dicht, tijdens het overschakelen moet hij dan ook telkens het overduidelijke pssssj geluid horen.

Iejaa iejaa iejaa WEET JE WAT JIJ ZOU MOETEN DOEN ... ?

Geplaatst: 04.04.2006 - 08:39
door Zeke
Ludo schreef:werkt dat dan op een diesel?.
dat had hij dan al wel eerder gemerkt, ook met ramen dicht, tijdens het overschakelen moet hij dan ook telkens het overduidelijke pssssj geluid horen.
Opzich heb je wel gelijk, alleen zul je dat niet snel merken bij een automaat.
Ik verwacht dat bij een handgeschakelde D5 (2006) je dit werkelijk zult
moeten kunnen horen.

Verder denk ik idd aan het type dumpvalve welke je ook tegenkomt
in de rally wereld. Een waste-gate maakt volgensmij niet zo'n afblazend geluid
als een dumpvalve dat doet, waarbij de laatsgenoemde, naar mijn weten,
ook nog eens de mogelijkheid kent om hem handmatig (eenvoudig) in te stellen.

Maar laten we niet te veel afdwalen, het kan natuurlijk heel goed zijn dat
ik nog moet wennen aan de motorinhoud, immers een D5 heeft ietsje meer
lucht nodig dan mijn voorgaande auto, een Seat Leon 1.9 TDI hehehehehehe ...

P.S. Dat Pssssj geluid is overigens wel wat ik bedoel, dat geluid hoor je
echt heel duidelijk alleen heb ik van die gelaagde ramen waardoor je, bij
gesloten ramen, van dat buitenwereld niet veel meer kunt horen in de auto.

Groet,

Bert

Re: Iejaa iejaa iejaa WEET JE WAT JIJ ZOU MOETEN DOEN ... ?

Geplaatst: 04.04.2006 - 09:35
door Ludo
Zeke schreef: P.S. Dat Pssssj geluid is overigens wel wat ik bedoel, dat geluid hoor je
echt heel duidelijk alleen heb ik van die gelaagde ramen waardoor je, bij
gesloten ramen, van dat buitenwereld niet veel meer kunt horen in de auto.
geloof me maar, als er zo'n dumpvalve opzit hoor je die wel heel degelijk.
ook met gesloten raam.
je zou ze dan ook moeten kunnen zien zitten onder de motorkap.
wat jij hoort is de interne dumpvalve.
dat het afblazen goed hoorbaar is (met open raam) is in ieder geval een goed teken dat er voldoende spanning op de veer zit. :wink:

Geplaatst: 06.04.2006 - 19:20
door Thom
alleen heb ik van die gelaagde ramen waardoor je, bij
gesloten ramen, van dat buitenwereld niet veel meer kunt horen in de auto.
Vind je? Op onze XC70 zitten ze ook, maar eerlijk gezegd kan ik t verschil niet merken... We hebben t ook genomen voor de veiligheid (intikken raampje bij t stoplicht kan niet meer), en de ramen hebben een erg prettige coating die ervoor zorgt dat bij regen het zicht geweldig blijft. Zijn van die kleine dingen die wel heel goed werken.

Thom