Pagina 1 van 2
					
				aircopomp magneetkoppeling
				Geplaatst: 24.05.2012 - 20:21
				door lionx84
				Help!! 
mijn magneetkoppeling slaat niet aan, er komt geen spanning op de stuurdraad op de airco pomp. druk op het systeem getest door even het ventiel in te drukken.
de zekering heel en het relais verwisselt maar hielp niet.
zelf een voeding, op de pomp aangesloten even om te testen en de magneet koppeling sloeg aan.
lijkt mij dus niks mee aan de hand.
heeft iemand een idee ? wat moet ik doen.
morgen gaan we een paar dagen naar  frankrijk 

 
			
					
				
				Geplaatst: 24.05.2012 - 20:23
				door Laguna-S60
				de magneet koppeling al op gemeten?
			 
			
					
				
				Geplaatst: 24.05.2012 - 20:24
				door lionx84
				komt geen spanning op, dus slaat hij niet aan.
als ik direct er spanning opzet even snel met een draadje doet die het direct
			 
			
					
				
				Geplaatst: 24.05.2012 - 20:25
				door lionx84
				er zit 1 stekker op, die moet een plusje krijgen en dat krijgt hij niet .
ondanks de zekering wel goed is.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 24.05.2012 - 20:26
				door Laguna-S60
				lionx84 schreef:komt geen spanning op, dus slaat hij niet aan.
als ik direct er spanning opzet even snel met een draadje doet die het direct
sorry.., even te snel gelezen :oops:
 
			
					
				
				Geplaatst: 24.05.2012 - 20:40
				door edraket
				De pomp slaar aan en uit door een aantal sensoren. De belangrijkste zit op de lagedrk leiding en is een drukschakelaar. Deze staat in serie met de pomp. Als deze dus niet in is geschakeld zal de pomp nooit gaan draaien.
Deze drukschakelaar regelt het airco systeem in basis. Om te begrijpen hoe dat dan werkt moet je eerst weten dat een druk in een airco systeem gelijk staat aan een bepaalde temperatuur. Het systeem wordt dus op druk geregeld tussen ongeveer 1,5 en 2,5 bar en slaat constant in en uit tussen deze waardes. Als het systeem niet meer voldoende druk heeft (bijv 1,3 bar) komt er nog wel gas uit maar zal de pomp nooit in komen. 
Wat je nu heel simpel kunt doen om te controleren of er nog voldoende druk in het systeem zit is de connector van de schakelaar af halen en deze door verbinden. Als de pomp dan in komt weet je zeker dat je systeem te leeg is om in te slaan of dat de drukschakelaar stuk is. Deze laatste kan overigens vervangen worden zonder dat het systeem leeg moet. Er zit een kogelklep in de leiding.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 24.05.2012 - 20:40
				door Alwin S60
				tja...dan moet de storing zich ergens tussen de schakelaar en a/c pomp bevinden.. als je bij de a/c pomprelais aansluiting 30 en 87 doorverbind,(met bijv. een splitpen) en de pomp slaat dan wel in kan het zijn dat het relais defect is..
Succes!
			 
			
					
				
				Geplaatst: 24.05.2012 - 20:44
				door lionx84
				dus  edraket,  de schakelaar binnen in de auto los halen en (op de print, dat zit er toch?) door verbinden.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 24.05.2012 - 21:28
				door lionx84
				Heb nu een tijdje plus op de pomp gezet, werd niet kouder na een paar minuten. Hoogswaarschijnlijk dus druk te laag.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 24.05.2012 - 21:39
				door edraket
				Nee deze zit in de motorruimte op de droger. Deze zit links naast de condensor als je ervoor staat. Is die dikke ronde pot. Jij hebt toch een model <2006?
			 
			
					
				
				Geplaatst: 24.05.2012 - 21:53
				door lionx84
				Ja klopt. Ff kijken ,
			 
			
					
				
				Geplaatst: 24.05.2012 - 21:55
				door lionx84
				Kom er even nog niet uit.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 24.05.2012 - 22:07
				door Laguna-S60
				lionx84 schreef:Heb nu een tijdje plus op de pomp gezet, werd niet kouder na een paar minuten. Hoogswaarschijnlijk dus druk te laag.
Owja.., dat zou inderdaad ook nog kunnen!
als het goed is zit er een beveiliging op de pomp dat ie niet aan mag mocht er te weinig koelmiddel inzitten!
Daardoor kan je pomp namelijk in de soep lopen.
 
			
					
				
				Geplaatst: 24.05.2012 - 22:25
				door lionx84
				nu morgen ochtend naar dealer, ff bijvullen dan waarschijnlijk, kratje bier mee voor de service en hopen dat het koel wordt!
bedankt
			 
			
					
				
				Geplaatst: 24.05.2012 - 22:28
				door Rex
				BEGINNEN MET CONTROLEREN OF ER VOLDOENDE DRUK OP HET SYSTEEM ZIT
EN VOLDOENDE KOELMIDDEL. WERKT DIE DAN NIET?
DAN KIJKEN OF ER SPANNING OP DE DRAAD KOMT BIJ DRAAIENDE MOTOR,
WEL SPANNING, DAN CONTROLEREN OF DE RUIMTE TUSSEN DE KOPPELING NIET TE GROOT IS , KUN JE AANPASSEN DOOR AFSTEL PLAATJES TE VERMINDEREN. GEEN SPANNING , DAN WAARSCHIJNLIJK EEN DRUKSCHAKELAAR NIET IN ORDE.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 24.05.2012 - 22:30
				door Laguna-S60
				Rex schreef:BEGINNEN MET CONTROLEREN OF ER VOLDOENDE DRUK OP HET SYSTEEM ZIT
EN VOLDOENDE KOELMIDDEL. WERKT DIE DAN NIET?
DAN KIJKEN OF ER SPANNING OP DE DRAAD KOMT BIJ DRAAIENDE MOTOR,
WEL SPANNING, DAN CONTROLEREN OF DE RUIMTE TUSSEN DE KOPPELING NIET TE GROOT IS , KUN JE AANPASSEN DOOR AFSTEL PLAATJES TE VERMINDEREN. GEEN SPANNING , DAN WAARSCHIJNLIJK EEN DRUKSCHAKELAAR NIET IN ORDE.
wat zeg je? versta je niet 

 
			
					
				
				Geplaatst: 24.05.2012 - 22:37
				door lionx84
				
			 
			
					
				
				Geplaatst: 25.05.2012 - 08:12
				door lionx84
				Nu bij de dealer, met leeg halen komt er niks uit. 
Dus of lek (weten we later dus) of bij motor
Wissel door de andere garage toen niet gevult.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 25.05.2012 - 09:04
				door Laguna-S60
				heb je hem laten afvullen met dat fluoricerende opspoor spul?
			 
			
					
				
				Geplaatst: 27.05.2012 - 08:10
				door dieselpower
				Als je bij je dealer iets aan je airco laat doen, bijvullen, condensor vervangen etc, dan doen ze er automatisch een "tracer"' in. Dan kun je later, met speciaal licht" kijken of en waar er eventueel een lek is.
Zit er nog geen "tracer" in je airco systeem dan heeft je dealer er nog nooit iets aan gedaan en is iig het aircosysteem nog af-fabriek.