Pagina 1 van 3

Airco koelt na een tijdje rijden niet meer

Geplaatst: 28.05.2012 - 09:22
door Marelli
Bij starten doet de airco (klimatronic) het prima, zelfs na een dag in de volle zon. Na soms 10 minuten of een half uur en dan na even stilstaan kapt de airco er mee. De temperatuur in de auto loopt flink op en de ventilator begint als een gek te blazen (dat werkt dan nog wel).
De motortemperatuur is normaal (als dat effect kan hebben)
De mutiriem/spanrol is onlangs vervangen en sindsdien heb ik het probleem, al is het nog niet zo warm geweest om dat zeker te weten. Na die reparatie was de geartronic ook gereset (lock-up kwam pas na ca. 500 km in actie).
De Garage beweert niets gedaan te hebben met reset of airco.

Wat kan hier aan de hand zijn en hoe kan ik dat zelf controleren/aanpakken

Geplaatst: 28.05.2012 - 10:18
door wim de jong
Dat is al een paar keer hier voorbij gekoemn, meestal is het de magneet koppeling van de pomp die te los staat. Deze kan afgestald worden door 1 of meerdere ringetjes te verwijderen achter de pulley.
zie plaatje, item 2

Nog een mogelijkheid is dat er net te weinig koudemiddel inzit, waardoor bij ff doorwerken hij het niet meer kan trekken.

Laat het even nakijken, of bij de dealer, of bij een speciaal auto-airco boertje, die kunnen je precies vertellen wat er loos is, met prijsopgave en fixen.

Geplaatst: 28.05.2012 - 11:52
door Akkoord
Als de speling van de koppeling boven de 0,8-0,9 mm komt dan wordt het kritisch.

Het is overigens niet #2 maar #5.

Als je het zelf gaat doen zorg dan dat je 3 boutjes M5 x 25 bij de hand hebt.

Werkwijze;
-Krik de auto omhoog en haal evt. (hoeft niet perse) het R-voorwiel eraf.
-Draai boutje 5 eruit en haal de multiriem los.
-Draai de 3 M5-boutjes in de voorkant van de koppeling (om de beurt iets aandraaien) , dan komt de koppelingshelft vanzelf los.
-Verwijder een ringetje , zodanig dat je uitkomt op de juiste speling ( 0,3-0,5 mm).

Montage in omgekeerde volgorde , veeg het zweet van je voorhoofd en je hebt zojuist , pak 'm beet , €100,00 :lol: verdiend.

Geplaatst: 28.05.2012 - 14:35
door Beers!
Ik zal je vertellen dat ik dit probleem had toen ik een lekke intercooler had. Intercooler vervangen en geen problemen meer. Vraag me niet hoe het kan....

Geplaatst: 28.05.2012 - 14:40
door Akkoord
Kan ook niet , heeft niks met elkaar te maken.

Geplaatst: 28.05.2012 - 14:50
door Laguna-S60
Akkoord schreef:Als de speling van de koppeling boven de 0,8-0,9 mm komt dan wordt het kritisch.

Het is overigens niet #2 maar #5.

Als je het zelf gaat doen zorg dan dat je 3 boutjes M5 x 25 bij de hand hebt.

Werkwijze;
-Krik de auto omhoog en haal evt. (hoeft niet perse) het R-voorwiel eraf.
-Draai boutje 5 eruit en haal de multiriem los.
-Draai de 3 M5-boutjes in de voorkant van de koppeling (om de beurt iets aandraaien) , dan komt de koppelingshelft vanzelf los.
-Verwijder een ringetje , zodanig dat je uitkomt op de juiste speling ( 0,3-0,5 mm).

Montage in omgekeerde volgorde , veeg het zweet van je voorhoofd en je hebt zojuist , pak 'm beet , €100,00 :lol: verdiend.
bij de saab dealer / volvo specialist hier is het 66,78 incl de BTW :)

Geplaatst: 28.05.2012 - 15:03
door Akkoord
Ik doe het voor minder............. :sign10: :sign10:

Geplaatst: 28.05.2012 - 21:55
door 1993SAAB900
Wanneer is je airco systeem voor het laatst bijgevuld? In de loop van de tijd verlies je koudemiddel.

Geplaatst: 28.05.2012 - 22:03
door Steven Volvo
Wij zijn afgelopen donderdag met de auto naar zuid duitsland gereden, buitentemp gemiddeld tegen de 30 graden aan.

In het begin idd niks aan de hand, lucht zoo koud dat je hem bijna uit wilt zetten. Lucht blijft trouwens koud ook als je de temp knop op 24graden zet. (dat heeft, gok ik, te maken met de referentie temp sensor?)

Maar onze bevinding is dat de EEC het niet voldoende doet bij hogere voertuig snelheden, boven de 130-140 was het gewoon schluss. In het begin komt er nog voldoende koude lucht uit, maar na een minuut of 10, klaar is kees. Bij langzame snelheden lijkt het veeel langer goed te gaan.

Als we dan even de AC knop uitzetten, en 5 minuten later weer aan voltrok zich dezelfde cyclus.

Kan dit ook aan de boven genoemde magneet koppeling liggen?

Groet,
Steven

Geplaatst: 28.05.2012 - 23:01
door Marelli
Ok. Ik zal die koppeling eens nakijken.
De intercooler was ooit lek en heb ik al vervangen. Heeft idd nix met de airco van doen..

Geplaatst: 29.05.2012 - 10:10
door sbv
1993SAAB900 schreef:Wanneer is je airco systeem voor het laatst bijgevuld? In de loop van de tijd verlies je koudemiddel.
Ik zou het wat verder trekken, wanneer is er voor het laatst onderhoud gedaan aan het AC systeem

Geplaatst: 29.05.2012 - 11:19
door piotrV70
Vorige week de airco laten vullen, er zat nog 140g koudemiddel in. Er moet 1000g in. Koelt weer als de beste, was voor 4 tientjes klaar.

Geplaatst: 29.05.2012 - 11:38
door Oceanracer
Slechts 4 tientjes voor afvullen van de airco? Da's een koopje!

Geplaatst: 29.05.2012 - 12:21
door MarioC70
Je kunt ook beter eerst een aircocontrole laten doen alvorens te gaan sleutelen,maar ja,een defecte magneetkoppeling zit er hier zo ingebakken dat de rest van de airco onderdelen die stuk kunnen gaan even vergeten worden.

Geplaatst: 29.05.2012 - 12:28
door Marelli
ik blijf het vreemd vinden dat de airco in het begin koelt als een tierelier en dan na een tijdje abrupt stopt.

Dat effect heb toch niet bij te weinig koudemiddel?
Die vulringen zou kunnen, maar waarom dat pas na een tijdje niet meer werkt? Zet er door warmte iets uit waardoor de koppeling loslaat?.

Geplaatst: 29.05.2012 - 12:33
door MarioC70
Meestal zit dat probleem in de spoel zelf van de magneetkoppeling,de spoel wordt onderbroken bij het warm worden en onderbreekt dan de magneetwerking,stellen helpt dan ook niet,de complete koppeling moet dan worden vervangen.

Geplaatst: 29.05.2012 - 13:06
door GerbenBokma
Bij mijn S80 was het de temperatuursensor direct na de verdamper. Mijn luchtspleet was in orde en de aircopomp ook. Wat er gebeurt is dat ongeveer na ongeveer 10 minuten de verdamper bevriest doordat de sensor dit niet meer goed meet. De sensor kost ongeveer 30 euro. http://www.skandix.de/en/spare-parts/el ... e/1024690/

Kun je gemakkelijk zelf doen, zit ongeveer 30 cm boven het gaspedaal. Afdekplaat bestuurderszijde van de middenconsole losmaken. Stekker losmaken en kwartslag draaien en eruit halen, andere erin en klaar.

Ik heb zelf de NTC weerstand vervangen, dat is nog goedkoper. Je kunt het ding ook nameten met een multometer, de waarden zijn:

-40 °C = approximately 91.8 kΩ
-30 °C = approximately 48.4 kΩ
-20 °C = approximately 26.6 kΩ
-10 °C = approximately 15.2 kΩ
0 °C = approximately 9.0 kΩ
10 °C = approximately 5.5 kΩ
20 °C = approximately 3.4 kΩ
30 °C = approximately 2.2 kΩ
40 °C = approximately 1.5 kΩ
50 °C = approximately 1.0 kΩ
60 °C = approximately 0.7 kΩ
70 °C = approximately 0.5 kΩ
80 °C = approximately 0.3 kΩ
90 °C = approximately 0.2 kΩ

Groet, Gerben

Geplaatst: 29.05.2012 - 13:53
door Oceanracer
MarioC70 schreef:Je kunt ook beter eerst een aircocontrole laten doen alvorens te gaan sleutelen,maar ja,een defecte magneetkoppeling zit er hier zo ingebakken dat de rest van de airco onderdelen die stuk kunnen gaan even vergeten worden.
De spleet van de magneetkoppeling kun je natuurlijk controleren vóórdat er gesleuteld wordt. Weet je gelijk of je in de goede richting aan het zoeken bent.

Bij de S60/V70/S80 is die magneetkoppeling veelal de oorzaak van de problemen. Ook die hierboven genoemde sensor van de verdamper geeft geregeld problemen en natuurlijk de lekke condensor. Dan heb je het verder eigenlijk wel gehad.

Geplaatst: 29.05.2012 - 15:36
door Marelli
Die tempsensor bij het gaspedaal is al eerder vervangen. Vreemd gezicht zo'n klont ijsleiding langs het blok.

Even kijken of ik er makelijk bij kan om die spleetbreedte op te meten.
Ik hoop het te kunnen bijstellen anders vervangen (bij nu 405.000 niet vreemd)

Geplaatst: 29.05.2012 - 16:43
door Oceanracer
Ik weet eigenlijk niet (meer) of je de magneetkopping zelf ook kunt vervangen, anders zit je gelijk aan een nieuwe aircopomp vast. En dat afstellen is veelal ook uitstel, maar bij mijn auto werkt het in elk geval (na het afstellen) al weer3 jaar.