Pagina 1 van 9

Dagrijlichten, waar?

Geplaatst: 30.05.2012 - 15:15
door M@rcel
Wie is er creatief genoeg om een mooie plek te vinden voor dagrijverlichting op een S80 I. De foto is niet van mijn auto, maar is wel mooi scherp en helder.

- randje onder mistlampen
- randje boven mistlampen
- tussen mistlampen en grill
- bovenin de knipperlichten
- ergens in de koplampen
- ????

Geplaatst: 30.05.2012 - 15:25
door diesel01
Ehmm helemaal niet... :wink:
Lampen zijn imo functioneel en zijn ervoor om te zien danwel gezien worden, Volvo heeft daarvoor bedacht om gewoon dimlicht te voeren.
Ik heb de indruk dat omdat andere merken het hebben Volvo ook mee moet met de hype.
Vanmorgen een V50 Drive in de spiegel met leds in de breedstraler, bloedirritant.

Geplaatst: 30.05.2012 - 15:50
door BlackcurrantV70
Vind ik nou ook, die felle LEDs in de mistlampen, errug irritant.

Het meest aanvaardbare LEDs vind ik op de XC60, maar het nut ervan.... ???

Geplaatst: 30.05.2012 - 15:51
door M@rcel
Tja, wen er maar aan. Dagrijlichten zijn inmiddels verplicht bij nieuwe auto's. Net als alle andere verlichting zijn er eisen waaraan de verlichting moet voldoen.

Maar daar gaat het niet om. Wat zou esthetisch verantwoord zijn?

Geplaatst: 30.05.2012 - 16:17
door CorMulder
Ik heb er zelf ook al over gedacht led-verlichting aan te brengen. Daarbij dacht ik aan de locatie die (enigszins) vergelijkbaar is met de locatie waarop de (af-fabriek) led-verlichting op de XC 60 is aangebracht. Led-verlichting is klein genoeg om min of meer verticaal tussen de koplampen en de grill aan te brengen. Reden dat ik besloten heb het niet te doen is dat ik met alleen led-verlichting (dus met de dim-lichten uitgeschakeld) vocht in mijn xenon-verlichting krijg of liever gezegd vocht in de koplampen houd en ik led in combinatie met dim-verlichting geen gezicht vind. Het is dan immers geen specifieke dagverlichting meer!

Ik ben het trouwens eens met degenen die led-verlichting in/op de plaats van mistlampen niets vinden.

Geplaatst: 30.05.2012 - 16:17
door diesel01
M@rcel schreef:Tja, wen er maar aan. Dagrijlichten zijn inmiddels verplicht bij nieuwe auto's. Net als alle andere verlichting zijn er eisen waaraan de verlichting moet voldoen.

Maar daar gaat het niet om. Wat zou esthetisch verantwoord zijn?
Dat is het nu net...een S80 heeft het niet nodig..
De enige fabrikant die het heeft begrepen is BMW, het jammere daarvan vindt ik dat after-market daar weer bovenop zit en Johnnie met zijn '93 3 serie ook angel-eye's heeft.
Overigens heeft BMW de achterlichten ook aangesloten dus is de auto ook van die kant zichtbaar.

Geplaatst: 30.05.2012 - 16:20
door M@rcel
Angel eyes rond de mistlichten is een optie, maar is inderdaad te BMW-achtig.

Geplaatst: 30.05.2012 - 17:30
door Paul
diesel01 schreef: Overigens heeft BMW de achterlichten ook aangesloten dus is de auto ook van die kant zichtbaar.
Nee hoor, niet meer. Ze hadden die dagrijlampen beetje zelf verzonnen denk ik. Want eerst was dit zo.
Nu nieuwe 3serie, nieuwe 1 serie allemaal normale lampjes voor en niks achter.

Geplaatst: 30.05.2012 - 17:40
door diesel01
Paul schreef:
diesel01 schreef: Overigens heeft BMW de achterlichten ook aangesloten dus is de auto ook van die kant zichtbaar.
Nee hoor, niet meer. Ze hadden die dagrijlampen beetje zelf verzonnen denk ik. Want eerst was dit zo.
Nu nieuwe 3serie, nieuwe 1 serie allemaal normale lampjes voor en niks achter.
U heeft gelijk, de nieuwe 3 serie zag ik gisteren die voor de ringen had branden en achter niets.

Geplaatst: 30.05.2012 - 17:56
door bart simpson
M@rcel schreef:Tja, wen er maar aan. Dagrijlichten zijn inmiddels verplicht bij nieuwe auto's. Net als alle andere verlichting zijn er eisen waaraan de verlichting moet voldoen.

Maar daar gaat het niet om. Wat zou esthetisch verantwoord zijn?
Volvo heeft nu 30 jaar DRL middels de dimlichten, die voldoen aan alle eisen
Alle andere vormen zijn een kermis en een merk als Volvo onwaardig qua esthetiek

Geplaatst: 30.05.2012 - 18:02
door M@rcel
bart simpson schreef:
M@rcel schreef:Tja, wen er maar aan. Dagrijlichten zijn inmiddels verplicht bij nieuwe auto's. Net als alle andere verlichting zijn er eisen waaraan de verlichting moet voldoen.

Maar daar gaat het niet om. Wat zou esthetisch verantwoord zijn?
Volvo heeft nu 30 jaar DRL middels de dimlichten, die voldoen aan alle eisen
Alle andere vormen zijn een kermis en een merk als Volvo onwaardig qua esthetiek
Tja...

Zijn er nog mensen die creatief met me mee willen denken?

Geplaatst: 30.05.2012 - 18:04
door bart simpson
Zelfgeknutselde fancy DRL kan ook zomaar APK afkeur worden

Geplaatst: 30.05.2012 - 18:11
door M@rcel
Tjongejonge, ik heb blijkbaar een zere plek geraakt

Let goed op:
- Nieuwe personenauto's moeten voorzien zijn van dagrijlichten
- Er zijn legio goedgekeurde aftermarket oplossingen voorhanden
- Over een paar jaar rijdt het merendeel van het wagenpark rond met DRL's
- Zelf Volvo's zullen ze krijgen (al is het maar om verder te komen met de nieuwe hybride)

Het is net als vroeger met de invoering van een derde remlicht. Dat vond men ook al niks, verblindend, afleidend, etc.

Zijn er nog forumleden met een positieve bijdrage. De negatieve heb ik nou wel gezien. :(

Geplaatst: 30.05.2012 - 18:45
door bart simpson
Doe gewoon eens wat voorbeelden van goedgekeurde oplossingen

Misschien had je er in mijn (jou onwelgevallige) bijdragen overheen gelezen maar zowel niauwe als oude Volvo's hebben al jaren goedgekeurde DRL's

Geplaatst: 30.05.2012 - 19:26
door M@rcel
bart simpson schreef:Doe gewoon eens wat voorbeelden van goedgekeurde oplossingen
http://www.daytime-running-light.com/NL/index.html
bart simpson schreef:Misschien had je er in mijn (jou onwelgevallige) bijdragen overheen gelezen maar zowel niauwe als oude Volvo's hebben al jaren goedgekeurde DRL's
LOL, misschien vind je het vervelend om te lezen, maar dimlichten aandoen overdag maakt deze nog niet tot dagrijlichten. Ik adviseer je om eens de europese regelgeving te lezen.

Geplaatst: 30.05.2012 - 19:29
door Msuidgeest
Laat ik een poging doen ...

Wat dacht je van de richtingaanwijzer-behuizing? Min of meer naast/onder het oranje bolletje? En dan met verminderd licht, a la Audi, zodra je een richtingaanwijzer gebruikt.

Ik ben van mening dat een S80 I af is en niet echt ruimte biedt voor extra verlichting: alles aan de voorkant matcht met ekaar.

Geplaatst: 30.05.2012 - 19:40
door M@rcel
Mistlampen vervangen (het hele armatuur) is ook een optie.

Geplaatst: 30.05.2012 - 19:42
door JeroenSpock
Msuidgeest schreef:Ik ben van mening dat een S80 I af is en niet echt ruimte biedt voor extra verlichting: alles aan de voorkant matcht met ekaar.
Vind ik ook. Als je op de foto kijkt is de auto gewoon vol, af, klaar :)

Geplaatst: 30.05.2012 - 19:44
door M@rcel
Dat maakt de uitdaging alleen maar groter. Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar er moet toch een mooie plek te vinden zijn. Even los van de vraag of het technisch kan, puur het estethische.

Stel nou eens dat er dagrijlichten op MOETEN, waar zou je ze dan neerzetten?

Geplaatst: 30.05.2012 - 19:55
door E.T.
M@rcel schreef:Stel nou eens dat er dagrijlichten op MOETEN, waar zou je ze dan neerzetten?
Over smaak valt te twisten, maar dit lijkt mij het uitgangspunt van veel merken.

Het liefste zie ik ze dan deel uit maken van de bestaande verlichting en dan niet met een led strook maar door bv een lamp (21w) als vervanging van bv het stadslicht