Pagina 1 van 3

versnellingsbak service vereist

Geplaatst: 01.06.2012 - 17:28
door dik999
Onderweg naar Zwolle kreeg ik bovenstaande melding. Ook ging het motormanagementlampje branden. Ook geen D meer maar een streepje De geartronic deed niets meer en bleef in deezelfde versnelling staan. Lastig met wegtrekken en veel toeren bij 90 kilometers per uur.

Nadat de auto van het contact is geweest, doet de versnelling het weer, maar de melding bleef. Na ongeveer 100 kilometer rijden weer hetzelfde. Contact af en de versnelling deed het weer.

Vanochtend de melding laten uitlezen. Iets met vacuum, omvormer ???
Melding is nu weg en heb inmiddels 250 kilometer gereden, geen medling meer. Wel schakelt de geartronic niet lekker en "zoekt" wanneer ik constante snelheid rijdt. Tussen 50 en 60 en rond de 80. Bij 120 gaat het goed.

Mijn garage heeft contact gezocht met de Boer transmissie waar de automaat is gereviseerd in maart 2009 met 190 000 op de teller. Deze vertelde dat het best wel weer de bak kon zijn die kuren begint te vertonen. er staat nu 335.000 op de teller dus vind ik dat erg vreemd na een revisie van 3700 euro.

De volvodealer ook gebeld en die vertelde dat er misschien koelvloeistof in de automatenolie is gelekt. Ik heb olie laten aftappen ( behoorlijk zwart, ik dacht dat deze rood was ) en heb de olie weggebracht om te laten onderzoeken. Ik hoor hopenlijk maandag wat de uitslag is. Wanneer er geen koelvloeistof wordt aangetroffen, raadt de dealer mij aan te flushen en dat zou dan genoeg moeten zijn.

Iemand nog ideeen/suggesties?
Ik heb ook gelezen dat software opnieuw installeren wellicht zou kunnen helepen??

Geplaatst: 01.06.2012 - 23:10
door Turbodesk
Nieuwe software laden helpt niet. In de laatste update is alleen de neutral stand bij stilstand eruit gehaald.

De olie moet inderdaad rood van kleur zijn en mag niet stinken.

Het zal na verloop van tijd heus wel iets zwart van kleur worden, maar de geur moet wel goed blijven.

Er is meer aan de hand dan wat je met een software update of een oliewissel zou kunnen oplossen.

Ik maak uit je verhaal op dat je de auto hebt laten uitlezen bij een universele garage.
Ik zou eerst maar eens beginnen door de bak uit te laten lezen bij een dealer. Waarschijnlijk kom je dan meer te weten.

Geplaatst: 01.06.2012 - 23:24
door Gast
Wat ook nog zou kunnen is dat je ETM (gasklephuis) niet goed is. Die zorgt namelijk soms voor een storing van de automaat.
Het is een beetje lastig zoeken, maar er is een topic met dezelfde klacht, waarbij ze in het buitenland zeiden dat de automaatbak kapot was.
Na repatriƫring, bleek in NL het de ETM te zijn.

Geplaatst: 02.06.2012 - 08:17
door dik999
ETM is ook al vervangen. Was het eerste dat deze auto mankeerde.

Geplaatst: 02.06.2012 - 08:30
door dik999
klinkt niet al te hoopgevend.
Laat de auto zeker nog bij de dealer uitlezen, voordat een eventuele flush gaat plaatsvinden.
Turbodesk schreef:Nieuwe software laden helpt niet. In de laatste update is alleen de neutral stand bij stilstand eruit gehaald.

De olie moet inderdaad rood van kleur zijn en mag niet stinken.

Het zal na verloop van tijd heus wel iets zwart van kleur worden, maar de geur moet wel goed blijven.

Er is meer aan de hand dan wat je met een software update of een oliewissel zou kunnen oplossen.

Ik maak uit je verhaal op dat je de auto hebt laten uitlezen bij een universele garage.
Ik zou eerst maar eens beginnen door de bak uit te laten lezen bij een dealer. Waarschijnlijk kom je dan meer te weten.

Geplaatst: 02.06.2012 - 12:44
door wim de jong
neem eens contact op met Gery Slot, en lees deze topics eens door......Hij is een goeroe op dit gebied, soms kan hij wonderen verrichten.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=48169
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=47418
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=47573

succes ermee.

Geplaatst: 02.06.2012 - 13:16
door Gast
dik999 schreef:ETM is ook al vervangen. Was het eerste dat deze auto mankeerde.
Bij welke km-stand? Ofwel hoelang zit deze 2e er al op?
En was dit een originele van Volvo of een gerevisieerde van bijvoorbeeld ACtronics?

Geplaatst: 03.06.2012 - 15:19
door dik999
november 2007 bij 140.000 bij volvodealer
Nu bijna 200.000kilometer
AlexV70 schreef:
dik999 schreef:ETM is ook al vervangen. Was het eerste dat deze auto mankeerde.
Bij welke km-stand? Ofwel hoelang zit deze 2e er al op?
En was dit een originele van Volvo of een gerevisieerde van bijvoorbeeld ACtronics?

Geplaatst: 03.06.2012 - 19:18
door Gast
dik999 schreef:november 2007 bij 140.000 bij volvodealer
Nu bijna 200.000kilometer
Dus het zou heel goed de ETM kunnen zijn, want 200d km met die techniek is best wel veel.

Geplaatst: 03.06.2012 - 20:19
door dik999
je meent het niet. De etm gaat 200.000 kilometer mee?? Heb al in eerdere topics aangegeven dat ik heel tevreden ben over de Volvo, vanwege deugdelijkheid. De "nieuwe " versie met al die electronica valt mij nog niet mee. Zal morgen de uitslag van oliemonster horen en dan voordat er iets gebeurt bij dealer de auto laten uitlezen.

Geplaatst: 03.06.2012 - 23:07
door Gast
dik999 schreef:je meent het niet. De etm gaat 200.000 kilometer mee?? Heb al in eerdere topics aangegeven dat ik heel tevreden ben over de Volvo, vanwege deugdelijkheid. De "nieuwe " versie met al die electronica valt mij nog niet mee. Zal morgen de uitslag van oliemonster horen en dan voordat er iets gebeurt bij dealer de auto laten uitlezen.
Dacht je dat nadat de 1e "maar"140d mee ging, de 2e "voor het leven" was? :oops:

Geplaatst: 04.06.2012 - 09:13
door dik999
lijkt mij dat de nieuwere ETM's beter ontwikkeld zijn dan de oude. Voor mijn turbo is het nogal een ingrijpende en kostbare zaak. Mag toch wel iets langer mee dan de nu 200.000 kilometer. Laat alles aan de computer doornemen met de dealer. Hoor vanmiddag de uitslag van de olie.

dik

Geplaatst: 04.06.2012 - 09:30
door EVV
De nieuwere ETM is niet beter dan de originele generatie, het ontwerp is nog steeds hetzelfde.

Geplaatst: 04.06.2012 - 09:59
door dik999
zal ik zeker de etm laten doormeten aan de computer.

dank voor de input

Geplaatst: 04.06.2012 - 17:25
door dik999
de etm is doorgemeten. We hebben een stuk gereden, maar gasklephuis geeft geen storing aan. Volgende week vrijdag wordt de bak geflushed. Hopen dat het dan hier bij blijft

Geplaatst: 04.06.2012 - 20:32
door Gast
Dat kan, dat de ETM geen storing aangeeft. Zijn de parameters uitgemeten?

Geplaatst: 04.06.2012 - 20:52
door dik999
voor zover ik weet niet. Parameters???. Ik ben een leek. Positie gaspedaal en positie gasklephuis heb ik zien staan

Geplaatst: 04.06.2012 - 21:02
door Gast
Ja en heb je waardes gezien? Ofwel heeft de monteur deze vergeleken?
Om de storingmeldingen te verminderen van de ETM's is er namelijk een update geweest die afwijkingen ruimer zette.
Hierdoor werd er minder snel een storing aangegeven, maar zitten de afwijkingen wel buiten de originele waardes.
Mij is niet bekend hoeveel invloed dit heeft op een automaat.
Was de ETM ook nog schoon?

Geplaatst: 04.06.2012 - 21:08
door Gast
Even bij mijn oude foto's gekeken en ja hoor gevonden: ETM schoonmaken.

Geplaatst: 04.06.2012 - 21:50
door dik999
ga je plaatje van reinigen doorsturen naar mijn garage.

zag zelf dacht ik 18% staan bij positie gasklephuis. Tijdens rijden bleef dit binnen de marges.
Wanneer toerental met toerental input versnellingsbak bijna gelijk was, kreeg ik horten en stoten. Lijkt toch iets met lock-up te maken te hebben. Lijkt wel of er niet gebnoeg druk wordt opgebouwd. Nieuwe olie ( flushen ) zou misschien oplossing kunnen zijn.