Pagina 1 van 2

Advies LPG - 2.0 of 2.5T kiezen?

Geplaatst: 01.06.2012 - 23:24
door obrasp
Collega Volvo-bezitters,

Mijn 2.5D wil ik zo langzamerhand eens vervangen door een V70 vanaf 2008. Als ik op basis van de fabriek-specificaties de kosten bereken (verbruik, brandstofkosten, wegenbelasting) is een LPG G3 systeem jaarlijks toch zo'n € 1500 voordeliger (op basis van ca 30.000 km) ten opzichte van diesel.

Op dit forum lees ik tav oudere bouwjaren wisselende berichten over LPG. Er zouden iig extra kosten ivm onderhoud/bijstellen kleppen aan vast zitten.
Weet iemand wellicht of dit ook voor de ongeblazen 2.0 4-cilinder geldt?
Is deze motor voor wat betreft LPG-inbouw te prefereren boven die fijne 2.5T? (afgezien van het hogere verbruik natuurlijk).

Hoop er wat meer over te weten te komen, dus reacties/tips zijn welkom!


V70 (II) 2.5D
BJ 2000
296.000 km's

Geplaatst: 02.06.2012 - 07:09
door sbv
Het nieuwe type heb ik nog nergens op gas gezien moet ik zeggen. De 2 l 4-cylinder is van Ford en ook daar niet echt veel op gas.

Geplaatst: 02.06.2012 - 10:39
door obrasp
@sbv
Ben benieuwd of dat een reden heeft. Op papier lijkt het erg voordelig om de motoren op G3 te zetten. Mogelijk leert de praktijk anders. Only one way to find out: Dit forum!

Geplaatst: 02.06.2012 - 15:11
door sbv
Als het erg goed zou gaan zou je er wel meer zien rijden denk ik zelf. Persoonlijk, lekker diesel, dan weet je wat je hebt en het is bewezen degelijk bij dit type auto

Geplaatst: 02.06.2012 - 15:23
door MarioC70
Prins LPG heeft een nieuw lpg systeem ontwikkeld.

http://www.prinsautogas.com/nl/

Het VSI systeem.

Geplaatst: 02.06.2012 - 17:35
door obrasp
@MarioC70
Ziet er idd veelbelovend uit. Men beweert dat er geen vermogensverlies optreedt en dat bij toepassing van het smeersysteem (valvecare) ook de kleppen en klepzittingen beschermd zijn.
http://www.prinsautogas.com/view_attach ... rlands.pdf

Zag ook een systeem dat LPG en Diesel integreert. Lijkt voor vrachtwagens bedoeld. Met de huidige brandstofprijzen zouden ze zoiets best voor personenwagens kunnen ontwikkelen!

Geplaatst: 02.06.2012 - 22:27
door Arnold
Geen LPG in combinatie met een turbo. Als er dan vermogen gevraagd wordt, wordt de motor te warm. Verbrand er een klep.
Woon-werk verkeer kan wel.

Geplaatst: 03.06.2012 - 00:06
door M@rcel
DriverV70 schreef:Geen LPG in combinatie met een turbo. Als er dan vermogen gevraagd wordt, wordt de motor te warm. Verbrand er een klep.
Woon-werk verkeer kan wel.
ehhhh. onderbouwing misschien?

Geplaatst: 03.06.2012 - 12:29
door Arnold
Ik heb zelf een V70 2.5T uit 2002 gehad, waar LPG ingebouwd was. Door regelmatig met een aanhanger te rijden wordt de motor meer belast dan zonder. Tijdens het rijden met aanhanger is de motor zo warm geworden dat er een klep verbrand is.
Rij je gewoon dagelijks langere afstanden, zonder extra belasting, dat is deze combinatie prima.
Dit fenomeen is bij garagebedrijven bekend.

Geplaatst: 03.06.2012 - 13:37
door M@rcel
Een klep verbrandt niet omdat de motor wat warmer wordt. Een klep verbrandt omdat de klepspeling te klein wordt waardoor de klep niet meer voldoende op de zitting terugvalt en daardoor zijn warmte niet kwijt kan.

De klepspeling wordt sneller te klein bij rijden op LPG dan bij rijden op benzine omdat lpg de toevoegingen uit benzine mist die de kleppen en klepzittingen extra moeten beschermen.

Geplaatst: 03.06.2012 - 15:11
door obrasp
@M@rcel
Precies daarin voorziet het valvecare systeem toch?
Zie: http://www.prinsautogas.com/nl/producte ... ecare.html

Het lastige met LPG is dat de meningen nogal verdeeld zijn en het kennelijk bijna niet wordt toegepast op de nieuwere modellen. Maakt onbekend onbemind of is er sprake van een voor mij nog onbekend probleem?

Geplaatst: 03.06.2012 - 15:21
door bart simpson
Naast het garantie uitsluitingsprobleem, het betrouwbaarheidsprobleem en het restwaardeprobleem ken ik geen onbekend probleem

Geplaatst: 03.06.2012 - 15:53
door V70/2.4D/2003
bart simpson schreef:Naast het garantie uitsluitingsprobleem, het betrouwbaarheidsprobleem en het restwaardeprobleem ken ik geen onbekend probleem
Briljant. Verder zou TS er heel goed aan doen om dit forum mbv de zoekfunctie eens goed door te spitten om zich op die wijze een goed beeld te kunnen vormen ten aanzien van datgene wat het te wachten staat indien hij LPG verkiest boven een diesel

Geplaatst: 03.06.2012 - 16:31
door NielsPHEV
bifuel (met CNG) is in Zweden gewoon via de volvo dealert met Volvo garantie te koop deze wagen heeft de lekkere 2.5 T motor als basis.

een linkje naar documentatie op de Volvocars Website

http://www.volvocars.com/se/Documents/Volvo_V70_AFV.pdf

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik niet weet inhoeverre CNG zich anders gedraagd dan LPG, een smerende werking is van CNG niet te verwachten dus dat probleem zou vergelijkbaar moeten zijn de adiabatische vlamtemperatuur van LPG is wel wat hoger dan CNG.

Geplaatst: 03.06.2012 - 16:39
door bart simpson
die 2.5T motor is reeds een jaar uit productie, zeker nog wat oude voorraad...

Geplaatst: 03.06.2012 - 16:52
door NielsPHEV
ach 5 cil T5 komt ook ineens weer in de V40 ik heb overigens verschillende recente AFV V70's zien rijden in Zweden

Geplaatst: 03.06.2012 - 17:08
door bart simpson
Een CNG variant zou voor NL niet heel slecht zijn gezien het explosief groeiende CNG pompenaantal

Geplaatst: 03.06.2012 - 20:18
door NielsPHEV
bart simpson schreef:Een CNG variant zou voor NL niet heel slecht zijn gezien het explosief groeiende CNG pompenaantal
heb er eentje geconfigureerd in de Zweedse car config, helaas voor je kon ik hem niet in smurfen blauw selecteren. De wagen is dus nog gewoon leverbaar. Op biogas claimen ze iets van 40 gr CO2 per/km ik zeg wanneer er nog zo'n mafketel is die hem bijtellingsvrij maakt heb je helemaal een verkooptopper !

Komt bij dat ie nog een volledige benzinetank heeft dus zelfs zonder aardgas valt er nog wel ergens te komen. Jammer dat ze voor de PIH geswitched zijn van de V70 naar de V60

Geplaatst: 03.06.2012 - 20:37
door bart simpson
de prijslijst die je aanhaalde is van 6/2011, volgens Volvo NL kun je ook nog steeds iedere S40 en V50 configureren maar die zijn toch echt uit productie.
Zag idd ook de vermelding op de Zweedse prijslijst terwijl Volvo AB die motor niet langer leverde, eigenaardig...
Op deze link spreekt men van een 2.0 5 cilinder turbo. http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... -spec.aspx met een uitstoot van 197gr CO2

Geplaatst: 03.06.2012 - 20:43
door NielsPHEV
hier is ie Bart, een summum in het rood voor zo'n 45 k€ als bifuel. wordt de motor niet nog gebouwd voor andere markten ?