v70 turbo trage spoolup
Geplaatst: 03.06.2012 - 11:00
hallo,
Ik ben een verse volvo rijder. Tot voor kort reed ik in een A6 2.5TDI 5 cylinder (wel bekend op dit forum; want dat is dezelfde motor als in de oude V70 2.5D).
Nu staat er een V70 2.4D modeljaar 2006 op de oprit te pronken. 200.000km gereden en dealer onderhouden.
Er is echter wel een probleem. De turbodruk komt te langzaam op. Als ik ineens gas geef duurt het bijna een seconde voordat er voldoende turbodruk is. Daarna is er ruim voldoende trekkracht voorhanden. Bij 1750rpm duurt dit zeker een seconde; maar bij 2500rpm ook nog wel een halve seconde.
Als je op een kruising af koerst en je ziet een auto van rechts aankomen bijvoorbeeld dan hoef je niet even gas te geven om ver voor langs te schieten; want tegen de tijd dat de volvo weg schiet ben je al te laat. Zelfs met inhalen op secundaire wegen moet ik een seconde voordat ik daadwerkelijk in wil gaan halen al vol gas geven.
Bij mijn oude audi motor was er altijd direct trekkracht (mits je in het juiste toerenbereik zat vanaf 2000rpm).
Om dit probleem op te lossen ben ik eerst maar eens gaan chiptunen. Daar werd ie wel sneller van; maar de vertraging bleef.
Omdat me opviel dat de auto elke rit ging regeneren heb ik het roetfilter (DPF) verwijderd en via tuning de controle op het roetfilter en de regeneratie laten uitschakelen. Hoewel dit enorm in het brandstofverbruik scheelde gaf dit geen enkele verbetering wat betreft de vertraging bij het op gang komen van de turbodruk.
Inmiddels had ik een VIDA installatie op mijn laptop en een
VICE interface aangeschaft. Hiermee heb ik de handel uitgelezen en wat logs gemaakt.
Er zijn geen foutcodes.
Bij ineens gasgeven stijgt de waarde voor gewenste turbodruk direct naar 2.5bar. De gemeten turbodruk begint meteen te stijgen; maar doet er wel een seconde over om op de gewenste waarde uit te komen.
Wie heeft er een idee wat er mis kan zijn? Mochten er mensen mee willen denken dan kan ik grafiekjes maken en posten van diverse meetwaardes.
gr. Eelco
Ik ben een verse volvo rijder. Tot voor kort reed ik in een A6 2.5TDI 5 cylinder (wel bekend op dit forum; want dat is dezelfde motor als in de oude V70 2.5D).
Nu staat er een V70 2.4D modeljaar 2006 op de oprit te pronken. 200.000km gereden en dealer onderhouden.
Er is echter wel een probleem. De turbodruk komt te langzaam op. Als ik ineens gas geef duurt het bijna een seconde voordat er voldoende turbodruk is. Daarna is er ruim voldoende trekkracht voorhanden. Bij 1750rpm duurt dit zeker een seconde; maar bij 2500rpm ook nog wel een halve seconde.
Als je op een kruising af koerst en je ziet een auto van rechts aankomen bijvoorbeeld dan hoef je niet even gas te geven om ver voor langs te schieten; want tegen de tijd dat de volvo weg schiet ben je al te laat. Zelfs met inhalen op secundaire wegen moet ik een seconde voordat ik daadwerkelijk in wil gaan halen al vol gas geven.
Bij mijn oude audi motor was er altijd direct trekkracht (mits je in het juiste toerenbereik zat vanaf 2000rpm).
Om dit probleem op te lossen ben ik eerst maar eens gaan chiptunen. Daar werd ie wel sneller van; maar de vertraging bleef.
Omdat me opviel dat de auto elke rit ging regeneren heb ik het roetfilter (DPF) verwijderd en via tuning de controle op het roetfilter en de regeneratie laten uitschakelen. Hoewel dit enorm in het brandstofverbruik scheelde gaf dit geen enkele verbetering wat betreft de vertraging bij het op gang komen van de turbodruk.
Inmiddels had ik een VIDA installatie op mijn laptop en een
VICE interface aangeschaft. Hiermee heb ik de handel uitgelezen en wat logs gemaakt.
Er zijn geen foutcodes.
Bij ineens gasgeven stijgt de waarde voor gewenste turbodruk direct naar 2.5bar. De gemeten turbodruk begint meteen te stijgen; maar doet er wel een seconde over om op de gewenste waarde uit te komen.
Wie heeft er een idee wat er mis kan zijn? Mochten er mensen mee willen denken dan kan ik grafiekjes maken en posten van diverse meetwaardes.
gr. Eelco